Un destin artistic de exeptie inspiră Mihaelei Tonitza-lordache o carte-omagiu care ocoleşte tentatia biografiei romanţate. Personalitatea
Elizei Petrăchescu, excelentă actriţă de teatru şi fascinantă interpretă de film, este evocată din perspectiva mai multor unghiuri de vedere, prin suprapunerea unor declaraţii făcute de cei care i-au fost prieteni sau au lucrat împreună cu ea. Această structură a voIumului sporeşte suspansul Iecturii şi, aşa cum foarte întemeiat crede autoarea, este «cea mai adecvată acestui destin uman şi artistic absolut singur». Adorată frenetic şi contestată violent, cu un chip ce nesocotea canoanete obişnuite de frumuseţe, cu o carieră marcată de succese strălucitoare şi de zone de penumbră, cu un stil de joc în care convieţuiau efuziunile trăiriste cu interiorizarea şi economia de mijIoace, Eliza Petrăchescu a fost întotdeauna o actriţă speciată, un caz aparte, muIt discutat şi controversat. SfârşituI tragic în cutremuru de la 4 martie 1977 întregeşte aura Iegendară a acestei personaIităţi misterioase şi nepereche.
Descoperită de film destul de târziu, ea a întruchipat antistarul. Câteva personaje ciudate şi fascinante interpretate de Eliza Petrăchescu au determinat critica şi publicuI să renunţe la prejudecăţile legate de «planul doi». Partiturite ei din
Atunci i-am condamnat pe toţi la moarte,
Nunta de piatră,
Felix şi Otilia, Ilustrate cu flori de câmp sau
Tănase Scatiu au pus în valoare un stil de joc de o tulburătoare personalitate. El decurgea firesc din dateIe actriţei, despre care Mihai Berechet scrie că «avea un soi de magnetism rasputinian, în care nu mai ştii unde e binele şi unde răul». Povestirile lui
lulian Mihu,
Andrei Blaier,
Dan Piţa,
Eva Sîrbu,
Emanoil Petruţ şi alţii evocă efectuos personajul, amintindu-i micile ciudăţenii şi ticuri, efuziunile de simpatie şi ieşirile ursuze, dăruirea extraordinară pentru meserie. Toate portreteIe amintesc însă stăruitor despre marea ei singurătate. Orchestrând aceste declaraţii, Mihaela Tonitza-lordache le foloseşte cu argumente ale propriei sale demonstraţii despre condiţia actorului. «Cazul» Eliza Petrăchescu confirmă dramatismul asumat al destinului celor care îşi sacrifică trăirile personale pentru a se dedica total şi patetic întruchipării unor vieţi imaginare. Această meditaţie înnobilează preocupările volumului biografic dedicat unei personalităţi de prim rang a cinematografuIui românesc, o actriţă-simbol.