Într-o perioadă în care cinematografia românească era reprezentată de pelicule cu subiect istoric, cu mase impresionante de figuranți și impregnate de mândrie națională, dar și de filme cu eroi comuniști, gata de orice sacrificiu pentru partid, apare 100 de lei (1973), scris de Horia Lovinescu și regizat de Mircea Săucan. Film de introspecție, cu personaje care sunt copleșite de întrebări existențiale, cu un comportament dictat de alte principii morale decât ale partidului comunist, 100 de lei a șocat cenzura. Cu atât mai mult cu cât azi îi putem acorda calificativul de film experimental, pentru că nu are un discurs cinematografic obișnuit, sărind cu ușurință din realitatea imediată în metaforă.
Pelicula a fost ciopârțită în urma indicațiilor de la comisia de cenzură și a avut o premieră formală, fiind scos din cinematografe după scurt timp.
Cineclub Film, organizat de Arhiva Națională de Filme-Cinemateca Română și Revista Film, a propus o proiecție a variantei originale, reconstituite cu greu, în prezența actorului Dan Nuțu. 100 de lei este povestea a doi frați (Dan Nuțu, Ion Dichiseanu) și iubita (Ileana Popovici) unuia dintre ei care caută înțelesurile adevărate ale vieții, într-un fel excentric pentru vremea respectivă. Dan Nuțu și Ileana Popovici sunt foarte credibili în rol, într-o peliculă cu stilistică de film vest-european. Surprinzătoare e distribuirea lui Ion Dichiseanu, cunoscut pentru roluri istorice și destul de formale.
Despre stilistica foarte modernă a acestui film a vorbit, după proiecție, criticul de film Dinu Ioan Nicula, împreună cu criticul de film Dana Duma, redactor-șef al revistei Film, editată de Uniunea Cineaștilor din România, și criticul de film Mihai Fulger, director al Arhivei Naționale de Filme. Invitat special la eveniment a fost actorul Dan Nuțu, extrem de cunoscut în epocă pentru rolurile de erou rebel.
Imagine: Valeriu Ciubotaru
Montaj: Radu Georgescu