Cronica muzicii
După un izbutit musical pentru teatrul de opereta (
Examene, examene), după un altul — de și mai mare succes — pentru teatrul de copii (
Mary Poppins) și după un al treilea — excelent — pentru cinematograf (
Rămășagul), mai e de mirare că
Marius Țeicu a reușit acum — cu
Zâmbet de soare — o partitură captivantă prin amploare și consistență, prin coerență și diversitate, prin frumusețe și expresivitate? De mirare îmi pare mai degrabă întâmplarea ce face ca de astă dată compozitorul să se afle în fața unui scenariu (mai bine zis: libret!) unde se regăsesc și tinerii aflați la vârsta examenelor, și copiii gata oricând să evadeze în lumea imaginarului (muzica ușoară fiind aici, evident, o Mary Poppins ce zboară purtată nu de eterna ei umbreluță, ci de o „Chittie-chittie bang-bang”) și „rămășagul” jocului real-fantastic, pigmentat cu hazul aparte al anacronismelor cu funcție de gag. O bogăție de elemente, deci, pe care chiar dacă Marius Țeicu le-a mai exersat altcândva nu-i va fi fost lesne să le topească laolaltă, într-un discurs pe cât de variat, pe ale de cursiv, de solid articulat, acoperind întreaga desfășurare a peliculei. (Sunt atât de rare și de scurte momentele fără muzică, încât din acest punct de vedere filmul aproape că rivalizează cu
Umbrelele din Cherbourg et comp.) De la charleston la break, muzica de dans (pe care, atunci când e cazul, coregrafia lui Victor Vlase o pune abil în valoare) imprimă demersului cinematografic un ritm trepidant, potențat de neașteptatele contraste de atmosfere: în registrul sumbru-misterios al zmeilor sau în acela dramatic al damnatului inorog, (de remarcat, aici, acordul de esență cu superbele decoruri ale lui Dumitru Georgescu), în aria lirică a trubadurului sau în aceea patetică a prințesei en turn, ba chiar și în sfera comica, unde se scrie savurosul duet „Adio, deci” — transformat apoi, ingenios, în cavalcadă burlescă și conducând la scena bătăii din han (nelipsită din producțiile de acest tip, dar particularizate aici tocmai prin dimensiunea ei muzical-coregrafică). În toate aceste zone de expresie, muzica lui Marius Țeicu este admirabil slujită de inteligență, sensibilitatea și umorul versurilor lui Eugen Rotaru. (Nu întâmplător, pe lângă nenumăratele distincții obținute la mai toate competițiile de gen — și înainte, și după aceea cuplul Țeicu-Rotaru a cucerit Marele Premiu la Mamaia, în 1983). După cum a fost slujite și de interpretarea încântătoare) a actorilor
Carmen Galin,
Mircea Diaconu,
Ileana Stana Ionescu și (de veritabil talent și profesionalism) a cântăreților ce-i dublează pe
Bianca Brad,
Tudor Petruț și
Petre Nicolae. Perfecți în play-back, aceștia din urmă creează impresia ca ar cânta ei înșiși. Cu atât mai mult, însă, li s-ar fi cuvenit — cred eu — un loc mai vizibil pe generic vocile reale: Loredana Groza, Adrian Daminescu, Gabriel Dorobanțu...
Cât privește regia
Elisabetei Bostan, ea constituie fără îndoială un model de exploatare și valorificare a partiturii muzicale: imaginea și sunetul par a fi fost zămislite aici deodată și laolaltă, astfel încât întreg filmul are organicitatea și spontaneitatea lucrului născut, iar nu făcut. (Până și secvențele de montaj paralel, dinspre final, care, aparent, ar fărâma discursul sonor, în realitate îi dezvăluie virtuala mobilitate de structură). Iar scenariu
Vasilicăi Istrate — dincolo de alte incontestabile merite, considerabile și din punct de vedere pur muzical — este, în semnificația lui ultimă (ce mă tem ce va fi rămas ascunsă multor spectatori, ba poate chiar și unor comentatori ai filmului), o pledoarie pentru muzică, în competiția pe care aceasta o susține cu sportul, pentru supremație în sufletul tinerei generații. Căci — amănunt semnificativ — inorogul vrăjmaș nu este altul decât... profesorul de sport!