Ambiţia documentarului
Promisesem, cu câteva luni în urmă, consemnând ultimele scurtmetraje ale lul
Nicolae Cabel şi
Constantin Vaeni, că vom reveni cu un viitor prilej şi asupra altor realizări ale reprezentanţilor «generaţiei '70». Un atare prilej, ivit relativ prompt, s-a chemat Festivalul filmului pentru tineret de la Costineşti, al cărui juriu a conferit premiul pentru cel mai bun documentar unei pelicule iscălite de
Eugen Gheorghiu:
Din tată-n fiu. Este, de altfel, pentru a doua oară când regizorul obţine aici o distincţie; cu diferenţa că, acum trei ani, la prima ediţie a reuniunilor cinematografice de pe malul mării, publicul fusese cel ce îi apreciase filmul prezentat atunci şi intitulat
Acolo unde se nasc curcubeele.
A întruni sufragiile spectatorilor, ca şi pe cele ale specialiştilor, reprezintă, desigur, un deziderat mai mult sau mai puţin mărturisit al fiecărui cineast, dar, în acelaşi timp, o performanţă destul de rar întâlnită în practica curentă. Urmărind «la şir» câteva dintre scurtmetrajele lui Eugen Gheorghiu, «filmele mele la care ţin», după spusa proprie, desluşim uşor explicaţia acestei duble adeziuni. Simple, dar nicidecum simpliste, documentarele sale conving prin redarea nesofisticată a crâmpeielor de viaţă, prin dezvăluirea directă, fără artificii de prisos, a realului.
Ancorate în spaţii tematice adiacente,
Acolo unde se nasc curcubeele şi
Din tată-n fiu se apropie şi graţie trăsăturilor specifice de limbaj cinematografic, cu însemne stilistice lesne detectabile. O încredere nediscriminatorie acordată atât resurselor vizualului cât şi textului revelator, se observă astfel în aproape toate opusurile, mai vechi ori mai noi ale realizatorului. Într-o epocă în care, datorită suprasolicitării abuzive, forţa de penetraţie a comentariului pare să se fi anemiat considerabil, când la noi şi aiurea se încearcă o înviorare a genului prin renunţarea cvasi-totală la însoţirile verbale, acest gir neprecupeţit acordat cuvintelor descumpăneşte oarecum.
Şi totusi, în
Acolo unde se nasc curcubeele, glasul încărcat de sfătoşenie oltenească al «ţăranului sef» Gheorghe Dindere ne emoţionează profund, constituindu-se într-un veritabil suport semantic al întregului; conlucrarea armonioasă a vorbelor şi a imaginilor surprinse meşteşugit de operatorul Eugen Lupu, imagini parcă flămânde de frumos, ne descoperă o lume aparte, un autentic basm al zilelor noastre despre nisipuri mişcătoare şi grădini mirifice, despre hărnicie şi belşug. O senzaţie apropiată încercăm la auzul vocii egale a unui alt «neprofesionist» al ecranului, lon Hindoreanu, ce deapănă molcom povestea a trei generaţii de ciobani, pentru care păstoritul
Din tată-n fiu reprezintă raţiunea însăsi a existenţei («oi, oi şi iară oi, asta-i meseria noastră»), cărora cerul muntelui le-a fost adeseori un acoperiş mai familiar decât cel al gospodăriei proprii («n-am dormit dezbrăcat, descălţat sau în pat, numai cu cojocul pe mine»).
«Sarcina imediată a documentaristului este de a găsi mijloacele prin care să poată folosi măiestria artei sale de convingere pentru a-i aduce pe oameni cu problemele lor, cu munca şi slujbele lor, în faţa lor înşişi». Această frază, notată cândva de Paul Rotha în «Documentary Film», adevărată profesie de credinţă pentru orice cineast ce activează în câmpul nonficţiunii, pare a i se potrivi în bună măsură lui Eugen Gheorghiu. Pentru că, dincolo de modalităţile de expresie folosite, dincolo de tonalitatea adoptată, lirică, ori din contra, umoristică (şfichiuitorul dar, din păcate, prea puţin cunoscutul
Să nu-ţi faci chip cioplit rămâne una dintre cele mai izbutite producţii în cheie comică, înfăptuite în ultimii ani la studioul «Alexandru Sahia»), dincolo chiar de anumite neîmpliniri (sesizabile îndeosebi în planul structurii de ansamblu, al echilibrului, pe alocuri fragil, dintre părţile componente ale discursului filmic) se întrevede ambiţia realizatorului şi a colaboratorilor săi de a percepe cu acuitate chemările contemporaneităţii.
Deşi aparent altceva, proaspătul
În vatra dacică nu desminte afirmaţia. Sprijinindu-se temeinic pe comentariul creator de atmosferă al lui Paul Anghel, filmul sugerează cu fineţe şi argumente sensibil deosebite de cele ale scurtmetrajelor de popularizare ştiinţifică, momente eterne din existenţa de azi, de ieri, din totdeauna a românilor. Căci, ni se spune, «ar fi greu să ne închipuim cu totul alta viaţa strămoşilor de aceea a noastră de azi, când multe lucruri din inventarul vieţii se numeau la fel şi atunci, prin aceleaşi cuvinte pe care le-am moştenit, cum ar fi vatră... sau leagăn... sau gard, sau prunc, sau copil...»
Vorbind despre trecut, dar mai cu seamă despre prezent, un cineast încearcă, pe măsura puterilor sale, să le vorbească oamenilor despre oameni.