Revistă online editată de Uniunea Cineaștilor din România

Premiul pentru publicistică 2015 al Asociaţiei Criticilor de film





Valerian Sava


  • Critic de film
  • Născut(ă): 09.08.1934 la Deleni (Iaşi)
Absolvent al Facultăţii de Filologie – Universitatea Bucureşti şi al Institutului de Artă Teatrală şi Cinematografică "I.L.Caragiale" – secţia Teatrologie-Filmologie. Din 1953 publicistică cinematografică în „Probleme de cinematografie”, „Contemporanul”, „Film” (redactor șef, 1957-1958), „Cinema” (redactor din 1962), „Gazeta literară”, „România literară”, „Literatorul”, „Observator cultural”, la radio și la televiziune. Redactor în redacția de scenarii a Studioului cinematografic „București” (1958-1960). Redactor în Direcția Difuzării Filmelor (1960-1962). Volume „Istoria Critică a filmului românesc contemporan” (1999), „O istorie subiectivă a tranziției filmice” I-II-III (2011-2012-2013).
mai mult...

Galerie foto


Cunoscut pentru:

Premii

  • 1978
ACIN Premiul pentru critică cinematografică

Articole și Interviuri

A reînvia o lume: Față în față cu regizorul „Barierei” Mircea Mureșan
Adevărul este lângă noi: Faţă în faţă cu Manole Marcus
„Angela merge mai departe” – cronică de film
Animaţie - Parabola politică modernă
Apa ca un bivol negru - Un cult fecund
Aşa a fost începutul
„Aşteptând un tren” – cronică de film
Autorii noştri, „aproape totali”
„Aventuri la Marea Neagră” – cronică de film (2)
Baltagul o problemă a imaginii
Baltagul sau nobleţea patosului popular
„Baltagul” - cronică de film
​„Bietul Ioanide” – cronică de film (2)
​„Braţele Afroditei” – cronică de film
„Cantonul părăsit” – cronica de film (1)
„Capcana mercenarilor” – cronică de film
„Cartierul veseliei” - cronică de film
„Casa neterminată” - cronică de film
Când filmele compun o operă
„Cianură şi picătura de ploaie” – cronică de film
​„Ciuleandra” – cronica de film
Columna… şi Dacia Felix
„Comoara din Vadul Vechi” - cronică de film
„Croaziera” – cronică de film (1)
Cu Henri Colpi după o scurtă absenţă - Şantier
​Cupe de cristal – a nu se uita documentarul
​„Curajul marilor spaţii” şi „Teatrul cel mare” – cronică de film
Dan Pița și premoniția unui sfârșit
David Esrig: Filmul e un spectacol
Despre debut după al patrulea film
​„Detaşamentul Concordia” – cronică de film (2)
“Despre omenie” – cronică de film
Dialog post-factum cu Mircea Mureşan
Dialog post-factum cu Ioan Grigorescu şi Manole Marcus
​Dificultatea de a filma obișnuitul
„Din nou împreună” – cronică de film
„Dincolo de nisipuri” – cronică de film
Documentarul visător
Documentar, mărturii ale trecutului nostru milenar
„Drum în penumbră”: Faţă în faţă cu Lucian Bratu
„Drum în penumbră” – cronică de film
„Drumuri în cumpănă” – cronică de film
„Duhul aurului” – cronică de film
Duminică la ora 6 şi întâlnirea cu muza a 10-a
„E atât de aproape fericirea” – cronică de film
​Emisia continuă sau istoricul unei zile istorice
„Evadarea” sau debutul continuu
„Falanster” – cronică de film
„Faptul autentic sunt eu!”
„Faust XX” şi rigorile parodiei
“Felix şi Otilia” de la enigmă la luciditate - Faţă în faţă
„Filip cel bun” – talentul de a lansa talente
