Online Magazine Edited by The national union of filmmakers

Film Critics Association 2015 Award for Best Film Journalism



​Un pod cu tâlc


     Cronica animației
     Cel de-al treilea film al tânărului animator Olimpiu Bandalac este un titlu norocos nu numai pentru că figurează în palmaresul Ga­lei de la Costinești, dar și pentru ca el între­gește deja un profil de autor. Antecedentele semnatarului său cântăresc destul de mult atunci când se vorbește de progresele noii generații. Debutul colectiv, alături de Radu Igazsag, Zeno Bogdănescu și Lajos Nagy cu încântătoarea și premiata peliculă Caligrafie (un premiu ACIN, un altul la Costinești) i-au pus sub semnul unei mari ambiții pașii de unul singur. Olimpiu Bandalac a optat pentru formula parabolei în Statuia, un pamflet împotriva omului-kitsch și în Pompele, o tulburătoare meditație asupra memoriei. Amplificând inclinația de a se exprima aforistic, autorul reia în Podul notațiile umoris­tice din primul său film și căldura tonului din cel de-al doilea. Povestea sa cu tâlc este de­dicată deschizătorilor de drumuri. Eroii nu au alura triumfală, ci sunt doi omuleți mai de­grabă caraghioși care locuiesc în două așezări despărțite de o prăpastie. Observându-se într-o zi unul pe altul, ei își fac semne priete­noase și, pentru a se cunoaște mai bine, hotărăsc să unească malurile respective printr-un pod. Inteligența realizatorului face din tehnica aleasă, cea a cartoanelor decupate, soluție dramaturgică. Încercările eșuate celor doi temerari de a arunca o punte peste hăul ce-i desparte sunt figurate cu aju­torul unor decupaje ale căror conotații spun multe. Lipsa de trăinicie podurilor construite din tot soiul de materiale și obiecte și durabilitatea unuia singur, a cărui structură de rezistență este susținută de brațele întinse ale celor doi constructori topiți în zidirea lor, sunt imagini alcătuind o generoasă metaforă a ne­voii de comunicare între oameni și a sacrificiilor ce merită făcute în numele acesteia. Autorul știe să-și pună ideile în pagină ingenios și atractiv. Aiura modernă a desenului și a coloanei sonore (semnată Octavian și Erica Nemescu) Întărește senzația de prospe­țime degajată de această pelicula ce-și pro­pune să reabiliteze o tehnica de animație puțin căzută în uitare. Podul dovedește că ela­nul înnoitor al tinerei generații de amatori, revine.
(Cinema nr. 8, august 1987)

Tags: caligrafie film de animatie, cronica animatiei, dana duma, olimpiu bandalac, podul film de animatie, pompele film de animatie, statuia film de animatie

Comments: