Cu acest al treilea film al sau,
Nicolae Mărgineanu îşi susține definitivatul regizoral. Examenul cel mai dificil al vocaţiei sale de a converti şi re-crea cinematografic, într-un mod propriu, nu numai spații, volume, genuri specifice (filmul de suspens cu
Omul în loden, poezia unui univers pictural în
Luchian), dar şi capacitatea de a fixa pe ecran o lume bine determinată geografic şi istoric (satul maramureşan în timpul primului război mondial, minuțios descris de Agârbiceanu) — o lume incendiată de patimi şi aşteptări, chinuri, renunțări, degradări ale sentimentelor ori, dimpotrivă, reveniri vitale, sub impulsul marilor evenimente. Ce e mai interesant e faptul că, deşi
Întoarcerea din iad porneşte de la o povestire cunoscută, „Jandarmul”, regizorul — totodată adaptator — nu păstrează din ea decât punctul de pornire al dramei, amorsarea marilor seisme interioare prilejuite în film de fatalitatea istorică (nu fatalitatea geniului neînțeles ca în portretul pictorului, ori soarta vrăjmaşă cu resemnarea „ce ţi-e scris în frunte ți-e pus” care pecetluieşte multe dintre caracterele literaturii lui Agârbiceanu de la „Popa Man” la „Faraonii”). Modificarea de optică, de concepție, a condus ecranizatorul modern spre o altă diagramă a spectacolului. La alt suflu, mai amplu, mai deschis experiențelor majore pe care le trăiesc eroii, la o scară universală — în film nu în proză — depăşind ferecarea sătucului maramureşan supus mai mult propriilor coşmaruri (ignoranța, superstițiile, intoleranţa, ocupând un loc major în literatura ardeleanului). Ceea ce în povestire nu exista decât ca ecou îndepărtat al războiului: veştile foarte rare venite de la cei plecați, întoarcerea invalizilor sau apropierea frontului — devine pe ecran un amplu periplu al războiului. Periplu mult mai interesant şi ca forță evocatoare şi ca semnificații noi, decât dramă sentimentală la care se mărginise scriitorul. A vorbi deci despre „adaptare” înseamă în cazul de față a vorbi despre o lărgire substanțială a sensurilor, despre invenție şi concepție personale, dezvoltate într-un registru aparte de către autorul ecranizării, cu argumente noi fată de sursa literară şi exprimate cu mijloace cinematografice fericit asimilate din antologia filmului de război. Acest adaggio cutremurător al războiului e conceput în ilustra tradiție a expresionismului împământenit la noi de
Liviu Clulei cu
Pădurea spânzuraților, încercat mai demult în
Viața nu iartă de
lulian Mihu şi
Manole Marcus sau dezvoltat (mai recent) de
Alexa Visarion cu
Înainte de tăcere. Mărgineanu se apropie de Alexa Visarion şi ca lume a obsesiilor şi ca pregnantă imagistice sau predilecție spre metafore energice. Dintre care antologică, acea imagine neliniştitoare a bivolilor, înaintând greoi în zorii tulburi, printre mesele răvăşite de la festinul nupţial, ca o presimțire a dramei.
ladul traversat de foştii rivali ajunşi pe front frați de suferință (lon Roşu, cel umilit de jandarm trece peste dorința lui de răzbunare şi-i salvează viața „ortacului”, căzând el sub ploaia de foc) — reprezintă pentru regizor ca şi pentru talentatul său colaborator al imaginii,
Vlad Păunescu (distins cu un premiu la Festivalul naţional de la Costineşti) nu numai argumente plastice de o rară frumusețe dar şi argumentul pshihologic major, determinând modificarea sentimentelor: generozitatea ajunsă până la sacrificiu, sau criza de conştiința, căință târzie care-I va face pe jandarm să-şi piardă mințile. Justificări omeneşti mult mai plauzibile decât soluțiile prea melodramatice ale prozatorului de la începutul veacului.
Să ne oprim puțin la el. Nici un clasic nu a fost mai fericit evaluat pe ecran ca Agârbiceanu... Autorul „Fefeleagăi” şi al „Arhanghelilor”, ai „Vâlvei băilor” sau al „Jandarmului” — autor pe care Călinescu îl aprecia mai ales pentru „tactul desăvârşit cu care ştie să facă operă educativă absorbind teza morală la fapte”... şi „făcând simpatică virtutea” — a fost descoperit și reproiectat într-o lumină neaşteptată, proaspătă, de tineri regizori foarte talentaţi ca
Dan Pița,
Mircea Veroiu,
Nicolae Mărgineanu. Ce anume explică atracția tinerei generaţii spre o literatură realist-descriptivă care se resimte de influențele semănătoriste ale vremii — ar merita poate studiat. Ar merita analizată şi râvna depusă de aceşti cineaşti cu multă personalitate, strădania lor de a completa sensurile inițiale, de a adăugi, reconsidera, inventa, schimba registrul narativ-stilistic, re-evalua considerabil proza, pentru a ajunge la aceste rezultate. Sau poate că tocmai libertatea pe care şi-au luat-o faţă de această literatură, marja mai largă de improvizație care nu alterează însă universul prozei respective, ci-i reechilibrează doar valorile, punându-i mai bine în lumină virtualitățile, să-i fi stimulat pe adaptatorii-creatori să reconsidere tocmai acest clasic.
