Cronica imaginii la filmul „Întoarcere la dragostea dintâi”
Se spune că, într-un film bun, ambianţa — decorul natural şi construit — trebuie să treacă neobservată, să fie neutră dar funcţională, să nu sară în ochi tocmai datorită unei perfecte adecvări la subiect. Ceea ce nu înseamnă că nu există filme (după părerea mea dintre cele mai bune) în care detaliile de ambianţă capătă valoare simbolică sau metaforică, în care interacţiunea dintre diversele planuri ale imaginii potenţează trama, iar o pată de culoare poate răsturna sensul unui cadru. După cum există alte filme care îşi propun să facă din ambianţă un personaj principal între celelalte, egal în drepturi cu ele, beneficiind de o anume independenţă în măsura în care, în calitatea sa de personaj necuvântător, poate sugera stare, dar se şi poate etala în toată splendoarea, de dragul acestei splendori şi perfect conştient de ea. Cred că acesta este cazul filmului lui
Mircea Mureşan,
Întoarcere Ia dragostea dintâi... (imaginea Marian lordache).
Cum procedează realizatorii?
Filmează în planuri suficient de largi (medii, americane şi generale) pentru a face loc în cadru peisajului şi decorului (excepţie fac cele câteva portrete ale Rodicăi Mureşan).
Plasează drama cuplului pe fundaluri pregnante, fie prin agitaţia lor viu colorată (peisajul urban), fie prin frumuseţea lor paşnic însorită (peisajul rural).
Mizează pe o luminozitate şi pe o claritate deosebită a imaginii, astfel încât fiecare element ambiental să capete valoare şi relief.
Punctează acţiunea cu scurte vederi independente, din care eroii lipsesc: o stradă din Bucureşti, o piaţă din Sibiu, un lac pe care pluteşte o barcă, dealuri înverzite pe care se zbenguie mioarele etc.
Rezultatul: o permanentă concurenţă între planul întâi al imaginii, unde un bărbat şi o femeie se străduiesc zadarnic să-şi demonstreze eternitatea sentimentului, şi planul doi în care o natură triumfătoare îşi afirmă cu trufie eternitatea frumuseţii sale. Ochiul e furat de acest plan doi unde totul este cu atât mai armonios şi mai desăvârşit, cu cât se contrapune unei lumi umane nu tocmai desăvârşite. (vezi, de pilda lacul de o infinită linişte şi poezie care este martorul sfârşitului penibil al unei jalnice petreceri).
S-ar putea obiecta că este o imagine prea bucolică: iarba e prea verde, casele prea albastre, pârâiele prea limpezi, lumina prea caldă, zidurile cetăţii prea majestuoase şi încăperile prea dichisite. Că dintr-un receptaculacul al acţiunii, decorul devine o vedetă a ei, o vedetă care nu joacă întotdeauna fair pentru că îşi umbreşte partenerii, le fură replicile, îi complexează cu naturaleţea ei, aruncă ochiade pubilcului. Că planul doi invadeaza planui întâi. Nu mi se pare un defect ci, dimpotrivă, una dintre virtuţile filmului, această proeminenţă fiind o opţiune deliberată a realizatorilor care au văzut în natură personajul cel mai pur şi mai frumos al întregului film.