Consecvent unui moralism dinamic nu tezist, mai romantic în
Mere roşii şi
Duios Anastasia trecea, mai concret, acut realist în
Ratăcire şi
Casa dintre câmpuri,
Alexandru Tatos îşi urmează cu credinţă obsesiile. De fapt, obsesia şi anume incompatibilitatea idealurilor, imposibilitatea de a reconcilia principiul lui
a fi cu al lui
a avea. De aici, intransigenţa personajelor sale, alese în funcţie de această dominantă morală, o intransigenţă ce nu devine însă rigiditate pentru că alimentează conflicte reale, situaţii omeneşti ireductibile la scheme, cum se prea întâmplă în viaţă, când nu întotdeauna dreptatea triumfă în aplauzele asistenţei. Inginerul din
Casa dintre câmpuri — film recent distribuit în reţeaua obişnuită, după ce-şi înregistrase primul succes pe micul ecran — continuă acest gen de refuz al târgurilor cu constiinţa din
Mere roşii, în condiţii mai vitrege. Pentru că aici perssonajul nu mai are de înfruntat carierismul — prea evident al unui coleg de breasta — ci popularitatea obţinută printr-o falsă bonomie a unei autorităţi locale, ca şi chelismul unui laş ce pozează în victimă. Rigoarea morală nu înseamnă asceză, inginerul, inteligent interpretat de
Mircea Daneliuc, e un tânăr la început doar amuzat când intră într-o aventură ce-i va complica existenţa apoi, îndrăgostit de-a binelea, el se maturizează şi-i dă prilejul fetei, ce visează cai verzi pe pereţi şi flori de plastic în glastră, să devină o femeie cu picioarele pe pământ care-şi va urma iubitul chiar şi în «legiunea străină» — respectiv într-un ţinut sterp unde e mazilit. Regizorul îşi urmăreşte personajele cu sagacitate şi totuşi cu discreţie, el nu le complică, dar nici nu le simplifică existenţa, dificilă, dar interesantă.
Petrecerea la preşedintele familiar cu tot satul — inclusiv cu frumuşica nou venită, ochiadele dintre fată (
Tora Vasilescu) şi inginer (Mircea Daneliuc), certurile perechii ce devine un cuplu cu toată uzura, dar şi tandreţea pe care o implică o convieţuire — sunt momente de fină sugestie psihologică datorită unui om de film ce ştie să-şi orchestreze cu subtilitate temele dramaturgice efasându-se când e cazul pentru a lăsa actorilor partea lor solistică, şi dirijându-le iniţiativele într-un ansamblu bine armonizat. Pe un scenariu ce refuza retorismul, scris cu siguranţa de
Corneliu Leu, alături de protagoniştii amintiţi, evoluează cu fineţe şi precizie a caracterelor,
Amza Pellea în rolul preşedintelui,
Mircea Diaconu sub masca unui lichelism neajutorat,
Dorel Vişan (un simpatic factor de ordine subordonat autorităţii primarului), Corado Negreanu (într-un personaj pe care nu-l poate scăpa cu totul de schema activistului cu iniţiativă),
Mihai Pălădescu şi alţii.
Sugestive, dar fără a depăşi stricta funcţionalitate dramatică, sunt decorurile Dorinei Şortan, muzica semnată de
Lucian Meţianu ca şi imaginea lui
Nicu Stan.