REVISTĂ ONLINE EDITATĂ DE UNIUNEA CINEAȘTILOR DIN ROMÂNIA

Premiul pentru publicistica 2015 al Asociatiei Criticilor de Film



​Frumos e numai adevărul


     Ambiţia documentarului
     Dacă  în câmpul lungme­trajului de ficţiune, regia de film a fost şi continuă să fie considerată, mai mult sau mai puţin măr­turisit, mai mult sau mai puţin convingător, drept o meserie cu precădere «bărbătească» (existenţa, la noi şi aiurea, a unui număr mereu crescând de realizatoare nu pare să modifice încă esenţial datele proble­mei), în documentar lucrurile se pre­zintă oarecum altfel şi aceasta nu de azi, de ieri. Aparent destul de accesibil, printre altele şi datorită dimensiuniior reduse ale peliculelor (dar cât de înşelă­toare pot fi uneori aparenţele, se ştie iarăşi prea bine), genul a pus la dispoziţie continuu, cu nediscriminatorie generozi­tate, consistente spaţii de desfăşurare energiilor creatoare feminine. Care e­nergii n-au pregetat să profite din plin de ocazie — cele peste trei decenii de sârguinţă cinematografică ale studiou­lui «Alexandru Sahia» ne oferă ne­numărate dovezi în acest sens a­firmându-se cu remarcabilă vigoare în zone şi domenii dificile ale nonficţiunii.
     O atare tranşantă atitudine, atitudine civică şi estetică totodată, se relevă cu limpezime şi în două proaspete şi deloc comode scurtmetraje: Arit­metică realistă la Scăeni de Ada Pistiner şi Pe Valea Frumoasei de Felicia Cernăianu. Reprezentante de frunte ale acelei consolidate «generaţii '70», despre care putem spune în de­plină cunoştinţă de cauză acum că a adus în documentarul românesc nu atât un suflu al înnoirilor spectaculoase cât un spor de siguranţă a meşteşugului, o temeinică preluare şi adâncire a unora din experienţele anterioare, ambele autoare ne-au convins, în aproape tot ceea ce au întreprins până în prezent, de seriozitatea demersurilor lor stilis­tice şi, mai cu seamă, de o constanţă ieşită din comun a opţiunilor tematice.
     Pentru Ada Pistiner, «tema», dez­voltată cu subtilităţi de expresivitate audiovizuală în filme, precum O echipă de tineri, Un cămin cultural, Vacanţă, Filmaţi la noi, o constituie tineretul cu gândurile şi preocupările sale de zi cu zi, cu succesele sau doar cu năzuinţele sale de zi cu zi. Pentru Felicia Cernăianu, eroii preferaţi sunt oamenii şantierelor şi ogoarelor ţării pe care îi cunoaşte îndeaproape şi îi înfăţişează în documentarele ce-i poartă semnătura: Aceşti oameni, În fiecare zi, Primarul din Valea Mare, No­bleţea unei meserii. Desprinse ne­mijlocit din miezul fierbinte al vieţii înseşi, recentele Aritmetică realistă la Scăeni şi Pe Valea Frumoasei nu fac nici ele excepţie de la regulă, în­scriindu-se cu fermitate în parametrii filmografici enunţaţi.
     Considerând, parcă mai mult decât oricând, că — aşa cum mărturisea în urmă cu câţiva ani într-un interviu — «frumos e numai adevărul», Ada Pisti­ner ni-i arată pe tinerii locutori ai Scâ­enilor într-un foarte «realist» reportaj despre muncă, învăţătură şi cerinţele actuale ale traiului cotidian, despre «gra­dul de cultură din agricultură ce nu acceptă să dea cu sapa» şi importanţa siluetei pentru un viitor manechin, des­pre sensibila diferenţă dintre «a dori» şi «a putea» şi irezistibila tentaţie a confortului la bloc. Stimulate de un «regizor — întrebare», vorbele ţâşnesc vii şi percutante, în permanent contra­punct cu un plan vizual deliberat neutru (imaginea Ştefan Gladin), dialogul spon­tan al deplasând oportun accen­tele de pe «ceea ce se vede» pe «ceea ce se spune».
     Asincronismul, ca procedeu cine­matografic de bază, apare şi în filmul Feliciei Cernăianu. Cu diferenţa că operatorii William Goldgraber şi Cor­neliu Dorin Gelep nu au putut trece in­diferenţi pe lângă splendorile peisagis­tice ale unei regiuni ce-şi merită în­tr-adevăr numele şi le-au consemnat ca atare pe peliculă. Pe Valea Fru­moasei nu se află însă numai admira­bile privelişti montane, ci şi construc­torii barajului, cu bucuriile şi necazurile lor. Cu mândria de a înălţa un impozant edificiu la cota 1300, adică la mai bine de 70 kilometri de primul centru, în locuri unde «iarna ţine şase luni, iar vara e într-o joi», dar şi cu inerentele dificultăţi legate de ritmicitatea aprovi­zionării (aprovizionarea cu ciment sau cu bunuri de consum are aceeaşi însemnătate).
     Şi cu ochiul la pândă al aparatului, gata să le surprindă avid orice gest, orice mişcare, alături. 
(Cinema nr. 4, aprilie 1981)


Galerie Foto

Cuvinte cheie: ada pistiner, felicia cernaianu, olteea vasilescu

Opinii: