Online Magazine Edited by The national union of filmmakers

Film Critics Association 2015 Award for Best Film Journalism



Film de mâna a paișpea


     Dacă Second Hand este cinema atunci filme cu titluri gen „Umede și periculoase”, pe care le puteți urmări pe canalul TV XXL, de exemplu, sunt filme de artă. Ultimul Dan Pița ― Second Hand ― pune semnul „ = ” între dragoste și viol, între viol și sex, iar sexul în general pare să fie o operațiune riguros malefică și foarte dificilă, aflată de partea întunecată a forței. Și chiar dacă domnul scenarist Radu F. Alexandru (responsabil parțial și pentru Damen Tango) pare să fi văzut Once Upon A Time ln America atunci când era mic și să nu-I fi asimilat corect, nu se poate să nu remarci că problema principală a filmului nu e doar povestea și lipsa de cultură cinematografică sau de cultură de orice fel a autorilor, ci ideea briliantă că dorința cea mai mare a femeii este să fie abuzată cât mai crunt, sistematic și dureros, și nu de un singur bărbat odată. Doar așa înțelege ea că e iubită și se întoarce să mai ceară. Mai ales când avem de-a face cu o virgină suavă, blondă și violonistă.
     Dar să o luăm cu începutul: avem de-a face din nou cu un film românesc care prezintă lumea nasoală aflată în degradare a generației tinere. Droguri, alcool, cluburi rău famate, viol și sex în grup și la-ntâmplare, cum am mai zis, curse de mașini, bătăi și (poate) crime ― asta-i lumea pe care realizatorii au crezut că sunt în stare să o arate în film. Am spus „poate crime” pentru că, dacă, e vreuna, ea se întâmplă în final. Dar cum se termină filmul acesta este atât de neclar și scăpat din mână, încât nici nu-ți dai seama exact cine și în ce cadru e. Și despre această lume au vrut să facă film niște oameni care pare că n-au iubit, n-au dansat, n-au făcut amor niciodată. lar Second Hand se vrea a fi un film despre el și ea. El (Mihai cu un look mixat între Al Pacino și Andy Garcia (cred că știu ce filme a văzut Radu F. Alexandru...), e un soi de mafiot local băgat în toate relele și traficant de droguri. Fost violonist ce se învârte în continuare printre cercurile stilate de conservatoriști ― tot el. Și îl cheamă Petrică. O vrea pe suava Andreea (Alexandra Dinu), suava și angelica violonistă virginală, care merge nopțile prin locurile mai sus descrise, cu o fustiță cât mânuța ei de mare. Și dacă în filmul Examen (dacă l-ați văzut înțelegeți că soarta ei pe marele ecran este să fie violată), sub îndrumarea unui regizor care a știut exact cât să-i ceară și cât să o lase liberă, într-adevăr mergea și puteai să o crezi că e actriță, aici nu mai are nici o șansă. Ba același lucru i se întâmplă și lui Mihai Călin, care e un actor puternic, serios și uneori chiar seducător. Și dacă pe vremuri Dan Pița era cunoscut ca un descoperitor de actori, acum tot ce face e să-i îngroape. Am văzut filmul în seara premierei. Pe scenă s-au urcat toți actorii, majoritatea foarte tineri, dar cu toții deosebit de frumoși. Cum a reușit să-i aducă într-o așa stare și aspect în film, este o întrebare al cărei răspuns nu cred că-I știe nici domnul Pița. Așa cum nimeni nu știe de ce filmul se numește Second Hand. Sau cum se termină. Sau de ce a trebuit să fie făcut. Și de ce din banii statului.
     Întreg filmul (chiar și cele câteva exterioare) are un aspect de mucava, e claustrofobic și dă o stare proastă. Vă sfătuim să vă menajați.
 
 
(Timpul liber, supliment România liberă)

Tags: dan pita, madalina rosca, second hand, viorica bucur

Comments: