Expoziţia „Imaginea în filmul de animaţie”
Găzduită de galeria «Galateea», expoziţia intitulată «Imaginea în filmul de animaţie» prilejuieşte întâlnirea cinefililor cu ipostaze insolite ale artei a opta. Organizatorii nu au urmărit numai evidenţierea calităţilor plastice ale producţiilor cinematografice semnate «Animafilm», ci şi familiarizarea cu universul lor specific. Expunând decoruri, fotograme, mărite, păpuşi sau tipaje, realizatorii au încercat să ilustreze bogăţia de mijloace a genului. Desenul, plastilina, sârma, cartoanele decupate sau obiectele banale sunt numai câteva dintre materialele pe care filmul de animaţie românesc le utilizează, încercând să le acorde o cât mai modernă expresivitate. Meritul acestei expoziţii este că nu şi-a concentrat eforturile înspre sublinierea meritelor unui realizator anume, ci în direcţia unei convingătoare pledoarii pentru importanţa genului.
Confirmând o dată în plus calităţile plastice ale animaţiei noastre, lucrările ilustrează diversitatea stilistică şi modernitatea mijloacelor folosite de realizatorii noştri. Desenul esenţializat şi hieratic al lui lon Truică sau linia stilizată şi cromatica tandră din planşele lui
Laurenţiu Sîrbu se învecinează cu formele grotesc caricaturale ale imaginilor semnate de Ştefan Anastasiu, demonstrând nu numai bogăţia formelor, şi un înalt profesionalism. Componentă importantă a filmului de desen animat, decorul are şi el creatori de remarcabil rafinament, reprezentaţi în expoziţie de
Luminiţa Cazacu,
Genoveva Georgescu, Doina Botez. Încercănd să evidenţieze rolul mişcării, organizatorii alătură şi desene în succesiune narativă, familiarizând privitorul cu munca trudnică a realizatorilor. Cel mai impresionant în acest sens este setul de imagini din filmul
Nodul gordian, ce urmăreşte metamorfozele de expresie ale unui chip. Interesante sunt şi exponatele aşa-numitului gen «de obiecte animate», dintre care se reţin figurile din plastilină şi sârmă ale lui
Mihai Bădică şi păpuşile
Lianei Petruţiu. Deşi restrâns, spaţiul acestei expoziţii reuşeşte să sintetizeze preocupările animaţiei româneşti, confirmând încrederea în forţele realizatorilor ei.