REVISTĂ ONLINE EDITATĂ DE UNIUNEA CINEAȘTILOR DIN ROMÂNIA

Premiul pentru publicistica 2015 al Asociatiei Criticilor de Film



O meserie făcută din pasiune


     Când se vorbeşte despre Tudor Mircea primul reper regizoral invocat este Marian Crişan. Iţi mai amitesti imaginea alb-negru din Amatorul şi cadrul acela de noapte când băiatul îşi aşteaptă clienţii dincolo de fereastra luminată a cafenelei? ... dar filmările în regim din Morgen?
     Cariera lui e însă mult mai bogată. Absolvent al ATF în 1998, el este pentru început cameraman la numeroase filme realizate în România de către regizori francezi precum Gerard Cuq, Laurent Carceles, Benoit d’Aubert, Raoul Ruiz, iar ca director de imagine este părtaş la câteva filme de debut: lungmetrajele Milionari de weekend de Cătălin Saizescu (2002) şi După ea de Cristina Ionescu (2007), scurtmetrajul Bricostory de Andreea Păduraru (2007). Între timp, ca mai toţi colegii săi de breaslă, munceşte intens în industria reclamelor şi a videoclipurilor muzicale, scop în care înfiinţează în 2003 compania de producţie Zootrop.
     Fireşte, că filmele lui Marian Crişan îi aduc cea mai mare vizibilitate naţională (premiul Uniunii Cineaştilor din România şi o nominalizare la premiile Gopo 2011 pentru imaginea la Morgen) şi internaţională. După câteva scurtmetraje, filmul Rocker este cel de al doilea lungmetraj pe care-l realizează împreună. “Colaborarea cu Tudor Mircea a fost diferită pentru fiecare film în parte. De fiecare dată încercăm să înţelegem şi să găsim cea mai potrivită abordare vizuală a subiectului şi a temei filmului. De la găsirea locaţiilor până la stabilirea unghiurilor de filmare încercăm să ne punem întrebări şi să ne lăsăm provocaţi.” spune Crişan. Replica directorului său de imagine reprezintă o perfectă confirmare: “A fi operator înseamnă pentru mine să împărtăşeşti o viziune, şi în sensul ăsta să colaborezi constant cu regizorul, să stabileşti împreună cu el zona vizuală în care să spui povestea. Şi cum fiecare regizor are un mod propriu de a aborda un scenariu, cred că operatorul are datoria de a fi flexibil şi de a încerca să înţeleaga stilul fiecăruia. Consider că directorul de imagine este puntea dintre cel din faţa camerei de filmat şi spectator, iar mai important decât a avea un stil propriu este să spui povestea într-un stil adecvat. Alegerea mijloacelor de expresie vizuală îi aparţin directorului de imagine iar iluminatul este, cred, cel mai important aspect al artei operatorului. Aşadar depinde de operator, să facă experienţa filmului una interesantă. Este o meserie în care o mulţime de oameni profesionişti iţi acordă încredere, pentru ca ideile lor să fie transmise mai departe.  Cred că sunt norocos să fac această meserie. Odată pentru că o fac din pasiune, şi apoi pentru că o fac înconjurat de prieteni şi de oameni dedicaţi aceleiaşi pasiuni.”
(AperiTiff 2012)


Galerie Foto

Cuvinte cheie: cristina corciovescu, tudor mircea

Opinii: