Ne apropiem de încheierea celor 12 luni ale lui 1982, lista premierelor românești se completează acum într-un ritm mai energic (se pare că pentru finalul ultimului trimestru ne-au fost rezervate, dacă nu mari revelaţii, cel puţin câteva pelicule care vor ameliora impresia produsă de premierele toamnei), dar deocamdată continuăm a considera ca eveniment autohton al anului cinematografic filmul lui Alexa Visarion, prezentat în primăvară, Înghițitorul de săbii.
Cum printre galele lui decembrie se anunţă un al doilea titlu sub aceeaşi semnătură, Năpasta (va fi un an Alexa Visarion?), este momentul (şi este un bun prilej pentru inaugurarea unei rubrici demult solicitate) să ne întoarcem, cel puţin cu câteva însemnări, la flImul din primăvară. Şi chiar la lucrarea de debut a noului cineast, Înainte de tăcere, de la care au trecut patru ani, dar despre care, în afara cronicilor de premieră, s-a scris, ca şi despre altele, foarte puţin.
Se spune că produsele cinematografice îmbătrânesc repede şi iremediabil. Sunt însă şi unele care ar susţine teza contrarie, filme care câştigă în timp recunoaşterea unor valori nesemnalate la data premierei. Mai mult decât atât, asemenea rare producţii au, în vivacitatea lor intrinseca, în însăşi iluzia din care renasc pe pânză la fiecare nouă proiecţie, o facultate miraculoasă de a părea, la revizionare, deşi cunoscute şi recunoscute — că sunt filme mereu noi, văzute întâia dată. Către un asemenea destin par să se îndrepte creaţiile lui Alexa Visarion, poate tocmai pentru că ele nu sunt în primul rând şi eminamente „cinematografice”.
Chiar pentru cei captivați de prima încercare pe celuloid a autorului, pentru cei care au remarcat din capul locului în
Înainte de tăcere şanse ale reînnodării şi înnoirii unui început de tradiţie filmică originală, adoptarea noului limbaj de către regizorul venit din teatru se constituia într-o mare dificultate, dacă nu într-un handicap. Iar al doilea film nu a adus un plus de cursivitate și transparenţă „specific cinematografică”, nu a reprezentat un „progres” în adaptarea la formulele curente, consacrate, apropiate ale expresiei filmice. Dimpotrivă,
Înghițitorul de săbii afişează parcă o şi mai voită teatralitate, în toate registrele compoziţiei, de la subiect şi decupaj până la decor şi interpretare, mai ales în cadrele şi secvenţele evident filmate în ambianțe naturale, cum este plaja în care se inaugurează monumentul eroilor, şi totuşi întreținând senzaţia că se petrec pe o scena. Că sfidează obişnuințele lesnicioase şi plăcerile accesibile ale cinematografului de consum comercial sau cu pretenţii academiste, adică practic cea mai mare parte a producţiei curente, aceasta e o primă temeritate, dar nu cea mai mare. Nu ea îl defineşte pe Alexa Visarion, ci faptul că regizorul se detaşează și de estetismul cultivat în altă aripă, mai nouă, a producţiei noastre de filme, ca și de formulele eseistice, mai mult sau mai puțin înrudite cu ciné-vérité-ul, iată pariul dificil care îi singularizează tentativa: nu propria sa adaptare la soluțiile şi mijloacele cinematografului practicat la noi până azi, ci adaptarea cinematografului la lumea sa de idei şi reprezentari, la modul său de expresie.
Filme de ruptură cu inerția lucrului şi a percepţiei curente sau moştenite, filme care rămân marcate în memoria spectatorului de o anume ostentaţie cu care regizorul operează şi afișează această ruptură, peliculele lui Alexa Visarion ne oferă, în schimb, la revizionare, surpriza unui consens dobândit prin însăşi scurgerea timpului, liniştea clarificatoare a unei bătălii demult câştigate.
Cât de cinematografice sunt cadrele şi secvenţele acestui regizor „necinematografic” este exclamația care ne-a însoţit, interior, tot timpul, la revizionarea după patru ani a filmului de debut: precizia şi funcţionalitatea unghiulaţiei, a racursiurilor de efect, elocvența şi densitatea de sens a încadraturilor, racordurilor şi mişcărilor de aparat, durata bine studiată şi atmosfera revelată prin prelucrarea luminii fiecărui cadru, toate postulează un ochi neliniştit şi în acelaşi timp apt să fixeze, de la începutul filmului, un spaţiu caracteristic al existenţei umane, coordonatele dramei însăşi. Este spaţiul însingurării şi alienării lui Stavrache hangiul, preluat ca personaj din nuvela lui Caragiale „În vreme de război” şi pus într-un raport organic cu peisajul dezolant al câmpiei fără repere, cu decorul hanului izolat, în drumul viscolelor al tuturor ameninţărilor şi incertitudinilor.
