Revistă online editată de Uniunea Cineaștilor din România

Premiul pentru publicistică 2015 al Asociaţiei Criticilor de film





Eva Sîrbu


  • Critic de film
  • Născut(ă): 13.05.1934 la Bucureşti
  • Decedat(ă): 18.09.2019 la București
Bogată și îndelungată activitate publicistică de cinema: cronică de film începând din 1956 în Contemporanul, Cinema, România literară, Noul Cinema, la radio și la televiziune, redactor la revista Cinema (Premiul ACIN 1976 pentru cronicile dedicate filmului românesc).

Scrie texte pentru documentarele realizate la Studioul „Alexandru Sahia” din 1955: Să zâmbească toți copii; Școala de la Meri, Acoperișul, Este mama!, Întâi copiii!, Porumbeii și fanfara, Visele copilăriei, Marile emoții mici, Constantin Lucaci, Variațiuni pe aceeași temă 

Scrie scenarii de film: PuștiulAngela merge mai departe, Plante subacvatice, Din viaţa peştilor exotici, Universul lorȘi atunci, După 16 ani, Viaţa ca un film (documentar 2002), Logodnicii din America, Ultimii păpușari. În 1995 apare volumul ”Actorii noștri. Interviuri uitate” (vezi Cinetipar).

Membră a juriului Caméra d'Or la Cannes, 1991. Premiul Centenarului oferit de revista Noul Cinema (1993) și Premiul Academic al UCIN (2017). 

„Pe parcursul celor patru decenii de existență a studioului, Eva Sîrbu va crea o tradiție a comentariului de film documentar care va exploata la maximum ambiguitățile limbajului poetic.” (Adina Brădeanu, Sahia Vintage)

„Dar statutul cronicarului — de la Platon citire — se confundă cu „arta de a judeca”! Eva Sîrbu excelează tocmai prin talentul transmiterii observaţiei critice. Nicicând sub semnătura ei nu vei putea găsi informaţii seci, rânduri amorfe. Totdeauna învăluie cu un halou de mister filmul ori interlocutorul supus analizei, disimulându-şi sarcasmul fin în irizaţiile discernământului prin care relevă faţetele insolite într-o manieră inefabilă. Un stil personal, nutrit dintr-o secretă şi tandră relaţie intimă cu lumea filmului căreia i s-a dedicat.” (Irina Coroiu, Noul Cinema nr. 5/1996)
mai mult...

Galerie foto


Cunoscut pentru:

Premii

  • 1976
ACIN Premiul pentru critică cinematografică
  • 2013
Gala UCIN 50 de ani Trofeul UCIN pentru întreaga activitate
  • 2017
UCIN Premiul Academic al Uniunii Cineaștilor din România

