Premiera filmului
Visul lui Tănase avea loc în aprilie 1932. Ilustrul comic, pe spezele căruia se turnase filmul la Berlin (era vorba de o adevărată coproducție: capitalul, scenariul, vedeta şi o parte dintre actori erau români, studioul, regia, tehnicienii şi o altă parte dintre actori erau germani), neîntrecutul meşter într-ale râsului şi ale ironiei, Constantin Tănase, se afla „pe viu” în sala de spectacol, comentând cu glas tare visul lui Tănase, tribulaţiile eroului de pe ecran, dialogând cu imaginea sa cinematografică, bucurându-se zgomotos de farsele pe care eroul peliculei le făcea celor din jurul său, în ambianța sofisticat-nemțeasca a studiourilor din Berlin care-I invitaseră şi-I primiseră pe post de vedetă. De câte ori revedem imagini din acest film care a împlinit de multişor o jumătate de veac, de câte ori îl revedem pe Tănase făcându-şi bagajele s-o pornească pe drumurile gloriei cinematografice spre studioul „Tobias-Film”, alergând disperat după trenul care tocmai se pusese în mişcare în Gara de Nord sau participând la turnări în stilul său mucălit şi neaoş, alături de sublim-oxigenata sa parteneră Lydia Alexandra, de câte ori îl revedem în sala de cinema aplaudându-şi, aprobându-şi şi negându-şi propria sa imagine de pe ecran, ne cuprinde o bucurie greu de prins în cuvinte, pentru că asemenea imagini sunt documente-unicat, în care, mereu avem aceeaşi senzaţie, talentul comic al lui Tănase parcă dă în clocot, se revarsă în afara ecranului, ca spuma tartelor cu frişcă de pe vremea „marelui mut”. Am avut bucuria să revedem nu demult imagini din acest film tonic şi captivant, ca un leit-motiv într-o emisiune-serial realizata de Aristide Buhoiu în ciclul său „Drumuri prin amintire”, atât de bogat în necesare şi inspirate „restituiri”. De fapt, în cele trei episoade ale teleserialului consacrat lui Constantin Tănase, am văzut multe alte imagini despre viaţa celebrului comic, imagini filmate (puţine, dar cât de preţioase!) şi imagini fotografice, însoțite de amintirile unor contemporani, care au însoțit cumva, cândva, drumul de viaţă, de veselie, de cântec şi de tristețe al celui care a intrat demult în mitologia genului estradistic, date fiind însuşirile sale de ironist atât de originale şi atât de captivante. Am ascultat-o, depănându-şi amintirile, pe tovarăşa de viaţă a lui Tănase, fiImată în casa aceea de pe strada Puțul cu plopi, în care actorul şi-a trăit mulţi ani dinspre sfârşitul vieţii, casă pe lângă care, de câte ori trecem, simțim un nod de emoție... Am ascultat-o, depănându-si amintirile, pe actrița Zizi Șerban care avea abia vreo paisprezece anişori când era primită în trupa de balet a lui Tănase... Am ascultat mărturiile unui fost „șef-recuziter” de prin anii '30—'40... Din vorbele tuturor celor care şi-au întors gândul, în faţa aparatului de filmat, spre epoca lui Tănase s-a născut, caleidoscopic, imaginea unei personalități acaparante, care a dominat, ani la rând, cu o dezvoltată şi exemplară ţinută civică, cu un haz irezistibil şi pantagruelic, scenele teatrelor de revistă româneşti. Drumul printre amintiri al reporterului contemporan a fost însoțit mereu de un sentiment de stimă şi prețuire faţă de actorul evocat. Din imagini cinematografice ale „actualităţilor” vremii, reporterul a reconstituit, drept cadru al evocării, atmosfera Bucureştiului interbelic sau Cişmigiul de odinioară. Un moment „de rezistenţă” al serialului a fost singurul cuplet filmat din lunga carieră de cupletist a lui Tănase. Imagini realmente irezistibile: Tănase, în rol de Chiriţă, într-o rochie fistichie (foarte modernă de altfel), cu volane, ridiculizând franţuzismele vremii. Din fotografii vechi, din programe ale teatreIor de revistă de pe vremuri, de la Cărăbuş sau de la Savoy, de la Roxy sau de la actuala sală Majestic, chipul actorului ne-a zâmbit complice, hâtru, iar vocea actorului, rămasă spre neuitare pe benzi şi pe discuri păstrate cu sfințenie, ne-a readus în memorie vestite cuplete de-ale marelui comedian, cu „asta e a mea deviză, asta e parola mea” sau „nevestele erau neveste, nu se ţineau ca azi de feste”, asta, fireşte, „pe când era bunica fata”... Amintiri, apoi, despre o seară de 22 decembrie (1937) când teatrul lui Tănase lua foc în timpul unui spectacol cu „Poftă bună la Tănase”. Și oameni care I-au însoțit pe scenă şi în viaţă de-a lungul anilor: Maria Tănase,
Ion Vasilescu, Stroe şi Vasilache... Spre sfârşitul reportajului realizat cu suflet, cu admiraţie şi pioşenie de Aristide Buhoiu, imaginile încep să dobândească, flecare, o pondere deosebită, ca într-un film derulat cu încetinitorul, ca într-un film care stă să se rupă, aşa cum stătea să se rupă filmul vieții lui Tănase. Ultima imagine cinematografică a actorului: ca spectator, privind „Varietăţi la Paladium”... O fotografie cât o viață de om: actorul, la sărbătorirea primului 1 Mai liber, în 1945... şi ultima fotografie a lui Constantin Tănase: cu barca, prin Cişmigiu. În 15 august 1945 actorul a băut o bere de la gheaţă lângă Cişmigiu. A făcut o amigdalită. Apoi un blocaj de rinichi. În 28 august îl vizita, la patul de suferința, lon Vasilescu. În 29 august nu mai era.