Momentul festiv al unui premiu aduce cu sine nu numai bucuria tonică a succesului, dar şi gânduri aşa-zise de bilanţ. Animator cu bogată filmografie,
Laurenţiu Sîrbu a primit în toamna aceasta două plăcuţe confirmări ale valorii artei sale. Premiul de regie în cadrul festivalului «Cântarea României» şi premiul Ministerului învăţământului la Festivalul International al filmului de la Moscova. Ele răsplătesc calităţile peliculei intitulată
Fereastra, dar marchează şi un moment de împlinire în evoluţia autorului. El este un exemplu al reuşitei prin consecvenţă.
Preocupat constant de universul copilăriei, Laurenţiu Sîrbu şi-a ales întotdeauna teme care i-au dat prilej să-i sugereze. Ecranizând basme naţionale (
Cătălin şi Cătălina) şi universale (
Băutura blestemată după Fraţii Grimm) sau realizând filme despre farmecul jocului (
Şotronul,
Fereastra), el reuşeşte să intuiască viziunea infantilă asupra lumii, să comunice candoarea şi fantezia tipice vârstei. Personajele lui sunt descrise din linii graţioase, iar culorile alese au speciala intensitate lumilor mirifice. Preferinţa tematică nu face din Laurenţiu Sîrbu un tipic autor pentru copii. Poveştile lui cinematografice nu au ton povăţuitor, iar grafica sa nu poartă amprenta efortului de accesibilitate vizând înţelegerea preşcolară. O însuşire constantă a filmelor sale este tendinţa de stilizare, ce caracterizează nu numai linia desenului, ci şi pe cea dramatică. Cel mai bun exemplu în acest sens este
Puiul, ecranizare a povestirii lui Brătescu-Voineşti, a cărei temă putea să sugereze o tratare didactică. Ideea sacrificiului matern capătă o formă poematică, metamorfoza culorilor sugerează sentimentul morţii. Aluzivă şi stilizată este şi formula filmului
Umbra voinicului, care izbuteşte, prin câteva detalii ale imaginii şi coloanei sonore, să surprindă specificul folclorului maramureşan. Intuirea amănuntului semnificativ îl ajută pe autor şi la găsirea unui echivalent vizual lumii prozei lui Sadoveanu în
Noaptea poveştilor. Fie că realizează pelicule după metodele clasice ale desenului animat, fie că aplică procedeul cartoanelor decupate, Laurentiu Sîrbu acordă o deosebită atenţie decorului, care nu rămâne un fundal pasiv al acţiunii, ci intră în relaţie cu personajele. Stilizarea poetică din
Baladă este un moment de maxim rafinament. De certă calitate este şi forma pe care o ia în serialul pentru copii,
Aventuri submarine, unde sugerează expresiv transparenţa apelor şi contururile fabuloase ale florei şi faunei ce poluează adâncurile.
Calităţile plastice ale filmelor sale nu ar fi puse destul în valoare, dacă Sirbu nu ar avea o certă aptitudine pentru arta regiei. Orchestrarea electelor, atenţia pentru planul doi şi semnificaţia limpede a mişcării dau viaţă şi vigoare personajelor închipuite din câteva pete de culoare. La fel ca în filmul cu actori, regizorul se străduieşte să stabilească relaţii între eroii săi, să-i facă să comunice prin gesturi şi priviri. Ei nu sunt dispuşi rigid în prim-plan, ci străbat întregul spaţiu sugerat de un cadru, sporind senzaţia de mişcare. Această calitate i-a adus pe bună dreptate premiul pentru filmul
Fereastra, poate cel mai elocvent exemplu că stilizarea desenului nu este incompatibilă cu claritatea ideilor şi cu dinamismul. Consecvenţa tematică şi preferinţa pentru anumite mijloace nu au făcut din Laurenţiu Sîrbu autor «monocord», ci au contribuit la conturarea unei personalităţi artistice aparte, de la care se aşteaptă desigur alte fericite momente de împlinire.