Articole și Interviuri

A unsprezecea poruncă
„Accidentul” - cronică de film
​Mă mir. O pâine caldă
​„Acordați circumstanțe atenuante?” – cronică de film
Actorii noşti – Alexandru Repan
Actorii noştri – Aimée Iacobescu
Actorii noştri – Carmen Galin (1)
​Actorii noștri – Claudiu Bleonț 
​Actorii noştri – Clody Bertola
Actorii noştrii – Colea Răutu
Actorii noştri – Dem Rădulescu
​Actorii noștri – Dorel Vișan
​Actorii noștri – Dorina Lazăr
​Actorii noștri – Emilia Dobrin
​Actorii noștri – Enikö Szilágyi-Dumitrescu
Actorii noştri – Ernest Maftei
​Actorii noştri – Florin Zamfirescu
​Actorii noştrii – Gabriel Oseciuc
Actorii noştrii – George Constantin
Actorii noştri – Gina Patrichi
Actorii noştri – Ica Matache
Actorii noştri – Ileana-Stana Ionescu (1978)
​Actorii noștri – Ileana Stana Ionescu (1988)
Actorii noştri – Ioana Crăciunescu
Actorii noştri – Ion Besoiu
Actorii noştri – Ion Caramitru
Actorii noştri – Ion Caramitru (2)
​Actorii noştri – Irina Petrescu
​Actorii noştri – Leopoldina Bălănuţă
​Actorii noștri – Luminița Gheorghiu
Actorii noștri – Marga Barbu
​Actorii noştri – Maria Ploae
​Actorii noștri – Mariana Buruiana
Actorii noştri – Mircea Albulescu
Actorii noştri – Octavian Cotescu (1)
​Actorii noștri – Olga Tudorache
Actorii noştri - Ovidiu Iuliu Moldovan
​Actorii noștri – Rodica Mandache
Actorii noştri – Rodica Tapalagă
​Actorii noştri – Tanţi Cocea
Actorii noştri - Tora Vasilescu
​Actorii noștri – Valentin Urițescu
​Actorii noștri – Valeria Seciu
​Actorii noștri – Victor Rebengiuc
„Actorul și sălbaticii” – Maturitatea fertilă. Maturitatea exemplară.
„Agentul straniu” – cronică de film
„Al patrulea gard, lângă debarcader” – cronică de film
​„Al treilea salt mortal” – cronică de film
“Alarmă în Deltă” - cronică de film
„Alexandra și infernul” – cronică de film
​„Artista, dolarii şi ardelenii” – cronică de film
„Aventurile lui Babușcă” – cronică de film
„Bariera” - Pro sau contra?
„Blestemul pământului, blestemul iubirii” – cronică de film
„Bunicul şi doi delincvenţi minori” – cronică de film
„Burebista” – cronică de film
„Buzgudanul cu trei peceţi” – cronică de film
​„Calculatorul mărturiseşte” – cronică de film
Carmen Stănescu - “Meseria mea e viaţa”
Căldura care nu se măsoară
Căldura pentru 15 minute
​„Căsătorie cu repetiție” – cronică de film
Cu căldură despre „Căldura”
― Ce e important Mihai Iacob? ― Important e adevărul.
Ce opunem timpului?: Faţa în faţă cu Mihai lacob
Ce fericire să filmezi la mare!
Ce soare va fi la Mamaia!
​„Cine mă strigă” – cronică de film
Cineaștii noștri – Dan Pița
Cineaștii noștri – Malvina Urșianu
Cineaștii noștri: Stere Gulea
Cinepub.ro: „Claudiu și crapii”, de Andrei Tănase
​„Cireșarii” – cronică de film
Comedia este un lucru foarte serios
„Concurs” – cronică de film
Craiul Mihai al românilor
Cu David Esrig despre Două coordonate ale filmului
Cu Gopo despre alţii
Cu Irina Petrescu despre un rol şi Budapesta
Cu Ion Oroveanu despre: Stil, opinie, claritate - Filmul – artă contemporană
​„Cuibul de viespi” -  cronică de film
„Decolarea” – Un debut cumpătat
De la o poveste la debut scenaristic
De vorbă cu Lucian Pintilie - Filmul – artă contemporană
​„Declarație de dragoste” – cronică de film
“Dimineţile unui băiat cuminte” se petrec la Turnu Măgurele
“Dincolo de pod” - cronică de film
„Dragostea începe vineri” – cronică de film
​„Dreptate în lanțuri” – cronică de film
​„Drumul oaselor” – cronică de film (1)
După Mamaia ‘68: Încotro animaţia?
Educaţia estetică şi documentarul de artă
Elisabeta Bostan – „Nu! Nu mi-e indiferent”
Eliza Petrăchescu: „Totul se poate. Şi-n bine, şi-n rău. Numai că noi trebuie să luptăm pentru bine
Eva merge mai departe
​„Evadarea” – cronică de film
„Expresul de Buftea” – cronică de film
​„Flăcări pe comori” – cronică de film
​„Figuranții” – cronică de film
Manole Marcus despre generaţia tânără şi egoismul contemporan - Filmul – artă contemporană