Este o dramă care îşi joacă multiplu sensurile şi strigătele pe chipurile interpreților, aleşi să funcţioneze ca nişte prisme refractorizante ale tensiunii şi ambiguităţilor (Liviu Rozorea,
Valeria Seciu,
lon Caramitru,
Florin Zamfirescu,
Mircea Diaconu). Lumina însăși este materializată, filtrată, difuzată uniform şi tulbure ca într-un acvariu ale cărui margini sunt pereții casei lui Stavrache, despuiaţi de-orice podoabă, tăiaţi în linii reci de ferestrele si uşile bine zăvorâte, temător — închise și oblonite, în tăcerile premonitorii ale nopţilor când, la lumina sfeşnicelor, Stavrache îşi numără banii şi îşi măsoară neputinţele. Sunt semne şi coordonate ale unei izolări, ale unei mărginiri pe cât de obstinate pe atât de sterile în ambiţiile ei oarbe, diferite şi totuşi în racord cu cele ale unui alt hangiu al filmului românesc, Ghiţă de la
Moara cu noroc a lui Slavici şi
Victor Iliu, unde era aşteptat noaptea Lică Sămădău cu oamenii lui, pe drumul altor crime, dar în suita aceloraşi destine.
Un racord există între cele două opere, între ceea ce defrişase Victor Iliu şi ceea ce relevă Alexa Visarion, prin echivocurile morale pe care se edifică ambiţiile şi iluziile celor doi hangii, fiecare mânat de o altă Ana (e o simplă coincidenţă că Alexa Visarion a dat acelaşi nume unui personaj inexistent în nuvela originară, dar necesar pentru închegarea dramei?). Frisoanele de teamă ale izolării nasc un amestec incontrolabil de stări, vital şi promiscuu, „de familie” (cei doi fraţi, hangiul preotul bandit, îşi dispută femeia), un amestec în care mişună inextricabil patima şi laşitatea, credința şi păcatul, ispita şi hoţia, adunate în cruzimea gestului violent, colorat cu lucirile demenţei, tardiv cenzurat de remuşcare, când sentimentele înalte sunt o amintire întinată (mărgelele căutate printre copitele vitelor), degenerând în crimă: mult doritul urmaş i se naşte lui Stavrache, mort şi Ana dispare, cum dispăruse cealalta, aceea ucisa de Ghiță însuşi, după ce fusese aruncată, cu momeală justițiară, în braţele lui Lică Sămădău.
Este numai unul dintre racordurile observate de noi în cronica de premieră, ca preludii ale unei şcoli naţionale de artă, dar căpătând acum nebănuite reverberaţii, leit-motive interne ale uneia şi aceleiaşi opere. O operă pe care, spre deosebire de predecesori, Alexa Visarion şi câţiva dintre colegii săi au şansa să o dezvolte, dincolo de o experienţa singulară, în măsura în care fiecare îşi asuma vocaţia.
Înghițitorul de săbii este construit pe numeroase rime de structură cu precedenta lucrare, iar
Năpasta, vizionat în avanpremiera de la Cinematecă, ţine şi el de variaţiile unei ecuaţii care ordonează obsedant gândurile și căutarile autorului.
Ambele teme fundamentale din
Înghițitorul… — pe de o parte singurătatea, aici urmărită în analiza condiţiei artistului şi, pe de alta parte, deriziunea eroicului, degradarea ideii de sacrificiu — preexistau de-altfel în
Înainte de tăcere. Deşi mai degrabă neobservate de recenzenţi, cu circumstanța, prea puțin atenuantă, că sensurile unor secvenţe sunt oarecum încifrate, filmele trebuind citite într-o stare aparte de disponibilitate, pentru a depăşi impresiile de suprafață şi a conveni asupra unuia dintre preceptele artei moderne care, alături de plăcere, implică printre deliciile estetice efortul şi chiar disconfortul percepţiei.
