Noul număr al revistei “Film” apare , după perioada de izolare generată de pandemie şi în zilele unui început de relaxare cu dilatări şi contractări ale speranţelor colective, în funcţie de mersul evenimentelor. Publicaţia trimestrială dedicată în

principal filmului românesc cartografiază peisajul cinematografic al acestei prime perioade din an când “creatorii nu au avut voie să filmeze ori să iasă din acasă pentru prospecţii, distribuitorii nu au mai putut programa filmele noi în săli, organizatorii şi curatorii de festivaluri au fost nevoiţi să caute variante-legale dar şi atractive-pentru mutarea evenimentelor online”, cum arată editorialul.
Au fost luni marcate de dispariţia unor figuri marcante din rândul cineaştilor noştri (regizorii
Mircea Mureşan,
Mircea Moldovan, actriţele
Carmen Galin şi
Monica Ghiuţă), cărora
Laurenţiu Damian le dedică articolul „Nu credeam să-nvăţ a muri vreodată.” Dar au fost luni în care viaţa cinematografică a continuat, în ciuda închiderii cinematografelor, şi acestor forme de supravieţuire le este dedicat dosarul principal al numărului, „Ecranul de acasă”. Împrumutând titlul unui profetic film de Lars von Trier,
Epidemic, articolul introductiv al
Danei Duma se referă la realizarea unor producţiil „tip guerilla în zilele izolării impuse de ravagiile virusului agresiv”, printre care se numără lungmetrajul lui
Dan Chişu,
Nouă poveşti de dragoste şi ură în izolare sau scurtmetrajele realizate în secţiunea cinema@casa a Festivalulului Filmului European (prima ediţie online), dar şi la şansa recuperării sau reevaluării unor filme, apărută în lunga izolare la domiciliu. Dosarul analizează, din perspective diferite, şi programele de film oferite de Cinematecă, de platformele TIFF Unlimited sau de One World Romania, care au dat cinefililor senzaţia continuităţii.
Un alt dosar al numărului, „Cartea de cinema” reuneşte recenzii dedicate unor apariţii editoriale recente, care oferă cinefililor o altă şansă de prelungire a interesului pentru film. Interviurile numărului, de la rubrica „Prim-plan”, ambele realizate de
Marilena Ilieşiu, se configurează ca două portrete surprinzătoare a unor actori distribuiţi în apreciate filme recente,
Julieta Szönyi şi
Teodor Corban. Rubrica „Festivaluri” reuneşte texte despre felul cum au supravieţuit în variantă online aceste evenimente cinematografice internaţionale (Wiesbaden, Ankara) sau naţionale (Festivalul Filmului European, WonderFest etc.)
Reflecţia aprofundată asupra unor tendinţe în cinematograful românesc de ieri şi azi animă articole din secţiunile „Reflecţii critice” şi „Redescoperiri”. Nu lipsesc rubricile permanenete „Cronica filmului” şi „Sala de cinema”.
În acest număr semnează: Laurenţiu Damian, Dana Duma, Marilena Ilieşiu,
Mihai Fulger,
Angelo Mitchievici,
Ioan-Pavel Azap,
Titus Vîjeu,
Marian Sorin Rădulescu, Luminiţa Comşa,
Dinu-Ioan Nicula,
Irina Trocan,
Georgiana Muşat,
Călin Stănculescu,
Călin Boto, Mihaela Grancea.
Detalii:
UCIN