Povestirea care a dat filmului numele, dar și substanța, ocupă doar zece pagini din volumul „Cantonul părăsit” de
Fănuș Neagu, apărut acum zece ani. Aceste pagini au fost aduse de autorul lor secondat pe linie scenaristică de Vintilă Ornaru, la dimensiunile cerute de timpul cinematografic, aduse pe cel mai firesc drum: acela al recitirii sugestiilor conținute, dar și a sugestiilor pe care le oferă în volumul citat, lumea scriitorului. Acea lume, așezată pe un pământ hotar al cerului și al apei deopotrivă, supusă legilor așezării ei de doua ori alunecoase — spre misterul înaltului și spre misterul adâncului — copleșită de chemări și răspunsuri tainice. În acea lume dintr-un loc, dintr-un timp anume, „Lișca” se înscrie ca poveste simplă, sobră a vieții unei tinere femei care și-a pierdut bărbatul în război. O viață consumată scurt între speranță și destrămare, între așteptarea răbdurie și pierderea răbdării până la ieșirea din minți și încheiată sub unda de mister comună multor pagini semnate de Fănuș Neagu: „După patru luni, Lișca s-a întors acasă escortată de jandarmi, dar nu mai era Lișca pe care o știam noi, ci umbra ei.” Încercarea de transpunere cinematografică a celor zece pagini dense în sugestii era ademenitoare, dar nu lesnicioasă. Până la nivelul scenariului, în situația fericită în care unul din scenariști era chiar autorul, „Lișca” a ieșit ușor din forma literară. Dialogul s-a născut din comunicările scriitorului. Vocea naratorului a devenit vocea personajelor. În povestire, tatăl își primește fiica fără prea mare bucurie dar, dacă tot a venit, nu-i cere decât să le gătească, să le spele și să le cârpească hainele. Informația trece din gura povestitorului-copil în gura tatălui (Simion Hetea) aproape ca atare: „Dacă tot ai venit la noi, nu-ți cerem decât...” Ajunsă, prin imbold părintesc, ghicitoarea satului, Lișca suferă consecințele, este acuzată, prin vorbe luate tot ca atare din povestire, precum că învârte lumea cu scorneli și cu minciuni. Gândul bătrânelor care o privesc dansând se face și el replică „E tânără, săraca acum ar fi fost timpul să petreacă și ea” — etc., un etc. țintuit locului doar de inutilitatea unei exemplificări excesive.
Apropierea regizorului
loan Cărmăzan de „Lișca” nu este de mirare. Fascinat de un cinematograf al stărilor, precum scriitorul Fănuș Neagu de o literatură a stărilor, el a mai încercat, ce-i drept, mai mult cu îndrăzneală decât cu împlinire și în primul său film,
Țapinarii, o formulă de cinema bazat pe puterea de a sugera epicul, pe o percepere a vieții dincolo de imediat. Realismul magic al prozei lui Fănuș Neagu nu se putea să nu îl atragă. Lumea tulbure a celor tulburați de vecinătatea forțelor primordiale apa, focul, pământul — cu tot ce nasc ele ca superstiție și credință nu se putea să nu-I fascineze. „Lișca” a reprezentat însă pentru loan Cărmăzan și o șansă de împlinire, pentru că de astă dată temelia era solidă. O șansă pe care nu avea voie să o rateze. Vorbesc despre o posibilă ratare, pentru că greul unui film ca
Lișca începe de la scenariu în sus, de acolo de unde începe, de fapt și cu adevărat, transcrierea cinematografică. Transformarea cuvântului în imagine.
Lișca avea nevoie de un creator de imagini, capabil să facă vizibilă atmosfera locului, dar și atmosfera din oameni, starea lor, starea Lișcăi în special. El a fost găsit în persoana operatorului
Anghel Deca. Imaginea, de rară expresivitate, rafinament și forță emoțională este unul din pilonii principali pe care se clădește filmul.
Lișca avea nevoie de un creator al spațiului de trăit pentru lumea de lângă apă, de cineva capabil să reinventeze locul și lucrurile lui — casele cu încăperi umbroase, cu deschideri de lumină: acel cadru al ferestrei care crucifică spațiul într-o formulă aproape magică, repetată obsesiv: pământ, apă, pământ, cer, spațiul vital nu doar al personajului, dar și al întâmplării. Acel „cineva” a fost găsit în persoana scenografului Vittorio Holtier. Decorul este al doilea pilon — solid — la temelia filmului.
