Online Magazine Edited by The national union of filmmakers

Film Critics Association 2015 Award for Best Film Journalism



Presa străină despre film


„Nici o dimensiune a umanului, de la cel mai tandru până la cel mai monstruos, nu-i este străină lui Lucian Pintilie.” (Positif)
 
„Forța acestei Veri de neuitat vine din ușurința, fluiditatea mizanscenei și din finețea unei povestiri care se îndreaptă insesizabil spre o dramă inevitabilă.” (Tele K7)
 
„Un film construit din nuanțe, cu imagini somptuoase și simple în același timp.” (L'Echo du entre)
 
„Kristin Scott-Thomas e fascinantă și sublimă, Claudiu Bleonț e extraordinar.(...) Un film magnific și senzual, condus cu o luciditate implacabilă.” (Madame Figaro)
 
„O vară de neuitat e un film sarcastic, feroce și bășcălios, pigmentat de acel umor negru și sec propriu autorului.”(Politis)
 
„Un film scurt și dens care restituie într-o manieră deopotrivă ironică și patetică, presărată cu luciri de cruzime, toată complexitatea și absurditatea conflictelor carpato-balcanice. Filmul O vară de neuitat e nu numai instructiv pe plan istoric, ci și de o stringentă actualitate.” (Rivarol)
 
„O tensiune progresivă, admirabil susținută, (...) o scriere filmică inconfundabilă.” (Refome)
 
„Pintilie reușește fără emfază o progresie dramatică perfect stăpânită.” (Fiche du Cinema)
 
„Tragedia capătă întreaga ei amploare grație rigorii stilului dramatic, moștenit din teatrul antic.” (Figaro)
 
„Tonul acerb, vivacitatea stilistică și naturalețea filmului lui Lucian Pintilie cuceresc întreaga noastră adeziune.”(France Soir)
 
„Inteligența lui Pintilie e evidentă oriunde în film. E o plăcere să contempli un film în care fiecare cadru a fost gândit să cuprindă simultan mai multe sensuri.” (Village Voice)
 
“Marele cineast român își continuă după Balanța interogația asupra demonilor intoleranței și visează la regăsirea armoniei pierdute.(...) Lucian Pintilie filmează această tragedie cu o forță rară.(...) Film senzual, nutrit de o mare fervoare umanistă și condus cu o luciditate implacabilă.(...) Pintilie este un mesager al luminii și noi avem nevoie de el.” (Le Nouvel Observateur)
 
„Pintilie are harul de a împinge situații sau caractere la limita absurdului, iar apoi, repliindu­se, să recompună filmul cu un desăvârșit simț al echilibrului și proporțiilor.” (The Washington Post)
 
„Reîntoarcerea lui Pintilie la cinema adaugă un nume esențial pe lista creatorilor de film ai lumii.” (The New-York Times)
 
„Unul din cele mai adevărate filme ale anului. Un film care-ți taie respirația, de o frumusețe care te urmărește multă vreme. OBLIGATORIU DE VĂZUT!” (The New-York Post)
 
„Pintilie a făcut un film răscolitor și original, care spune mai multe despre războiul din Bosnia decât orice documentar recent.” (Daily News)
 
„La fel de fascinant ca viața și de două ori mai spectaculos.” (National Review)
 
„Minunat și esențial! Lovește ca un glonte perfect țintit care explodează și iradiază la impact.” (Newhouse Newspapers)
 
„Admirabilă mizanscena lui Lucian Pintilie.” (La Croix)
 
„Lucian Pintilie transpune luminos și puternic conflictul balcanic și-al luptelor etnice.” (L'Express)
 
„Un film foarte stilat, care prin frumusețea și strălucirea lui Kristin Scott-Thomas ajunge la o tragică eleganță.” (Le Soir)
 
„Kristin Scott-Thomas e la fel de ireală și adevarată ca o eroină a anilor '30. Garbo sau Marlene. Mai degrabă Garbo.” ( Telerama)
 
„O operă de mare stil și de o înalta civilitate.” (La Stampa)
 
„O adevărată lovitură în plex (...) Imaginea buzelor tăiate – un singur cadru, dar mai puternic decât zece filme de război.” (Il Messagero)
 
„Filmul are o sinceră forță afectivă, un montaj sintetic, eficace.” (Il Giorno)
 
„Rapid, epurat, sec: esențialitate a peisajului, esențialitate a evenimentelor, deci esențialitate a povestirii și a montajului. În patru cadre, totul este spus.” (Telerama)
 
„După Balanța, care plonjează în haosul emoțional și politic al României contemporane, Pintilie reușește încă o dată să conjuge individualul cu colectivul, reflexia morală cu satira socială. Departe de mode, estetica lui ajunge să ne facă să înțelegem destinul personajelor prizoniere ale unui absurd care le depășește. Prin asta, pesimismul său umoristic și sardonic nu e departe de cel al compatrioților săi Cioran și Ionesco.” (Globe Hebdo)
 
„O oglindire a confuziei lumii, în consecință a tot ce e mai actual.” (Figaroscope)
 
„Magnific portret de femeie, slujit de o interpretare la fel de uimitoare, O vară de neuitat este, de asemenea, o fabulă amară despre violență și umanitate, ce se leagă în chip unic de actualitate, păstrând în același timp romanescul și emoția.” (L'Evenement du Jeudi)
 
„Făcând să izbucnească oroarea într-un spațiu protejat, Pintilie, al cărui film precedent, Balanța, a fost revelația toamnei lui '92, demonstrează cum spirala urii etnice poate să izbucnească oriunde în lume." (Paris – Match)
 
„Pintilie – un tânăr lup nebun de 61 de ani pentru care viața abia începe.” (Studio)
 
„Pintilie a fost comparat cu Tarkovski, Mihalkov, Wajda, pe scurt cu cei mai mari cineaști din Est, pentru că la el estetica și politica sunt una și aceleași și deoarece în spatele acestei mici istorii e desfășurată toată actualitatea.” (Avantages)
 
„Nimic didactic, nimic emfatic în discursul lui Pintilie. Dimpotrivă. Un dar de povestitor, o distanță umoristică, o mizanscenă fără afectare și un simț al caricaturizării care fac din O vară de neuitat un film care nu se uită.” (Nice Matin)
 
„Având o privire critică și în același timp îndrăgostită asupra istoriei țării sale, autorul Balanței realizează o somptuoasă operă cine-romanescă unde senzualitatea discretă, poezia concurează cu finețea descripțiilor psihologice și cu delicatețea estetică a ansamblului.” (Le Telegramme)
 
„Ce să spunem despre un film care strălucește într-o asemenea măsură prin perfecțiunea sa estetică, precum și prin interesul pe care îl suscită magistrala sa distribuție? Decât că ar fi meritat La Palme d'Or. După revelația din '92 cu Balanța, Lucian Pintilie recidivează în calitate cu O vară de neuitat.” (Lyon – Figaro)
 
„Un film magnific. Un film care nu trebuie ratat.” (Le Provençal)
 
„...o furie strălucitoare. Pintilie este unul din ultimii rezistenți ai artei filmului. Imaginile vin de pretutindeni și ne lovesc cu forță retina.” (The New-Yorker)
 
„După Balanța, Pintilie revine cu un film la fel de puternic dar într-o altă cheie. Cruzimea finalului este la fel de strălucit construită de Pintilie, ca de altfel tot restul filmului – o lucrare desăvârșită, emoționantă și grotescă.” (Moving Pictures)
 
 
(Pliant de prezentare film, 21.04.1995)

Tags: lucian pintilie, o vara de neuitat, o vara de neuitat film

Comments: