Interpreți și roluri
Actorul „sută la sută cinema”, neatins de teatru nici cu o floare,
Ilarion Ciobanu este, prin excelență, și unul dintre marii alergători de cursă lungă ai filmului nostru. Îmi este greu să-l văd trecând în fugă prin spațiul ecranului, într-o „scurtă-apariție-memorabilă”, cum se obișnuiește a se spune, pentru simplul motiv că el are nevoie de timp spre a duce la bun sfârșit ceea ce anunță, ceea ce începe să construiască, sub ochii noștri, încă de la prima ivire în cadru. Are nevoie de timp pentru a trăi și a scrie istoria, ca în serialul TV
Lumini și umbre ori pentru a da o raită printr-o Americă buimacă și necoaptă din care se va întoarce în Poplaca tuturor visurilor precum în seriile cu ardeleni, petrol, dolari, artiste, prunci etc. În sfârșit, are nevoie de timp pentru a fi, pur și simplu, ardelean, în toată puterea cuvântului, om care dă de capătul lucrurilor pe îndelete și metodic, căci acest moldovean născut într-o margine de răsărit, este cel mai autentic, mai desăvârșit ardelean al filmului românesc, de la felul cum vorbirea-i știe să-l tragă pe
o către
a, la încăpățânarea de a nu lăsa o treaba nemântuită, nedusă până la capăt. Astfel ni se înfățișează și personajul lui Ilarion Ciobanu din
Fapt divers al lui
Andrei Blaier și
Ioan Grigorescu, acest „nea Barbu” bolnav nu atât de inimă cât de adevăr; căci mult mai puternică decât ghiara răului trebuie să fie presiunea amănuntului ce așteaptă să fie scos la lumină, pentru a porni, de unul singur, să descurci, nu fără riscuri, firele încâlcite ale unei vieți tinere și debusolate.
Chiar dacă unul dintre primele gesturi ale protagonistului este acela de a-și controla, pe furiș, brațul stâng, ce dă semne de neascultare, bănuim, de la bun început, că nu lupta pentru sine va fi miza filmului, că altele vor fi cărările acestuia. Acolo unde se află Ilarion Ciobanu nu este loc, și nici vreme potrivită pentru oblojirea propriei persoane. Niciodată ostentativ, energiile sunt mobilizate pentru e scoate pe cineva la liman: cu o voință ușor ursuză, pe alocuri comică, morocănoșenia ardelenească fiind și ea — o știu prea bine — o disimulare a dorinței de a fi sat singur, cu gândurile tale. Nimeni nu știe „să joace” mai fără greș, ca el, masiv și tandru, clipa de răgaz când omul, întins pe spate, în pat, își acordă privilegiul lui „stau și cujet”. În ochii adevăraților făcători de film, o astfel de scenă aparține unui întreg arsenal de coduri ce pecetluiesc, misterios, dragostea spectatorilor pentru aleșii săi, actorii.