Dar sa revenim la omul de film. Spuneam că Mărgineanu şi-a dat aici întreaga măsură de regizor. De autor al unei viziuni complete, de sinteză, armonizare a compartimentelor creatoare. Dintre ele, un loc important revine alegerii şi călăuzirii interpreţilor. Cu o actriţă verificată în dramă, ca
Maria Ploae, nu putea avea surprize. Nici Remus Mărgineanu nu se afla la prima lui experienţă cinematografică, doar că partitura lui lon Roşu era ceva mai dificilă, ea cerând actorului o uşoara „compoziţie” trăsăturilor colțoase, ochilor mistuiți de îndreptăţite răzbunare, i se adaugă, pe parcurs, în împrejurări speciale, o imensă delicateţe şi înțelegere a celorlalți, un umanism specific țăranului român. Cel mai îndrăzneţ a fost gestul distribuirii unui tânăr interpret Constantin Brânzea în rolul jandarmului. O siluetă masivă, falnică, obrazul marcat de forță şi brutalitatea patimii, dar câteodată, neaşteptat în delicatețea ei (frumoasa scenă a revederii iubitei la începutul filmului, în loc de îmbrăţişarea furtunoasă potrivită temperamentului urmează o tandră mângâiere). Bine punctat, şi orgoliul cuceritorului printr-un admirabil zâmbet satisfăcut, plin de el, ironic, atunci când asistă în gară la încăerarea celor două ibovnice, dar mai puțin convingător în momentele lui de ispăşire, înțelegere, rătacire. După câteva scurte, dar sugestive apariţii anterioare — dintre care cea mai recenta în
Țapinarii, lon Săsăran de la Teatrul din Baia Mare, se impune aici ca un interpret matur, sigur pe mijloacele lui cinematografice.
Surpriza stagiunii recunoscută şi la festivalul de la Costineşti, prin atribuirea premiului de debut a fost
Ana Ciontea. O foarte tânără actriţă de o rară capacitate a vibraţiei, a schițării unor impulsuri contrarii: sfiala feciorelnică, dar şi curiozitatea feminină, supunea la forţă, dar şi revolta față de umilire, refuzul, dar şi acceptarea eliberatoare a unei noi chemări — ultima, într-o scenă senzațională, scena căpiței, susținută cu inteligență, profunzime, umor.
Umorul, floare rară în această dramă întunecată a patimilor şi remuşcărilor. În schimb, este dezvoltată convingător o întreagă gamă a suferinței, de la dragostea neîmpărtăşită la gelozie şi umilire, culminând cu marea suferinţă dar şi solidarizarea umană în război. Războiul, văzut ca un coşmar şi totodată ca o deschidere spre înțelegerea celuilalt, a celorlalți chiar când împrejurările i-au hotărât inamici. Reuşit momentul în care sătenii sârbi și maghiari salvează viaţa prizonierilor români — ce chef specific, cu lăutari, cel al patrulei îmbunate... Sunt imagini ce ni-I amintesc pe
Liviu Ciulei recitând cinematografic, „Pădurea spânzuraților” şi „Iţic Strul dezertor.” De fapt, ne trimit la o întreagă tradiţie a umanismului specific marei noastre arte — tradiție pe care tânărul regizor o cultivă cu credință şi har. Alături de el, pe aceeaşi lungime de undă spirituale şi afectivă,
Petre Sălcudeanu îl împlineşte intențiile dramaturgice, veghind asupra dialogurilor — pe care le semnează — simple, fireşti, esențiale, foarte „de acolo”, deşi fără excese regionale.
Despre plastica filmului — compoziție, lumină, dinamice a aparatului, dramaturgia culorii — s-a mai scris şi se va mai scrie mult. Ea asigură poveştii un dramatism nu numai al întâmplărilor, ci mai ales al stărilor, sugerând când forță, când vulnerabilitatea unui sentiment, poezia lui, când sălbatică, când fragilă, ca şi dimensiunea realist-fabuloasă a cadrului natural — satul maramureșean ori stepa sfârtecată de explozii în imagini solarizate până la „incendierea” ecranului. Transparenta apei în care se scaldă dimineața o codană, aerul încins de vară ce tremură la apropierea flăcăului, şoldurile pline de femeie înaintând în râu, imagine ce-i obsedează deopotrivă pe muribund şi pe soțul trădat: şuierul rău prevestitor al vântului prin porumbiştea uscată — acestea şi multe altele asigură „
Întoarcerii...” o tensiune mai mare decât căutatul mister al „aparițiilor strigoiului”. Sau chiar decât trăirile, uneori, prea patetice, la vedere.
Într-o artă a sugestiei, un rol întotdeauna de seamă revine argumentului sonor: muzică, şi ambianță de sunete naturale, ori ingenios prelucrate. Astfel sunt trecerile de la freamătul familiar al satului, susținut muzical de câteva frumoase motive folclorice, la coşmarul exploziilor de front, şuierul permanent, ca de şarpe veninos, ce însoțeşte „descinderea în infern”. Colaboratorii apropiați ai regizorului: compozitorul
Cornel Țăranu (alt premiu al festivalului de la Costineşti) şi inginerul de sunet
Silviu Camil şi-au dat frâu liber fanteziei şi inventivităţii tehnice. Domenii diferite şi totuşi apropiate până ajung să se suprapună creând o emoţie vie, autentică.
Investit însă într-o poveste din capul locului mai interesantă pentru timpul şi sensibilitatea contemporană, talentul şi efortul creator al întregii echipe ar fi rodit, poate, o operă şi mai eclatantă.
Filmul lui Mărgineanu şi al înzestraților săi colaboratori apelează mai des şi cu succes la sugestia modernă decât la clasica ilustrare, realizând într-un stil sobru, cumpănit, câteva pagini antologice.