Lișca avea nevoie, în fine, de o Lișca în stare să fie
aceea și ea a fost găsită în persoana actriței
Ecaterina Nazare — chiar dacă datele exterioare sunt schimbate. Lișca din povestire era neagră, cu ochi mari, întunecați; era o noapte. Lișca descoperită de loan Cărmăzan este bătaie. E o „fată de papură”. Frumusețea ei — ca și a locului — este tainică, de descoperit și recunoscut cu încetul. Puterea ei nu stă la vedere, ci în adâncul sufletului, acolo unde stăruie, până la nebunie, credința în existența bărbatului dispărut. Actriță a nuanțelor, a semitonurilor, Ecaterina Năzare creează — atunci când regizoral nu i se impun stilizări de gest sau mișcare — un personaj impresionant prin calitatea
loan Cărmăzan a știut să-și aleagă colaboratorii principali, a știut să ofere filmului toate șansele de împlinire. Ceea ce nu a știut (sau putut) a fost să facă să cânte toate vocile filmului armonic. Să orchestreze. Foarte adesea, imaginea, decorul și personajul Lișcăi sună frumos împreună (la acest: împreună trebuie neapărat alăturată muzica lui
Dorin Liviu Zaharia), prea rar personajele din jur și întâmplările paralele reușesc să li se alăture. O plasă miraculoasă se țese din imaginile nisipului scânteietor sau lucind greu, ca plumbul, din întinsul câmpiei, stinsă în culoare ca și chipul Lișcăi, din luminile care străbat acel chip dinspre timp spre anotimp, din geamătul sunetelor pereche cu geamătul neauzit al Lișcăi, din tăcerile și privirile ei, o, plasă miraculoasă care se rupe brutal la atingerea obișnuitului: beția tatălui, vizita prefectului — sau la atingerea unui senzațional străin, cum ar fi viața la conac. Conacul — sugerat și în povestire de existența unei case boierești — conacul cu lumea lui nu este de fel cea mai inspirată „felie de stare” a filmului. Cum nici domnul Felix (
Remus Mărgineanu, boier șovăitor în patimă) și nici „tante Margot” cea dubioasă cu liota de invitați la aceeași serată pseudo-viscontiniană — nu pot fi. Viața la conac este o viață „in vitro”. Domnul Felix, cu luneta sa atotvăzătoare — rămâne o posibilă privire a regizorului plecată, în cele din urmă, umil, în fața „fenomenului Lișca”, dar privire distantă, totuși: distanța lunetei. Nu în acea lume moartă — în care se înscrie, fugar, figura vie a nebunului satului (
Valentin Uritescu) trebuie căutată reușita intervențiilor regizorale, ci mai degrabă în lumea femeilor înnebunite, la fel, de spaima morții celor dragi și de speranță, în întâlnirile lor tainice cu Lișca, în claca de noapte care se face clacă de zi, în nunta cu ginerică „falș”. Aerul de baladă al
Lișcăi acolo își găsește împlinirea. Acolo, și în finalul — în fine! stârnitor de emoție — acel cadru incredibil în frumusețe, chipul Lișcăi stins în crucea ferestrei, dincolo de care se vede pământ, apă, pământ, cer, joc halucinant de întuneric și lumină, spațiul desfășurării dramei acelei femei bolnave de credință. Povestirea propunea un final dureros — misterios. Filmul și-a găsit un final mai omenește dureros prin întoarcerea bărbatului (perfect
Papil Panduru ca pereche a Lișcăi întru așteptare și răbdare), o întoarcere în gol, din moment ce Lișca nu mai e ea, ci „umbra ei”.
Din păcate, filmul nu-și cucerește forma de întreg decât într-un târziu și atunci parcă printr-un miracol. El trăiește totuși, și astfel, fragmentat, pe spațiul unei secvențe, în rama unui cadru, într-o imagine — și este sigur că, în peisajul nostru cinematografic un film ca
Lișca este o prezență. După cum propunerea regizorului său este de urmărit cu toată atenția. loan Cărmăzan se află încă la început de drum. Pe acest drum — al căutărilor de sine în primul rând — mai este încât destul loc pentru găsire.
Deocamdată, importantă este căutarea.