Cronica animației
Cel de-al treilea film al tânărului animator
Olimpiu Bandalac este un titlu norocos nu numai pentru că figurează în palmaresul Galei de la Costinești, dar și pentru ca el întregește deja un profil de autor. Antecedentele semnatarului său cântăresc destul de mult atunci când se vorbește de progresele noii generații. Debutul colectiv, alături de
Radu Igazsag,
Zeno Bogdănescu și Lajos Nagy cu încântătoarea și premiata peliculă
Caligrafie (un premiu ACIN, un altul la Costinești) i-au pus sub semnul unei mari ambiții pașii de unul singur. Olimpiu Bandalac a optat pentru formula parabolei în
Statuia, un pamflet împotriva omului-kitsch și în
Pompele, o tulburătoare meditație asupra memoriei. Amplificând inclinația de a se exprima aforistic, autorul reia în
Podul notațiile umoristice din primul său film și căldura tonului din cel de-al doilea. Povestea sa cu tâlc este dedicată deschizătorilor de drumuri. Eroii nu au alura triumfală, ci sunt doi omuleți mai degrabă caraghioși care locuiesc în două așezări despărțite de o prăpastie. Observându-se într-o zi unul pe altul, ei își fac semne prietenoase și, pentru a se cunoaște mai bine, hotărăsc să unească malurile respective printr-un pod. Inteligența realizatorului face din tehnica aleasă, cea a cartoanelor decupate, soluție dramaturgică. Încercările eșuate celor doi temerari de a arunca o punte peste hăul ce-i desparte sunt figurate cu ajutorul unor decupaje ale căror conotații spun multe. Lipsa de trăinicie podurilor construite din tot soiul de materiale și obiecte și durabilitatea unuia singur, a cărui structură de rezistență este susținută de brațele întinse ale celor doi constructori topiți în zidirea lor, sunt imagini alcătuind o generoasă metaforă a nevoii de comunicare între oameni și a sacrificiilor ce merită făcute în numele acesteia. Autorul știe să-și pună ideile în pagină ingenios și atractiv. Aiura modernă a desenului și a coloanei sonore (semnată Octavian și Erica Nemescu) Întărește senzația de prospețime degajată de această pelicula ce-și propune să reabiliteze o tehnica de animație puțin căzută în uitare.
Podul dovedește că elanul înnoitor al tinerei generații de amatori, revine.