Numărul 4/2019 al revistei „Film” apare în zilele când se împlinesc 30 de ani de la revoluţia din decembrie 1989, care a schimbat radical evoluţia României. Nimic mai firesc decât includerea în

sumarul ediţiei a dosarului tematic „Revoluţia română pe ecran”, probabil cel mai consistent dosar publicat până acum despre producţiile cinematografice inspirate din evenimentul care a schimbat mersul societăţii. Articolul
Danei Duma din preambulul dosarului, „Cauze şi efecte”, justifică efortul redacţional prin nevoia de „a interpreta tratarea cinematografică a «primei revoluţii transmise în direct» pe ecrane (fie ele şi mici, ale televizoarelor)”. Textele semnate de
Mihai Fulger,
Angelo Mitchievici,
Pavel Azap,
Marian Sorin Rădulescu,
Titus Vîjeu şi
Andreea Pătru trec în revistă, din perspective diferite, filmele dedicate revoluţiei, din anii 1990 până în prezent, de lung şi scurtmetraj, ficţiune sau documentare, având în comun reflectarea cauzelor şi efectelor crucialului moment. Articolele dosarului urmăresc evoluţia acestor filme „de la o reflectare senzaţionalisto-conspiraţionistă a revoluţiei române, la una nuanţată, concentrată asupra felului cum evenimentul a marcat destine individuale, configurând un raport subtil între cauze şi efect”. Abordările reuşite, semnate mai ales de cineaştii Noului cinema românesc (
Porumboiu,
Muntean,
Mitulescu) sunt deseori analizate în dosar „tocmai pentru efortul lor singular de a investiga onest, cu mijloace cinematografice adecvate, adevărul şi adevărurile multiple ale martorilor, victimelor şi actanţilor.”
În rubrica sa „Jurnal”,
Laurenţiu Damian reflectă asupra nevoii de resuscitare a unui gen cinematografic altădată strălucit reprezentat de
Elisabeta Bostan sau
Ion Popescu Gopo, filmul pentru copii. Protagonistele rubricii „Prim-plan” sunt actriţa Roxana Lupu, protagonista recent lansatului film
Maria, regina României, şi Csilla Kató, directoarea artistică a Festivalului internaţional de film documentar ASTRA de la Sibiu, ambele intervievate de
Marilena Ilieşiu.
Rubrica „Redescoperiri” se dedică actorului
Dragoş Pâslaru („Dragoş Pâslaru-Părintele Valerian. Sinonim sau antonim?”) şi filmului
Dincolo de nisipuri.
Rubrica „Portret” se consacră unuia dintre cei mai internaţionali actori români,
Vlad Ivanov, în timp ce, în rubrica „Interferenţe”, Anca Ioniţă meditează asupra relaţiei teatru-film în articolul „
Aglaja-Imaginea video, dimensiune a spaţiului spectacular”. Nu lipsesc rubricile „Cronica filmului”, „Festivaluri”,„Cartea de cinema”, „Sala de cinema”.
În acest număr semnează: Laurenţiu Damian, Dana Duma, Marilena Ilieşiu, Mihai Fulger, Anca Ioniţă, Angelo Mitchievici, Titus Vîjeu, Ioan-Pavel Azap, Marian Sorin Rădulescu, Luminiţa Comşa,
Dinu-Ioan Nicula, Georgiana Muşat, Liri Chapelan, Călin Boto, Adreea Pătru.