REVISTĂ ONLINE EDITATĂ DE UNIUNEA CINEAȘTILOR DIN ROMÂNIA

Premiul pentru publicistica 2015 al Asociatiei Criticilor de Film



”La Gomera”, locul unde fluieri cu folos, ne povestește Corneliu Porumboiu


Când așteptăm un film de Porumboiu, îmi vine în minte o vorbă de duh de-a lui Forrest Gump: "My mama always said life was like a box of chocolates. You never know what you're gonna get". Știi că va fi ceva bun, dar te surprinde mereu.
     De data aceasta, La Gomera este un policier noir, cu un detectiv păgubos și nu chiar ușă de biserică Cristi (Vlad Ivanov), cu femme fatale Gilda (Catrinel Menghia Marlon), cu o procuroare dură (Rodica Lazăr) și mama eroului, o doamnă foarte directă în replici și acțiuni (Julieta Szony). În rest, un infractor misterios (Sabin Tambrea), un polițist băgăreț (George Piștereanu), un recepționer care ascultă muzică de operă (Istvan Teglas) și mulți infractori spanioli.  
     Pe scurt, filmul e povestea unui polițist corupt, pe care Gilda îl lămurește să meargă în Spania, unde trebuie să învețe comunicarea prin fluierat, specifică insulei La Gomera. După perioada de învățare și mai multe bătăi, Cristi trebuie să-l elibereze, împreună cu banda de spanioli, pe Zsolt, iubitul Gildei, care ascunsese banii după jaful unei bănci. Dar, la fel ca în romanele polițiste ale lui Raymond Chandler, nimic nu e ce pare a fi. Toate vorbele și acțiunile personajelor își modifică semnificația în secvența următoare. Acțiunea din prezent este întreruptă de flash back-uri, lămuritoare pentru evoluția eroilor.
     Un alt strat este cel al citatelor cinematografice: Gilda, precum Rita Hayworth, o secvență cu fluierături dintr-un film cu John Wayne, cuțitul și perdeaua de duș, ca în Psycho al lui Hitchcock, o secvență violentă à la Tarantino, multe altele. Ca să nu mai spunem că polițistul Cristi o invită pe procuroare la Cinematecă, pentru o discuție de taină.
     Jocul impecabil al tuturor actorilor este susținut de imaginea lui Tudor Mircea, când picturală, pe insula La Gomera, când în acțiune, de montajul alert semnat de Roxana Szel, de alegerea locațiilor și a decorurilor de către art director Arantxa Etcheverria Porumboiu, de costumele Danei Păpăruz.
     Corneliu Porumboiu a orchestrat totul pornind de la El Silbo, limbajul fluierat specific insulei La Gomera, și a construit în jurul unui personaj, polițistul lui Vlad Ivanov din Polițist, adjectiv. Cum a evoluat el într-un deceniu? Aflăm în La Gomera.
     Producție 42 Km Film România, Komplizen Film (Germania), Les Films du Worso (Franța), Arte Grand Accord, cu sprijinul Centrului Național al Cinematografiei și Eurimages, La Gomera a fost selectat în competiție la Cannes 2019, este propunerea României pentru o nominalizare la Oscar și este distribuit în SUA de Magnolia Pictures. Acum este deja în cinematografele din România, distribuit de RoImage.
     La conferința de presă, Corneliu Porumboiu a venit împreună cu actorii Rodica Lazăr, Catrinel Menghia Marlon, Sabin Tambrea (Hackerville), George Piștereanu.
Imagine: Nicolae Cara
Montaj: Radu Georgescu

 

Cuvinte cheie: catrinel marlon menghia, corneliu porumboiu, el silbo, la gomera film, rodica lazar, vlad ivanov

Opinii: