Cronica animației
Că satirei îi prieşte graiul eliptic şi dinamic al animației este un adevăr la care ar trebui să ne gândim poate mai serios. Evident, în beneficiul umorului. Spun asta deoarece, cu mici excepţii (
Nell Cobar şi
Olimp Vărăşteanu) genul a cam fost dat uitării în ultima vreme. Atât de îndrăgita caricatură animată nu se mai situează printre preferințele realizatorilor noștri. Ce-i drept, mulţi s-au orientat cu folos înspre filmul de grafică sau înspre serial. Formele înţepătoare ale satirei lipsesc parcă peisajului în veşnică mişcare şi transformare a desenului animat şi de aceea merită semnalată orice nouă apariţie în acest registru. Mai ales când este vorba de o încercare de înviorare a genului. Este cazul filmului
Salt mortal, semnat de realizatorul
Dinu Șerbescu, considerat unul dintre debuturile norocoase ale anului 1982.
De unde vine senzaţia de prospeţime a acestei „opera prima”? În primul rând, dintr-o inspirată opţiune tematică. Autorul a ştiut să evite supralicitatele subiecte cu frizeri nepricepuţi, bişnițari pitoreşti, codaşi care joacă table pe strung sau funcţionare arțăgoase. Nu vreau să spun că exmplele citate nu alcătuiesc o țintă pentru severa critică de moravuri. Ele se potrivesc însă mai bine cu ambianţa estradei, a scheciului radio sau TV. De ce s-ar ilustra prin animare povestioare care pot fi jucate cu savoare de actori? De ce n-ar beneficia şi satira de fantezia celei de-a opta arte? Cred ca această întrebare şi-a pus-o la timpul potrivit realizatorul filmului amintit. El și-a ales ca liant al pilulelor sale motivul saltului şi a imaginat pe acest pretext câteva situaţii cu înţelesuri ce depăşesc trimiterile strict cotidiene. Scurtele istorii sunt toate poante cu haz, dar au şi marea calitate de a formula interogații asupra unor teme cu rezonanţă gravă. Ingratitudinea faţă de deschizătorii de drumuri, complicitatea celor cu vocația mediocrităţii, intoleranţa. Merită povestită măcar una dintre pilulele filmului, model de laconism şi eficiență satirică. Pe vârful foarte ascuţit al unui munte stau spate în spate doi adversari cu pistoalele ridicate ca pentru începerea unui duel. Deși ambii rivali sunt la un pas de prăpastie, ei nu renunţă la rățoiala lor şi, la un semn, pornesc să străbată distanţa fatală în cazul lor) prevăzută de regulament. Sigur că o asemenea poveste nu inspiră un râs gâlgâitor, ci un zâmbet îngândurat. Există în acest film un umor evoluat care ridică prestigiul genului. Deşi soluţiile regizorale nu dovedesc încă perfecta stăpânire a mijloacelor, deşi punerea în pagină este pe alocuri prea marcată,
Salt mortal conţine semne ale unei certe vocații satirice.