Online Magazine Edited by The national union of filmmakers

Film Critics Association 2015 Award for Best Film Journalism



​Realismul fabulei


     Cronica animaţiei
     Notorietatea lui Nell Cobar este temeinic legată de personajul Mihaelei, fetiţa cu picioare lungi care anunţă pe ecranele televizoarelor că începe emisiunea «1001 de seri». Chiar dacă pentru copii apariţia ei înseamnă o nouă întâlnire cu desenul ani­mat iar pentru adulţi că este ora şapte fără zece, Mihaela este un simbol grafic de circulaţie naţională. Părintele ei nu i-a hărăzit însă numai rolul de comper, ci a făcut-o şi protagonista unor filme hazoase şi duioase pe înţelesul celor mai mici spectatori. Contactul lui Nell Cobar cu animatia nu s-a concretizat numai în filmul pentru copii. Caricatura sa eliptică şi tăioasă îşi află o potrivită mişcare în pilula satirică. Andresantul necu­noscut (1973), Zig-zag (1974), Curat-murdar (1979) sau Panoramic (1980) conţin scurte poveşti cu tâlc despre birocraţie şi misticism, istorioare despre cetăţeni turmen­taţi sau «ambetaţi de amor» despre «moftangii» şi «onora­bilii», pe scurt despre clientela criticii de moravuri. Linia sumară a desenului şi realismului situaţiilor sunt principa­lele atribute ale acestor filme cu precisă tinţă ironică. Observator atent al vieţii noastre cea de toate zitele, Nell Cobar şi-a propus să încerce şi altă formulă pentru genul satiric. Amicii noştri nu-şi mai alege eroii din rândul omuleţilor caraghioşi, tip caricatură de ziar. Protagoniştii aparţin de data aceasta diferitelor rase canine, dar aventurile lor trimit cu gândul la cursurile semenilor noştri. Setteri voioşi, buldogi greoi, canişi irezistibili sau căţelan­drii de maidan participă la întâmplări care vorbesc, eloc­vent, despre moravurile stăpânilor lor. Ilustrând proverbe de genul «buturuga mică răstoarnă carul mare» sau «vorba dulce, mult aduce», pilulele fac aluzie la carierismul, ipocrizia şi slugărnicia care apar uneori în cotidiana viaţă de birou. O altă scurtă poveste ilustrează izgonirea din rai ca pe o consecinţă a tentaţiei în faţa... ciolanului (la pro­priu). Zicale, sintagme grăitoare ate coloratei noastre limbi inspiră gagurile acestui film satiric aparte.
     Caricaturist cu renume, Nell Cobar dovedeşte în Amicii noştri că este un talentat grafician. Desenându-şi personajele pe hârtie, el le concepe în linii suple şi mobile, descri­ind atitudini de mare expresivitate. Acurateţea punerii în pagină şi esenţializarea decorului îşi spun cuvântul în impresia generală de elaborare inteligentă şi economică. Amprenta măiestriei este pusă mai ales asupra animaţiei care în ciuda procedeului nou şi a datelor sale mai rigide, conţine mişcări de mare complexitate. Fizionomiile câştigă mult în nuanţe prin această detaliere. Noua alură a graficii şi o nouă concepţie asupra dramaturgiei îl ajută pe Nell Cobar să trateze mai atrăgător critica de moravuri. Ceea ce este o dovadă în plus că genului satiric fi stă bine în perpetuă mişcare şi transformare. 
(Cinema nr. 8, august 1981)

Tags: amicii nostri film de animatie, cronica animatiei, dana duma, nell cobar

Comments: