Zilele filmului din Republica Cuba
Personalitatea inconfundabilă a cinematografului cubanez a fost confirmată o dată în plus de programul «Zilelor filmului din Republica Cuba». Unitatea tematică a celor cinci pelicule alese, inspirate de lupta pentru libertate socială şi naţională, nu a împietat asupra diversităţii stilistice. Bogăţia mijloacelor dovedeşte că cineaştii revoluţionari stăpânesc formula artei agitatorice, că filmul politic necesită un limbaj nuanţat.
Subdezvoltarea este una din temele favorite ale autorilor selectaţi. Râul negru (regia Manuel Perez) urmăreşte destinul unui ţăran care, renunţând să lupte de unul singur cu moşierul, se alătură bătăliei furtunoase a revoluţiei. Drumul de la revolta individuală la cea colectivă este analizat atent, dialectic, soluţia finală apare ca inevitabilă. Problema subdezvoltării stă şi în atenţia revoluţiei victorioase din 1959. După cucerirea independenţei, revoluţionarii pătrund în hătişurile junglei pentru a aduce oamenilor ignoranţi din regiunile izolate, cuceririle civilizatiei. ERoul prIncipal al filmului învăţătorul (reGia Octavio Cortazar) este un tânăr student care pleacă într-un ţinut mlăştinos pentru a participa la campania de alfabetizare. Adversităţile naturii şi clima insuportabilă par eroului mai puţin nocive decât mentalităţile învechite şi prejudecăţile feudale. Realismul impresionant al imaginii participă la elaborarea unei atmosfere neliniştitoare, la momente de cinema în care se simte pulsul clocotitor al vieţii.
Adoptând formula genului de suspans, filmul de animaţie Elpidio Valdes (regia Juan Padron) evocă un moment al luptei de eliberare de sub dominaţia spaniolă. Legendarul erou naţional Elpidio Valdes trece prin agitate peripeţii, dând realizatorilor prilejul să valorifice posibilităţile dinamice ale animaţiei. Calitatea graficii, rafinamentul scenografic şi montajul alert fac din acest lungmetraj un agreabil film de aventuri.
Inspirat din momentul Revoluţiei din 1959, Supravieţuitorii de Tomas Gutierrez Alea adoptă o formulă metaforică. Destinul unei familii de moşieri, un agitat «cuib de nobili», marchează simbolic sfârşitul unei lumi anacronice. Preocuparea pentru amănuntul psihologic se conciliază cu tonul patetic al acestui regizor militant.
De o specială factură este şi filmul Recurs la metodă (regia Miguel Littin), traducere cinematografică a cărţii cu acelaşi nume de Alejo Carpentier. Propunându-şi să schiţeze «portretul dictatorului latino-american în general», scriitorul evidenţiază contrastele uluitoare ale acestei clocotitoare părţi de lume. Personajul marelui magistrat apare în film într-o ipostază grotescă, dar caricatura poartă în ea semnificaţii tragice. Represaliile comandate de el sub pretextul nevoii de «civilizare» sunt de o cruzime de neimaginat în acest secol douăzeci, dar nu intimidează lupta celor înfometaţi, aspirând la demnitate. Sfârşitul jalnic al dictatorului devine simbolul unui amurg de lume. Viziunea parodică asupra acestui declin poartă în ea mesajul tonic al încrederii în vigoarea unei umanităţi care începe să-şi dobândească statutul cuvenit. Încercând să recompună atmosfera de «realitate miraculoasă» a cărţii, Miguel Littin apelează la mijloace cinematografice baroce. Compunând pe toate dimensiunile cadrului, el aglomerează evenimente concrete şi fantasme ale magistratului, suprapune în aceeaşi imagine mai multe puncte de vedere asupra faptelor. Analiza este temeinică, iar capacitatea regizorului de a concretiza nuanţatele idei ale cărţii, remarcabilă. Ca şi celelalte filme ale «Zilelor» şi Recurs la metodă ilustrează modernitatea limbajului, patetismul acestui tânăr cinematograf.