După ce și-a exersat talentul de regizor în teatrele bucureștene, actorul Vlad Zamfirescu a vrut să facă un film. A descoperit un scenariu interesant, al lui Alexandru Popa, scriitor în timpul liber, care nu publicase niciodată. Povestea l-a atras pentru că este asemănătoare cu teatrul: trei personaje vorbesc pe terasa unui bloc. Secretul fercirii nu este, însă, ”teatru filmat”, ci un film care are unitate de timp (o seară), de loc (terasa) și de acțiune (întâlnire între prieteni). Avem soțul - Vlad Zamfirescu, soția - Irina Velcescu, și prietenul familiei - Theo Marton. Evoluția sinuoasă a personajelor, schimbarea permanentă a raportului de forțe, umorul, autopersiflarea, camera de filmat devenită al patrulea personaj, totul te ține atent la ce se întâmplă. Scriitura inteligentă și jocul actoricesc mențin un ritm alert. Nimeni nu e inocent, nimeni nu câștigă din această cursă în căutarea adevărului. ”Secretul fericirii” e o falsă descoperire, cu o satisfacție de moment.
Filmările au avut loc în 2015, pe terasa unui bloc în construcție, găsit de producătoarea Cristina Dobrițoiu. O macara de pe șantier a ridicat macaraua de filmare, iar scenograful Bogdan Spătaru a amenajat complet spațiul de desfășurare a acțiunii. Singura problemă a fost sunetul, pentru că în zonă era un club de noapte cu muzică puternică. Film independent, cu modeste resurse financiare, producătorii nu și-au permis să întrerupă filmările, așa că, la final, singura soluție a venit de la Alex Dumitru, care și-a asumat editarea sunetului și a făcut minuni.
După terminarea filmărilor, postprocesarea a durat trei ani, timp în care Vlad Zamfirescu a montat textul la Godot Cafe Teatru, singura schimbare de distribuție fiind Theo Marton, care e actor la Teatrul Național din Târgu Mureș, cu Dan Bordeianu.
Și pentru că Secretul fericirii e o treabă serioasă, Alexandru Popa a scris, între timp, un roman cu același titlu, dar cu o poveste dezvoltată a evoluției personajelor, înainte și după momentul din film. Cartea a fost lansată la conferința de presă organizată la Godot Cafe Teatru, înainte de premiera peliculei.
Imagine: Valeriu Ciubotaru
Montaj: Radu Georgescu