De la
Un film cu o fată fermecătoare încoace, filmografia lui
Lucian Bratu s-a clădit încet, dar sigur, pe temelia unui interes viu, pătimaș aproape, pentru temele vieții de fiecare zi. Viața oamenilor ca toți oamenii, cu destine obișnuite, banale aș spune, dacă termenul nu ar fi compromis, oameni bucurați sau întristați în existența lor de-adevăratelea nu ca în filme. O dragoste nemărginită față de adevărul vieții l-a împins mereu către poveștile simple, omenești, către biografiile comune, în care el știe întotdeauna să descopere sâmburele de extraordinar, de noblețe de măreție. Înscrise în planurile tematice, filmele lui se află când la capitolul: tineret, când la capitolul: condiția femeii. Dincolo de orice clasificare, ele sunt, toate, filme despre condiția umană la toate vârstele. Pentru că în filmele lui Bratu oamenii nu trăiesc în ghetto-uri, ghetto-ul tinerețe-bătrânețe, bărbați-femei, în filmele lui oamenii trăiesc ca în viață, adică alături, împreună și în aceeași încercare uneori disperată, întotdeauna neobosită, de înțelegere. Chiar și în acest
Acordați circumstanțe atenuante? De ce: chiar și? Pentru că el nu este, tematic, vorbind, un film prielnic regizorului. Scenariul —
Simion Gall și
Radu Gurău (scenariu din concurs, cel mai bun din moment ce a primit intrarea în producție, dar întrebarea logică ar fi: cel mai bun fața de ce?) scenariul, deci, propune așa cum scrie și în programul de sală: dezbatere etică pe o temă industriala, unde responsabilitatea față de muncă se suprapune peste sinuosul proces de conștiința al eroului principal.” Am încheiat citatul. Tema industrială nu este punctul forte al regizorului, punctul lui forte este, cum ziceam, tema umană. Cât privește „responsabilitatea față de muncă, suprapusă peste sinuosul proces de conștiință” cred că nu există mulți regizori care să o reclame drept „punct forte” al creației lor. Lucian Bratu cu atât mai puțin. Mai ales că acel erou principal nu este nici prea bogat în substanță umană, nici prea erou. Ca să fim sinceri, el este suficient de schematic și confuz chiar și în interiorul schemei, ceea ce, să recunoaștem, este o performanță. EI, eroul — un tânăr inginer cu viitorul în față — după lasă să moară un om
, hotărând că este mort, minte instanța și nu o dată, ci de două ori. Prima dată, cât de cât argumentat. A doua, fără alt argument normal în afara unei grave absențe a oricărei urme de sensibilitate umană. Practic, ce a făcut eroul căruia suntem întrebați, în final, dacă îi acordăm circumstanțe atenuante? El, tânărul inginer, interpretat de
Gheorghe Dănilă, într-o stare de transă zâmbitoare — și nu aduc un reproș actorului, nici nu știu cine se putea descurca mai bine cu un astfel de personaj — semnează un permis de începere a unei lucrări periculoase „pe neve”. Argument: era, în același timp, ocupat de o bucurie a lui, o inovație care urma să intre în practică și de încrederea nemărginită în cel care făcea, de regulă, verificările. Până aici, cât de cât lucrurile sunt pe cât de logice, pe atât de omenești. Deci, de înțeles. Dar că, în fața imaginii unui om care zace lat, fără mască, în adâncul unei instalații năpădite de gaze toxice, hotărăște că omul este mort și în loc să coboare val-vârtej să vadă dacă este chiar așa, se apucă să monteze o piesă ca să salveze onoarea uzinei, iată o idee cam greu digerabilă. Cu atât mai mult cu cât, după ce montează piesa cu pricina, eroul nostru dă alarma, și coboară totuși în instalație. Ca să ce? ca să învie mortul? Mi se poate replica oricând: cazul există. La rândul meu, pot replica oricând: să fie sănătos! Dacă există, este un monstru și atunci îl prezint ca atare. Scenariul însă nu propune un caz de monstru, ci unul de conștiință. Conștiința unui tânăr până nu demult ferice, care mustrat, mustrat pe tot timpul procesului de forul său interior, sfârșește prin a se mărturisi pentru că el, brusc, nu poate trăi în minciună. Frumos cât încape și neinteresant la fel, și