Un întreg program estetic era rezumat în însuşi titlul primului film, anunţându-ne că urmează dificila, incomoda aducere la lumină a ceea ce nu se mai ştie, a ceea ce a fost înainte ca tăcerea, uitarea, istoria să-şi fi aşezat deasupra greaua, opaca, uniformizatoarea lor lespede. Cu toată aplecarea sa introspectivă ca direcţie și expresionistă prin formă asupra unor drame intime, acut-particularizate, cinematograful lui Alexa Visarion este în realitate dominat de gustul pentru existenţă socială şi publică, drumurile personajelor sale se intersectează mereu cu cele ale istoriei vii a timpului lor şi ceea ce deplânge în secret şi parodiază manifest autorul e tocmai atemporalul, abstragerea inconştientă sau semidoctă într-o periferie a istoriei şi a lumii. La hanul lui Stavrache, vin în toiul nopţii şi pleacă în zori, spre Dunăre, neştiuţi dar zgomotoși, voluntarii unui război mai mult bănuit („Turcii-s departe şi vrem să scăpăm dracului de ei”), război la care sătenii participă într-un cadru de trecere, făcând donaţii pentru front, un război pe care îl resimt mai ales când supraviețuitorii se întorc mutilați sau cu minţile rătăcite (o piesă de rezistență în filmografia actorului Mircea Diaconu — fostul ostaş Dumitru, întorcându-se acasă altfel decât în balade, fără a-şi mai recunoaşte consătenii).
Orchestrarea acestei a doua teme îmbină şi ea dificultuos, încă din primul film, motive contrastante, pe care le vom descoperi prelucrate în al doilea şi al treilea: hora bucuriei, la întoarcerea în sat a eroilor, semn al unei vitalități irepresibile, dar şi anunţ al unui leit-motiv al petrecerii silnice, degradante, pe lutul unei sărăcii perene şi ingrate, în marginea prăfoasă a satului, unde un grup de copii măcelăriseră din amuzament un biet câine (alt motiv, al cruzimii faţă de fiinţele lipsite de apărare), petrecerea încheindu-se cu paşii de defilare ai dementului, bătuţi pe acelaşi lut răbdător, în faţa ologului încărcat cu decoraţii şi cinstit în final cu bănuţii milei.
Un nou racord multiplu întemeiat:
Viaţa nu iartă de
lulian Mihu şi
Manole Marcus, cu trimiteri la alt război şi la alți eroi, cu generalii, cu mutilaţii decoraţi, cu demenţii şi cu bănuiţii lor, trimiteri pornind de la scrierile lui Alexandru Sahia. Tocmai autorul la care şi Alexa Visarion face apel, pentru al doilea film, alegând schiţa „Moartea înghiţitorului de săbii” (Mihu şi Marcus optaseră pentru „Moartea tiânărului cu termen redus”).
Sunt numai câteva puncte de plecare ale unei analize, de aceea am insistat asupra primului film. În al doilea, ne întâmpină o adevărata exuberanţă interioara a sensurilor şi a articulaţiilor expresive, din care vom mai nota doar inversarea valorilor dramatice. În
Înghițitorul de săbii, singuratatea e „pozitivă”, creatoare a bucuriilor altora, este solitudinea tragică a artistului (cei doi circari, titularul —
Mircea Albulescu şi acrobatul pe sârmă —
Ştefan lordache), este umbra uitării în care trăiesc eroii războiului şi ai luptelor sociale (orbul interpretat de
Victor Rebengiuc, copilul grevistului ucis). Izolarea apare acum impusă de ingratitudinea mediului social al timpului, care, asemeni corului din dramele antice, modificându-şi rolul de la piesă la piesă, îşi schimbă aici funcţia. Mediul, reprezentat în primul film de grupul ţăranilor răsculaţi care puneau în evidenţă paroxistic avariţia hangiului, e acum, dimpotrivă, o forță retrogradă, inerțială, opacă. Sunt gospodinele filistine care nu îi înţeleg pe grevişti („Să mănânce sufletul din mine!”), este auditoriul vulgar, avid de senzaţii tari („A căzut, dragă şi zob s-a făcut!”), sunt vagabonzii terorizându-I pe orbul care cântă din muzicuţă lângă monumentul eroilor, este puterea autoritară („Ordon şmecherii!”) care umileşte vocaţiile, perverteşte gusturile. Nu însinguratul ucide de astă dată, singuraticii sunt acum generoşi, apare motivul prieteniei (între cei doi artişti), al solidarităţii (muncitorilor din port). Ucide neînţelegerea mediocrităţii curioase, cinice şi punitive (bătrânul circar bombardat cu gunoaie), neînţelegere prevalându-se de principii înalte, precum jandarmul amuzat (Mitică Popescu) care îi cere circarului să înghită baioneta („Bă, eu sunt autoritate aici în sat, nu pot să te las să-ți baţi joc de oameni!”), ucide bunul plac euforic și discreţionar al colonelului, cu poetica lui cazon-doctrinară („Cei ce luptă sub drapele/ Pentru glie şi popor/ Jertfa este viața lor!”), colonel altminteri bonom, magistral interpretat de
George Constantin, cu gestul emblematic al împușcării porumbelului.