Graba procustiană de a ne retrage - în fața noului - pe aliniamente dinainte stabilite ne-a ispitit, fără îndoiala, şi pe noi cei ce am etichetat ultimul film al regizoarel Cristiana Nicolae drept unul „de actualitate”.
Prezente din plin la nivelul subiectului, însemnele actualitaţii nu împiedica, totuşi, filmul să se ralieze definitiv şi fără echivoc la ceea ce mi se pare a fi tema centrală, şi singura, a căutărilor autoarei; şi anume, sondarea psihologiilor „în formare”, precum şi depistarea - acest proces (in)formativ - a celor două tipuri fundamentale de influenţe: modelatoare, când evoluezi sub semnul lor, şi catalitice, când evoluţia se petrece doar prin raportare la ele.
Privite din acest punct de vedere, filmele Cristianei Nicolae vădesc - dincolo de cota lor valorică cu derutante „creşteri şi descreşteri” de la un titlu la altul o semnificativă unitate de preocupări, dacă nu şi de stil... Şi, asociata unei indubitabile seriozități profesionale, tocmai această unitate o fereşte pe regizoare de acea febrilitate speculativă care ne face, de multe ori să intram în disjuncţie cu noi înşine!
Reductibile la câteva propoziții simple, întâmplările filmului de-acum sunt puţine şi nesemnificative în autonomia lor anecdotică... Cu atât mai remarcabilă se arată, în atari condiţii, construcția filmului care — în „dramatismul ei static”, cum ar fi zis un estetician ca Ştefan I. Neniţescu -„istoriseşte fără să aibă nevoie de anecdotă”.
Neumbrind cu nimic meritele regizoarei, să recunoaştem - aici – şi aportul lui Nicolae Cristache unul dintre cei mai interesanţi (şi, îmi permit s-o zic, importanţi) prozatori impuşi în ultimul deceniu; de altfel scenariul (pe care-l semneaza Nicolae Cristache) reia motivele uneia dintre prozele volumului său de debut - translate, însă, într-un limbaj funciarmente filmic a cărui modernitate nu scapă privitorului avizat.
Modernă - prin rapelul pe care-l face la adâncirea conştiinţei de sine, la preocupările adolescentului pentru propriul său destin - este şi ideea care (con)centrează întreaga demonstraţie a flimului: superioritatea prieteniei - în faţa oricarei alte forme de viaţa afectiva... Şi, într-adevar cine n-a constatat (mult mai târziu, însă, je vous parle d'un temps que les moins de vingt ans ne peuvent pas connaitre) că prieteniile formate în anii adolescenţei rezistă cel mai bine eroziunii timpului - în vreme ce iubirile, de pildă, născute atunci, cam tot atunci se şi trec?
Toate acestea s-ar putea să-l determine pe cititorul care n-a văzut înca filmul să creadă că are de-a face o „facatură” didacticistă, în care „ideile" sunt aratate cu degetul, dar „morala" se vede impusă cu forţa... Nici pe departe! Fără a renunţa o clipă la rigoarea novatoare pe care am încercat să i-o desluşesc în cele spuse pâna acum, Al patrulea gard, lângă debarcader oferă un spectacol cinematografic antrenant agreabil şi „haios” în felul lui de a se adresa publicului, conceput şi fllmat cu inteligenţă.
În acest sens, se cuvine citat numele operatorului Florin Paraschiv (autorul imaginii, fidel interpret al intenţiilor regizoarei), precum şi cel al arhitectului Marcel Bogos (a cărui semnatură, veritabil „certificat de garanţle” profesională, o întâlnim în dreptul decoruritor şi costumelor); bine ritmată, mulându-se perfect pe „trupul” filmului, muzica semnată de Marius Ţeicu.
Cât despre distribuţie, filmul aduce în prim-plan cîţiva tineri (neprofesionişti) care dau viaţă rolurilor principale – şi mi se pare încă un semn de profesionalism ambiţia Cristianei Nicolae de a nu apela, pentru aceste roluri de adolescenţi (liceeni aflaţi la vârsta „treptei a doua”), la actori de profesie poate mai siguri, ca „meserie”, dar fatalmente mai vârstnici decât respectivele personaje; în ordinea înscrisă pe generic, ei se numese Bogdan Alexandru Manea, Rodica Horobeţ, Bogdan Aexandru Uritescu, Raluca Iordăchescu. Personaj ,,exotic şi „decorativ”, Bibi şi-a găsit în Raluca Iordăchescu o interpretă care pozează, numai - (super)încântată de propria-i apariţie pe ecran. Delicată, sensibilă, aidoma personajului, Rodica Horobeţ, susţine cu mai multă putere de convingere partitura - şi poate că, peste nu foarte mulţi ani, numele ei va să fie cel al unei adevărate actriţe. În rodul principal (Milică) Bogdan Alexandru Manea vădeşte reale aptitudini interpretative, precum şi o putere de interiorizare ce şade bine nu numai personajului (ci, gândesc eu, şi interpretului). Cu adevărat, însă, impune Bogdan Alexandru Uritescu — actor „format", aş zice, dacă n-aş ştii că în această meserie, ai mereu câte ceva de învăţat; o mare mobilitate a chipului, o perfectă stăpânire a trupului, remarcabile disponibilităţi histrionice (între care plăcerea de a juca se străvede cu limpezime) - iată tot atâtea atu-uri pe care tânărul interpret le aruncă cu dezinvoltură în joc, conturând un personaj care se reţine cu uşurinţă şi pentru multă vreme.
Ce-ar mai fi de spus despre acest film?... Doar atât: că succesul de public (public tânăr, desigur, dar nu numai tânăr) pe care-l obţine îl şi merită. Pe deplin.