REVISTĂ ONLINE EDITATĂ DE UNIUNEA CINEAȘTILOR DIN ROMÂNIA

Premiul pentru publicistica 2015 al Asociatiei Criticilor de Film



Cum se pregătește o premieră


     Lansarea unui film în premieră înseamnă o operațiune vastă. Un întreg angrenaj se pune în mișcare, înghițind sume impresionante pentru captarea unui public (cât mai) larg. Primul interesat de succesul unei atari campanii este însuși producătorul filmului respectiv. Publicitatea filmului „ctitorit” de el costă, dar suma respectivă este considerată o investiție suplimentară, absolut necesară pentru recuperarea celei investite inițial în costurile filmului și, evident, realizarea unui câștig ce va fi reinvestit în alte operațiuni.
     Doamna Elisabeta Bostan a fost direct implicată în acest angrenaj publicitar care precede lansarea pe piața occidentală a filmului său, Campioana. Coproducătorul canadian al filmului, dl. Rod Temers a pregătit cu multă precizie și, firește, cheltuială, campania de lansare. Explicația pe care i-a oferit-o regizoarei noastre (prezentă acolo, timp de zece zile, împreună cu interpreta principală, Isabela Moldovan), este cât se poate de simplă: „obligația elementară de a duce filmul până la capăt”. Simplu, nu?
     Obișnuită cu formalitățile pur birocratice, îngrozitor de bine împământenite la noi și care se reduc doar la fixarea datei premierei, tipărirea unui afiș și obținerea unui oarecare număr de cópii (mai totdeauna insuficiente), pentru a acoperi mai târziu, când le-o veni rândul, cinematografele din țară, regizoarea Elisabeta Bostan ne mărturisea uluiala pe care a încercat-o față de ceea ce înseamna în Canada pregătirea unei premiere.
     Zeci de interviuri plătite spre a fi difuzate pe toate canalele mass-media au pus în prim plan viitorul film, prezența regizoarei și a vedetei fiind exploatată cu insistență și inteligență comercială. Mai multe avanpremiere au fost organizate în diverse săli cunoscute publicului obișnuit, accesul fiind gratuit la acestea. Spectatorii astfel câștigați, deveneau după aceea niște veritabili agenți de publicitate. Într-o sală de 600 locuri din Montreal au fost invitați câte 20 de copii de la diverse scoli. După încheierea proiecției au stat de vorba cu interpreta principală și cu autoarea filmului. Li s-au oferit gratuit pliante, afișe, cărți poștale cu chipul protagonistei. Sub impresia acestei întâlniri, reacția emoțională a acestor copii a fost amplificată, creând o opinie favorabilă. În aceeași zi, în toate școlile din oraș au fost răspândite gratuit 50.000 afișe.
     „Premiera a însemnat ceva de necrezut pentru mine”, mărturisește doamna Elisabeta Bostan, apreciind că totul i-a lăsat impresia unei nemaipomenite risipe. Replica producătorului: „E încă foarte puțin față de cât aș avea nevoie ca să fac o reclamă câștigătoare”.
     După spectacol a urmat un cockteil la care au participat toți cei prezenți în sală. S-au oferit numai mâncăruri românești, comandate prin intermediul unui restaurant cu specific, acesta asigurând și taraful de lăutari aferent pentru atmosferă...
     „Eu cred în acel producător ― ne spune doamna Elisabeta Bostan, ― care își joacă banii lui, nu pe ai statului sau ai altcuiva. De aceea, el este interesat de fiecare amănunt, pentru a și-i putea recupera și înmulți”. Același Rod Temers s-a zbătut pentru înscrierea filmului la Festivalul de la Giffoni Valle Piana (Italia). Merge acolo, plătind deplasarea și sejurul vedetei și al regizoarei, discută, creează un curent de opinie favorabil. Obținerea premiului de interpretare feminină nu înseamnă doar o importantă recunoaștere internațională a prestigiului... valorii cu care este creditată școala națională și întreaga cinematografie...” etc., etc. Acest succes se măsoară și devine eficient prin următoarea prezență la târgul de filme de la Cannes, unde Campioana este căutat și cumpărat pentru că are deja, un palmares, s-a vorbit despre el... chit că fiecare vorbă costă.
     Dar, reclama este sufletul comerțului. O știm și noi la fel de bine. Cu singura diferență că „ei” o și practică. 
 
(Noul Cinema nr. 1/1992)


Galerie Foto

Cuvinte cheie: bogdan burileanu, campioana, elisabeta bostan, producator de film, rod temers

Opinii: