REVISTĂ ONLINE EDITATĂ DE UNIUNEA CINEAȘTILOR DIN ROMÂNIA

Premiul pentru publicistica 2015 al Asociatiei Criticilor de Film



Unica hippie—aristocrată a cinematografului nostru


     Încă din decembrie 1993, revista noastră a instituit Premiul Centenarului. Primul ales a fost regizorul Jean Georgescu, venerabil şi venerat comediograf al filmului românesc. Anul trecut, premiul a fost acordat actorului Ilarion Ciobanu, singurul dintre marii noştri interpreţi care s-a dedicat în exclusivitate filmului.
     Anul acesta, când, în 27 mai, sărbătorim un secol de la cea dintâi proiecţie cinematografică din România, redacţia noastră acordă Premiul Centenarului ex-aequo:
- actriţei Irina Petrescu un nobil reper în arta interpretativă cinematografică
- criticului şi scenaristului Eva Sîrbu care, cu talent, a pus adesea umărul la edificiul filmului românesc.
 
     Să depăşim complexul solemnităţii declanşat de un premiu al Centenarului. Să evităm s-o numim pe premianta noastră Irina Petrescu „o mare doamnă a teatrului şi filmului românesc”. O facem pentru că aleasa noastră are oroare de clişee, dar şi pentru că ea este, cel puţin pentru generaţia mea, a celor care ne mai aflam în liceu la începutul anilor '70, unica hippie aristocrată a cinematografului românesc. Noi o adoram pentru că ea a bulversat tipologia filmelor noastre dominate de frumuseţi planturoase, pentru că era cea mai graţioasă purtătoare de mini-jupă şi cea mai inteligentă recitatoare a versurilor lui Nichita Stănescu.
     Irina Petrescu a însemnat pentru ascultătorii de Beatles şi de Bee Gees de la noi cam ceea ce a însemnat Julie Christie pentru cei britanici: un idol nonconformist. Cu silueta de manechin, cu intensitatea privirii şi cu firescul gesturilor ei, ar fi putut să-şi încerce norocul la Hollywood, pe unde a trecut şi a făcut o excelentă impresie. Dar cum n-a putut să se despartă deTeatrul „Bulandra” (unde lucra cu regizori de talia lui Ciulei şi Esrig), a rămas printre noi acceptând roluri mai mari sau mai mici şi în filme: unele cu tuşă de maestru (Valurile Dunării de Liviu Ciulei sau Duminică la ora 6 de Lucian Pintilie), altele mai meşteşugăreşte făcute (Răutăciosul adolescent şi Facerea lumii de Gheorghe Vitanidis, Stejar, extremă urgenţă de Dinu Cocea etc.). În toate însă, absolut în toate apariţiile ei pe ecran există emoţie autentică şi o zvâcnire de adevăr care fac antologice secvenţele unde ea joacă. Aţi mai văzut vreodată atâta feminitate într-o căţărare pe-o scară din metal ca aceea de pe şlepul din Valurile Dunării?
     Pe vremea conflictului dintre agronomul progresist şi cel retrograd, Irina Petrescu a devenit la un moment dat prea bună pentru cinematograful românesc. Ea a avut atunci puterea să renunţe şi să spună adesea nu şi a avut curajul să spună da la cea mai fericită excepţie: O lumină la etajul zece de Malvina Urşianu.
     O iubim pentru tăria ei de-a refuza toate rolurile mincinoase. O admirăm pentru că n-a făcut niciodată pe diva, pe steaua, pe femeia fatală. Un apăsat simţ al măsurii a făcut-o să renunţe poate la prea multe şi să se creadă prea devreme uitată. Continuă s-o iubească şi cei care-i lipeau posterul în camerele de adolescenţi, dar şi generaţiile mai noi, cucerite de francheţea şi nonconformismul personajului. O iubim pentru calităţile pomenite până acum, dar şi pentru că recunoaşte că a plâns la Podurile din Madison County. Ne-am bucura s-o vedem jucând într-un asemenea film sincer, discret şi cunoscător al lucrurilor vieţii. E timpul ca ea să se întoarcă pe ecran. Nu-i aşa, stimaţi, dragi, nepreţuiţi cineaşti?
 
 
(Noul Cinema nr. 5/1996)


Galerie Foto

Cuvinte cheie: dana duma, irina petrescu, premiul centenarului, revista noul cinema

Opinii: