Cincisprezece ani după „
Marfa și banii”, filmul care a deschis drumul către ceea ce mai târziu avea să se numească Noul Cinema Românesc sau Noul Val și care rămâne piatra de temelie a cinematografiei românești contemporane,
Cristi Puiu lansa „
Sieranevada”, cel de-al cincilea lungmetraj al său; povestea unei comemorări care nu va avea loc niciodată. Pelicula este acum online pe
cinepub.ro
La trei zile de la atacul terorist din redacția Charlie Hebdo din Paris și la patruzeci de zile de la moartea tatălui său, Lary, un doctor la patruzeci și ceva de ani, împreună cu soția, se duce la parastasul tatălui, unde se adună întreaga familie. Comemorarea nu se petrece conform așteptărilor. Forțat să-și confrunte trecutul și fricile, Lary se repoziționează în cadrul familiei și vorbește despre trecut din punctul lui de vedere. În aşteptarea prelungită a preotului, conversaţiile se înnoadă pe diferite teme, spiritele se încing, resentimentele şi traumele ies la iveală.
„Așteptatul după un popă care întârzie e o situație peste care n-are cum să nu plutească spectrul lui Beckett. Tot așa cum personajele lui Buñuel din «
Îngerul exterminator», aflate la o recepție, se trezesc că nu mai pot pleca acasă, căci o forță invizibilă le reține, personajele lui Puiu fac ce fac și nu ajung niciodată să mănânce; masa se tot pune și se tot ridică. Și, oarecum la fel ca personajul principal masculin din povestirea joyceană «Cei morți», la capătul reuniunii festive de-acolo, personajul jucat de Mimi Brănescu trăiește până la urmă o epifanie lângă soția lui, sau, dacă nu chiar o epifanie, atunci măcar un moment de relativă grație, care-l ridică temporar deasupra derizoriului și a trivialității înconjurătoare, și deasupra propriei micimi.” -
Andrei Gorzo
Saltul de la „
Aurora”, lungmetrajul său anterior, o operă magistrală, solicitantă și într-o oarecare măsură obscură, la „
Sieranevada”, care îi conferă spectatorului un mai mare spațiu de intervenție, de speculație, e resimțit la nivel larg de critici și public deopotrivă. Mai aproape ca ton de „
Moartea domnului Lăzărescu” decât de „
Aurora”, prezentul film a atras multe păreri despre clasarea lui în opera celui mai important cineast al Noului Val. Încadrat drept o abatere de la traiectoria autorului de până atunci, meritul lui „
Sieranevada” nu constă în inovarea cinematografiei locale actuale, ci în apropierea ei de etapa de clasicizare.
„
Marfa și banii”, „
Un cartuș de Kent și un pachet de cafea”, „Moartea domnului Lăzărescu”, „Aurora”, „
Trei exerciții de interpretare”, experimentul care a stat la baza celui mai nou lungmetraj al regizorului, „
Malmkrog”, precum și
Making-of-ul de la Lăzărescu, un excelent insight în metoda de lucru a cineastului, pot fi, de asemenea, văzute online, gratuit, pe CINEPUB.RO