Noul număr al revistei „Film”, nr 4/2021, apare pe piaţă într-un moment foarte potrivit. Aşa cum semnalam în editorial, asistăm la o revenire spectaculoasă a publicului în sălile de cinema (desigur,
respectând măsurile de siguranţă sanitară şi prezentând certificatul de vaccinare la intrare). Cifrele de box office încep să le egaleze pe cele de dinaintea crizei Covid 19. În plus, filmul redevine popular şi în discuţiile obişnuite dintre prieteni şi cunoştinţe, pe facebook, sau faţă în faţă: aproape toată lumea a văzut, pe Netflix,
Don`t look up şi are o părere.
De aceea profilul numărului 4, cu dosarul său consistent „Filmul popular, ieri şi azi”, pare foarte adaptat contextului. Precizam, în editorial: „Tocmai de aceea am sugerat un răspuns eventualei întrebări: ˂Oare ce v-a apucat să consacraţi aproape jumătate din număr filmului popular?˃. Păi tocmai asta vrem să reamintim: că şi în trecutul recent, dar şi în prezent, mersul înainte al cinematografului depinde şi de răspunsul publicului”. Aminteam şi părerea unui distins teoretician şi istoric francez, Jean Mitry: „Este de remarcat că cinematograful n-a devenit o artă decât graţie – şi în măsura – industrializării sale”.
Textele incluse în dosar explică natura şi contextele-sociale, politice, economice- ale unor succese de public de ieri şi de azi. Iar editorialul semnat de
Dana Duma aminteşte că „distanţa dintre filmul „de festival” şi cel popular nu e atât de mare, după cum o demonstrează evoluţia celei care a câştigat Oscarul în acest an, Chloé Zhao. După premiatul film minimalist
Nomadland, ea revine pe ecrane cu blockbusterul
Eternii, o nouă incursiune în
multiversul Marvel, savurat şi de publicul nostru.”
Numărul include un excelent interviu realizat de Anca Ioniţă cu populara actriţă de film, teatru şi televiziune
Andreea Grămoşteanu, câştigătoarea Premiului de interpretare feminină la Festivalul de la Moscova, pentru rolul din comedia
#dogpoopgirl.
Nu lipsesc, din numărul 4/2021 rubricile „Cronica filmului”, „Reflecţii critice”, „Cinemateca vorbită”, şi „Sala de cinema”. Paginile dedicate festivalurilor internaţionale comentează recentele ediţii ale competiţiilor internaţionale de la Valladolid, Salonic, Karlovy Vari, precum şi celor internaţionale din România : Animest, Les Films de Cannes à Bucarest, Toamna la Voroneţ, Bucharest Experimental Film Festival, Festivalul filmului maghiar.
În acest număr semnează: Dana Duma, Marilena Ilieşiu, Mihai Fulger, Angelo Mitchievici, Anca Ioniţă, Bogdan Jitea, Mihaela Grancea, Constantin Pârvulescu, Titus Vîjeu, Eugen Ignat, Dinu-Ioan Nicula, Luminiţa Comşa, Georgiana Muşat, Marian Sorin Rădulescu, Călin Boto, Diana Smeu.