„Gustul şi culoarea fericirii” – cronică de film
Horea Popescu: pledoarie pentru actualitate! - Filmul – artă contemporană
​„Iacob” – cronică de film
„Ilustrate cu flori de câmp” – cronică de film
​Important e Trandafirul?
​„Înghiţitorul de săbii” – cronică de film
„Învingătorul” învingător
„Jachetele galbene” – cronică de film
Radu Beligan – „Hazul nu e meseria mea”
György Kovács – „​Între vis şi realitate”
​Klara Tamas-Blaier: Arta de a sugera
Irina Petrescu – „Sunt rigidă, confuză, aspră şi insuportabilă, până mă adaptez…”
„Instanţa amână pronunţarea” – cronică de film
​„Întoarcerea lui Lăpuşneanu Vodă” – cronică de film (3)
Silvia Popovici – „Noi trăim clipa…”
Amza Pellea – „...poate am fi mai senini”
Marga Barbu – „​Nu e prea târziu…”
Mircea Albulescu – Bătrâne, bătrâne…
Emanoil Petruţ – „​Partenerul meu… publicul”
​„Liceenii” – cronică de film
„Lișca” – cronică de film
Liviu Ciulei – „Actorul – om politic”
​„Lumina palidă a durerii” – cronică de film
Ioana Bulcă – „Întâmplător? Nu!”
Toma Caragiu – „Comedia e în noi”
Florin Piersic – „Succesul, ce plăcere!...”
Margareta Pogonat – „Să fim noi – înşine…”
Ion Besoiu – „Mi-ar fi plăcut să lupt pe baricadă…”
Gina Patrichi – „Suntem formidabile!”
Ilarion Ciobanu – „Am plătit pentru toate”
Octavian Cotescu – „Omul n-are vârstă...”
George Motoi – De la capăt…
Victor Rebengiuc – „Eu sunt actor. Atât!”
Ernest Maftei – „Bădie, ia-l și umanizează-l!”
​George Constantin – „Nu cred în spontaneitate.”
„Gloria nu cântă” – cronică de film
​Fory Etterle: „Să potrivești vorba cu fapta.”
​Ion Dichiseanu – „Totuși e loc și de mai bine”
​Filmul dintre coperți…
„Fructe de pădure” - cronică de film
Ion Şahighian - Istorie din memorie
Ion Cosma - Istorie din memorie
Constantin Ivanovici - Istorie din memorie
Paul Călinescu - Istorie din memorie
Alexandru Finţi - Istorie din memorie
Radu Beligan - Istorie din memorie
Ilinca Tomoroveanu - O fişă pe lună
Impresii de sfârşit “Zodia Fecioarei”
Irina Petrescu o personalitate cristalizată
​„La capătul liniei” – cronică de film
Legenda „Legendei”
„Lumea se distrează” – cronică de film
Maia Morgenstern – „Absurdul e o parte a existenței noastre”
Malvina Urşianu – Irina Petrescu: Faţă în faţă
„Mastodontul” – cronică de film
Merită sau nu merită, Kovács György?
Mica hoinăreală prin road movie-ul românesc
​„Mireasa din tren” – cronică de film
„Misterul lui Herodot” – cronică de film
​„Muntele ascuns” – cronică de film
​„Nelu” – cronică de film (3)
Nicolae Labiş – Un documentar bazat pe documente
„Nu filmăm să ne amuzăm!” – cronică de film
Nu sunt „filmic”: Față în față cu scenaristul „Barierei” Teodor Mazilu
„Nunta de piatră” – cronică de film
„Oaspeţi de seară” – cronică de film
Oraşul din arhiva de filme
„Orașul văzut de sus” – cronică de film
“Operaţiunea monstrul” - cronică de film
​„Pe malul stâng al Dunării albastre” – cronică de film
Petrolul – Aproape de coloana infinită
​„Primăvara bobocilor” – cronică de film
Carmen Galin - Portretul lunii
Cecilia Bârbora - Portretul lunii
Claudiu Bleonţ - Portretul lunii
Costel Cașcaval - Portretul lunii
Dana Dogaru - Portretul lunii
Diana Lupescu - Portretul lunii
Dorel Vişan - Portretul lunii
Dorina Chiriac - Portretul lunii
Gheorghe Visu - Portretul lunii
Horațiu Mălăele - Portretul lunii
Ioana Crăciunescu - Portretul lunii
Iosif Demian - Portretul lunii
Irina Petrescu - Portretul lunii
Maia Morgenstern - Portretul lunii
„Mama” – cronică de film
Marcel Iureş - Portretul lunii
„Marele singuratic” – cronică de film
​Marile filme mici
Marius Stănescu - Portretul lunii
Mihai Călin - Portretul lunii
Mircea Diaconu - Portretul lunii
Nordul rece ne-a primit cu căldură
Oana Pellea - Portretul lunii
„Omul din umbră” – cronică de film
​„Orele unsprezece” – cronică de film
Răzvan Vasilescu - Portretul lunii
Ştefan Iordache - Portretul lunii
Tania Popa - Portretul lunii