totuși, Lucian Bratu s-a aplecat, cum se spune, cu interes asupra acestei povești. Și, cu seriozitatea și rigoarea bine-cunoscute, s-a apucat să foreze în adâncul temei industriale și a „procesului sinuos de conștiință”, convins că nu se poate, trebuie, musai să dea peste un sâmbure de omenesc. Pentru Lucian Bratu pariul este câștigat. El, într-adevăr, a și găsit sâmburele de omenesc pitulat printre blinduri, ventiluri etc. și chiar a reușit să-I facă vizibil. Întrebarea ar fi: cu ce preț? Cu unul foarte mare, după părerea mea, și cu un efort pe care nu mă sfiesc să-I numesc: supraomenesc. Întrucât nici eroul principal, nici frumoasa lui logodnică — Mărioara Sterian, actriță de mare sensibilitate, redusă la tăcere prin forța scenariului care a închipuit o schemă de viitoare ideal-de-soție care nu pune niciodată întrebări peste nivelul „ce-i cu tine?” — nu-i ofereau regizorului un punct de sprijin în univers, el, îndrăgostitul de universuri normale, de fericiri și nefericiri sfâșietoare în dimensiunile lor minuscule cu reverberații mari, și-a concentrat toată patima de adevăr pe „secundari”. Niște părinți — ai lui, ai eroului principal — minunați, plini de viață și de adevăr în interpretarea lui
Constantin Gabor și a
Verei Varzopov; un judecător — prieten, principial până în măduva oaselor (
Cornel Revent); o fetișcană care vrea să știe de ce tatăl ei nu este interesat ce se întâmplă cu oameni dincolo de sala tribunalului (excelent debut prilejuit de regizor unei tinere speranțe:
Diana Gheorghian); un muncitor, aparent vinovat, din care marele har al actorului
Valentin Urițescu face un personaj sfâșietor prin candoare; un alt muncitor, Dobre (
Nicolae Toma) un altul Trandafir (
Rudy Rosenfeld) un al treilea, Oancea (
Tudorel Filimon), un secretar de partid salvat de schematism prin talentul actorului
Ion Siminte; un procuror-procuroare (
Dorina Lazăr) întruchiparea dreptății fără drept de apel.
Decis să facă dintr-o temă industriala o tema umană, Bratu nu se sfiește să-și declare, din primele imagini, decizia: filmul începe într-un șuvoi de oameni care ies pe poarta uzinei. Odată semnătura pusă apăsat, regizorul își continuă liniștit investigația umană: Arnăutu, victima, se plânge că are o mască prea mică, pentru fața lui chinuită de un abces. Colegul de schimb, Trandafir, este și el chinuit de o criză de ulcer. Oamenii nu se lasă copleșiți de suferințele lor, oamenii știu că trebuie „să se înscrie” și se înscriu. Vii, morți, se înscriu. Arnăutu îl trimite pe Trandafir la dispensar, dar și după o mască numărul trei”, mască pe care nu mai apucă s-o probeze, pentru că, mânat de conștiința lui profesională, intră în instalație fără mască și moare. Chiar și tânărul inginer beneficiază pentru moment, de o calitate umană: momentul în care recunoaște că nu a verificat instalația pentru că „erau presați de timp”...
Regizorul își pune la bătaie toată știința și toată experiența ca să salveze ce se mai poate salva. Și nu în zadar. Finalmente, filmul se încarcă încet-încet de emoție, de tandrețe, de înțelegere omenească, de poezie. Deci, reușește să devină, un film de Lucian Bratu.
Ca și cum toată echipa ar fi înțeles efortul regizorului de a scoate apă din piatră seacă, „sectoarele” filmului funcționează impecabil. De la imaginea alb-negru a lui
Liviu Pojoni, caldă, vibrantă, umanizantă, la costumele
Cristinei Păunescu, decorurile
Margăi Moldovan și muzica în notă semnată de
Marius Țeicu, toată echipa „pune umărul” la clintirea filmului înspre o soartă mai bună decât aceea de „tema industrială unde responsabilitatea față de muncă” etc. Spre o soartă mai bună, adică mai omenească. Dar cum totul într-o asemenea situație se poate între anumite limite, ceea ce nu se poate rămâne vrând-nevrând la vedere.
Este adevărat, cine vrea să închidă ochii îi închide. Întrebarea ar fi: cui folosește?
Lucian Bratu nu este nici pe departe regizorul care să aibă nevoie de „circumstanțe atenuante”. Nici echipa lui.