Films on DVD: The thriller ”Orizont”, directed by Marian Crișan
​Filme tinere, propoziții bătrâne
„Fraţii” – cronică de film
Invizibilul vizibil
Ion Bostan: „Nu, nu filme publicitare, ci filme publicistice!”
Ion Popescu Gopo și exuberanța ficțiunii
lulian Mihu, Manole Marcus şi cinematograful elegiac
În fiecare luni, la orele 5 trecute fix
„Înainte de tăcere” – cronică de film
Întâlniri încrucişate, cu ocheade către Noul Cinema
​„Între oglinzi paralele” – cronică de film
„Împuşcături sub clar de lună” – cronică de film
”La mere” −primul film-parabolă, ”Viața nu iartă” −noul val oprit
La Moara cu noroc
La porţile pamântului… şi ale actualităţii
„Labirintul” - cronică de film
​„Letopisețul lui Hrib” – cronica documentarului
​„Liniştea din adâncuri” – cronică de film
Lucian Pintilie și ingratitudinea colegială
Lungimea de undă
​Lungul drum al pâinii… – cronica documentarului
​„Maria Mirabela” – cronică de film
​Marin Preda: un entuziasm al realului
Mere roşii. Un film de actualitate făcut de tineri despre cei maturi
Mere roşii (3)
Mihnea Gheorghiu: Ce facem pentru şcoala naţională de film?
Mircea Daneliuc între derizoriu și fantast
Mircea Săucan și diluția utopiei
Mircea Veroiu – Dan Pița și plăcerea de a face cinema
Mircea Veroiu deasupra propriei filmografii
​„Mireasma ploilor târzii” – cronică de film
Nicolae Breban: Filmul un viitor miracol
Noaptea furtunoasă şi capodopera virtuală
Norocul şi nenorocul “Morii cu noroc”
„Nunta de piatră” – avancronică
Nu „textul”...
„O oră din august” – Atenție, se filmează!
​Ovidiu Gologan: „Toate gândurile omului, tot murmurul fiinţei lui, totul, totul se poate filma”
Pădurea spânzuraţilor – O perspectivă nouă
Pădurea spânzuraţilor sau „cinematograful impur”
„Pantoful Cenuşăresei” - cronică de film
Pe Dunăre, în august ‘44
Pe urmele lui Mihail Sadoveanu
„​Pictura și… un autobuz” – cronica documentarului
Poetica unui regizor
​„Porțile albastre ale orașului” – cronică de film
​Povestea filmului la persoana întâi
„Profesiune: filmul”, dar şi „profesiune: critica”
„Profetul, aurul şi ardelenii” – cronică de film
Proiecție în oglindă la MȚR: ”La Moara cu noroc” și ”Orizont”
​„Punga cu libelule” – cronică de film (1)
Răscoala şi sinteza genurilor
„Rătăcire” – cronică de film
Răutăciosul adolescent
Răutăciosul adolescent mai are ceva de spus
Regie — „În major”
​Realismul și fantasticul în aceeași ecuație
„Rug şi flacără” – cronică de film
Savel Stiopul sau tentațiile utopiei
„Săgeata căpitanului lon”  – cronică de film
„Sentinţa” - cronică de film
Sergiu Nicolaescu: Scenariul o soluţie a experienţei
„Sfânta Tereza şi diavolii” – cronică de film (1)
Singurătatea autorului de lung-metraje
Stagiunea ‘71 – ’72: Documentarul
„Stop cadru la masă” – cronică de film
​Tandem în fertilul deceniu
TIFF Lounge 2017: ”Orizont” pe dvd
​„Țapinarii” – cronică de film
„Urgia” – cronică de film
​Vară scurtă
Victor Iliu - Profil regizoral
Victor Iliu (2)
„Vifornița” sau șansa filmului politic – cronică de film
„Vlad Ţepeş” – cronică de film
„Vremea zăpezilor” - cronică de film
„Zbor planat” – cronica de film
​„Zodia Leului”
Premiile Gopo 2024: Peste 100 de producții românești în cursa pentru nominalizări