REVISTĂ ONLINE EDITATĂ DE UNIUNEA CINEAȘTILOR DIN ROMÂNIA

Premiul pentru publicistica 2015 al Asociatiei Criticilor de Film



Regizorii noştri filmează! Natură moartă un film Dan Piţa


     Pe la mijlocul lunii februarie Dan Piţa filmase mai bine de jumătate din noul său film. Natură moartă este, deocamdată, titlul acestei pelicule inspirată din realităţile „obsedantei tranziţii”. Despre ceea ce ar trebui să ştie spectatorul în legătură cu viitoarea premieră a anului 1997 ne-au vorbit regizorul Dan Piţa şi scenaristul Radu F. Alexandru.

     Dan Piţa: „Dacă în Pepe şi Fifi introspecţia era asupra străzii şi a tinerilor debusolaţi, ea se opreşte acum asupra „înaltei societăţi” din zilele noastre. Deşi întâmplările îi vor face pe unii să creadă că e vorba de biografii cunoscute, vreau să precizez că orice asemănare cu personaje reale este întâmplătoare. Sloganul publicitar al acestui film ar putea fi „iubire, crimă şi politică”.
     Avem în distribuţie mari actori. Ştefan lordache este un personaj foarte actual, întâlnit frecvent azi în lumea politică şi a afacerilor. Lăzărescu (acesta este numele său) face o pasiune pentru o tânără dansatoare de bar (interpretată de Alina Chivulescu) şi e bănuit de adversarii lui că ar fi implicat într-un accident rutier care pare o crimă motivată de rivalitatea în dragoste.
     Victor Rebengiuc este adversarul lui politic şi în afaceri. Costel Constantin joacă un patron de restaurant−cabaret iar Vlad Rădescu un alt influent om politic din anturajul lui Lăzărescu. George Mihăiţă interpretează un bodyguard în timp ce Maia Morgenstern portretizează o procuroare care încearcă să descopere adevărul în cazul accidentului−crimă. Cristian lacob deţine rolul unui saxofonist, prieten al dansatoarei, Liana Ceterchi fiind sora lui.
     Filmul va avea o tentă poliţistă, dar şi accente de critică socială. Artistul trebuie să rămână mereu în opoziţie şi să privească lucid lumea în care trăim.”
     Radu F. Alexandru: „A vorbi despre actualitate e un act temerar. Ea pare din ce în ce mai greu de înţeles şi făcută parcă să ne dea un sentiment de lehamite. Acest lucru este valabil la data la care am scris scenariul. Pot jura că el reprezintă adevărul României între 1990−1996. Sper, ca scriitor şi ca om care consumă azi o experienţă politică, că acest adevăr va înceta în 1997. Îmi asum «riscul» de a ni se spune, la data premierei: «Aţi produs un film datat».
Nu cred că spaţiul interviului nostru ne-ar permite să intrăm în dialog despre demobilizare şi manipulare. Nimic din ceea ce s-a întâmplat în România în ultimii şapte ani nu a fost întâmplător. Cred că merită încercat să înţelegem exact ce s-a petrecut în acest ciclu de şapte ani. Ţin să subliniez că nu e vorba despre o literatură a unui nou „obsedant deceniu”. Filmul nostru va fi prin excelenţă politic, existând şi o linie poliţistă, şi, deloc în ultimul rând, una pasională.
     Aş mai simţi nevoia să spun că nu e un film cu buni şi răi, cu albi şi negri, ci un film despre lumea care, dintr-un motiv sau altul, a ajuns să ocupe scena politică. Aparţinând atât puterii cât şi opoziţiei, această lume e surprinsă, în totalitatea sa, sub titlul Natură moartă.
     Cred că va fi un film de factura celor realizate de maeştri ai genului, şi mă gândesc în primul rând la Costa Gavras. El beneficiază de şansa unui regizor aflat în formă extraordinară, Dan Piţa, şi de o distribuţie care i-ar putea asigura intrarea în orice competiţie internaţională. Sunt sigur că este genul de film pe care spectatorul român îl aşteaptă şi care, fără niciun fel de concesie comercială, va face săli pline. Sper că difuzarea va face efortul elementar de a încerca să-şi vândă marfa aşa cum merită.”
 
(Noul Cinema nr. 3/1997)


Galerie Foto

Cuvinte cheie: dan pita, dana duma, interviu, omul zilei, pe platouri, radu f alexandru

Opinii: