Revistă online editată de Uniunea Cineaștilor din România

Premiul pentru publicistică 2015 al Asociaţiei Criticilor de film



Cu farmec despre arid


     Ambiţia documentarului
     Abordând un subiect de stringentă şi dure­roasă actualitate, Liliana Petringenaru îl înfăţişeaza cu o convingere ce ţine de o foarte pură esenţă documentaristică. Regizoarea crede făra rezerve în ceea ce are de comuni­cat şi, în acelaşi timp, ştie cum să se facă în­ţeleasă, cum să descopere drumul cel mai accesibil către sensibilitatea publicului larg. lar în cazul unui scurtmetraj cu un titlu la fel de limpede precum îi este conţinutul — Con­tribuţie românească la tratamentul canceru­lui această cale neocolită (dintotdeauna cunoscută cinematografului de nonficţiune, dar prea puţin frecventată de filmele desti­nate popularizării ştiinţifice), aceasta cale deci se cheamă reportaj.
     Acordând spontaneităţii necontrafacute drept de cetate în împărăţia rigorii şi a exac­tităţii, autoarea (secondată cu aplomb de semnatarul imaginii, operatorul Kiamil Kia­mil) obţine rezultate de o autenticitate de-a dreptul şocantă uneori. Cu glasuri încărcate de emoţie, pacienţii doctorului Dănilă rela­tează despre ei înşişi amănunte aproape in­credibile; semeni de-ai noştri, consideraţi la un moment al existenţei lor drept incurabili şi-au recăpătat miraculos sănatatea, respiră şi muncesc acum, alături de noi. Astăzi, când „boala secolului” face peste tot adevărate ra­vagii, într-o policlinică din cartierul Titan, un medic bucureştean ne încurajează cu modes­tie şi abnegaţie, că teribila maladie poate fi învinsă. În ce mod? Prin „redresarea enzimatica a celulelor”, formulare cu rezonanţe stra­nii pentru profani, concretizată spre înţelege­rea tuturor în câteva tipuri de „ceaiuri" cu efecte benefice, dătătoare de speranţă, de viaţă...
     Hotărâţi parcă, de ultimă oră, să declare război locurilor comune, realizatorii de scurtmetraje ştiinţifice dovedesc neechivoc că, atunci când vor, reuşesc să ofere spectatori­lor pelicule de un real şi general interes. Ca de pildă, acest În lumea furnicilor, iscălit de regizorul Mircea Popescu şi operatorul Lau­renţiu Mărculescu, ingenioasă incursiune într-un univers insolit, presărat cu fermecatoare surprize. Despre hărnicia şi instinctul de organizare al furnicilor ştiam cu toţii câte ceva, dacă nu din prea repede uitatele manu­ale şcolare, cel puţin din slova basmelor şi a fabulelor. Una înseamnă totuşi a avea idee şi cu totul altceva posibilitatea de a le urmări la lucru pe destoinicele reprezentante ale ordi­nului himenopterelor, de a le putea observa „pe viu" trudnicele eforturi depuse întru con­struirea impecabilă a furnicarelor, a unor sa­vante galerii sapate până la un metru adân­cime ori a unor cămări sofisticate, de natura să stârnească invidia celui mai priceput gos­podar biped...
     În „colecţia" filmelor de popularizare premiate la ultima ediţie a „Cupei de Cristal”, se mai afla şi alte „piese” demne de atenţie. Dintre ele, Arta ouălor încondeiate al Paulei Popescu Doreanu (Imaginea: Constantin Pe­rianu), veritabila explozie de lumină şi cu­loare, de forme geometrice şi motive zoo­morfe, confirmă încă o dată constantele pre­ocupări ale autoarei pe linia propagării co­morilor folclorice, atestă un spirit receptiv la frumos, dublat de o gândire cinematografică suplă şi eficientă.
     La rândul său, tânărul realizator Valeriu Slo­bozeanu atacă frontal o categorie dificilă, în ale cărei capcane s-au împotmolit uneori şi documentarişti încercaţi. Micromonografia Gogu Constantinescu. Priorităţi ştiinţifice ro­mâneşti, alcatuită pe principiul filmelor de montaj, reprezintă o concludentă demonstra­ţie de ce se poate înfăptui cu un surplus de conştiinciozitate profesională, chiar şi în con­diţiile unor premize spectaculare mai puţin ofertante. Selectând cu migală fragmente din jurnale de actualităţi de odinioară, propunând adecvat felurite alte modalităţi audiovizuale de prezentare a vieţii şi creaţiei inventatorului teoriei sonicităţii, regizorul izbuteşte o evo­care cinematografică alertă, de o neobişnuită (evident, comparativ cu încercări documenta­ristice similare) forţă de sugestie.
     Ceea ce, în fond, nu înseamnă altceva, de­cât tot o declaraţie de război făcută locului comun.
(Cinema nr. 3, martie 1982)


Galerie Foto

Cuvinte cheie: cronica documentarului, liliana petringenaru, mircea popescu, olteea vasilescu, paula popescu doreanu

Opinii: