La puțin timp după premiera documentarului
Reflecții asupra României – 5 fețe ale identității, cinepub.ro propune un scurtmetraj de școală al aceluiași regizor,
Andrei Nicolae Teodorescu.
”Anul 2013 îi aducea Marele Premiu al festivalului CineMAiubit lui Andrei Teodorescu pentru filmul „
Brigada neagră”, o comedie care răstoarnă convențiile docudramei, ficționalizând celebrul jaf din Piatra Neamț, în care mașina poștei a fost oprită pe șosea, iar din ea au fost sustrase 2,2 milioane de lei.

La intersecția dintre două lumi, cea a unei veri covârșitoare în provincie, care ar putea purta subtitlul „Life is very long” din faimosul poem a lui T.S. Eliot și cea a ecranului de televiziune, preocupat întotdeauna să ascundă această amorțeală sub auspiciul imaginilor, culorilor și a sunetelor permanente, „
Brigada neagră” jonglează cu aceste două perspective și le pune cu îndemânare la locurile lor.
Distanța dintre exciting și plictisitor mai este redată în film și prin alternarea fanteziei cu cea a concretului. Cei trei protagoniști stau când în fața televizorului ascultând manele, seduși de aura opulenței pe care acestea o poartă, când în tot felul de ipostaze cotidiene precum tăiatul lemnelor sau pur și simplu statul la birtul satului. Dorințele materiale, sexuale, sau de statut ale celor trei sunt în „
Brigada neagră” o consecință directă a internalizării unui discurs survenit din consumul de media.
Întorsătura ingenioasă pe care o aduce Andrei Teodorescu în film rezidă însă, chiar în deturnarea acestei perspective. Cei trei sunt puși în contrapunct cu alți săteni, oameni mai în vârstă, care nu s-au adaptat la noul mod de viață dependent de tehnologie și care, prin urmare, nu pot pune în aplicare planuri la fel de răzlețe precum jaful mașinii poștei într-un mod atât de pitoresc și de simplu.
Mai mult decât atât, discrepanța dintre versiunea asupra jafului, prezentată ulterior la televizor și realitatea banală a faptei comise pare un comentariu direct asupra născocirilor media. Un comentariu asupra modului de a crea audio-vizual menit să incite, să stârnească, să atragă atenția, versus un altul, mai lent, mai puțin decupat, deci prin urmare mai ușor de ignorat, pe care regizorul pare să-l favorizeze, sau în orice caz să-l găsească mai autentic.
Un scurtmetraj care preia pe de o parte abordarea stilistică a umanismului neo-realist, atât de important pentru Noul Cinema Românesc, iar pe de altă parte, amintește de filmele regretatului regizor
Cristian Nemescu, din care Teodorescu pare să-și sustragă interesul vis-a-vis de subiect.
Peste toate acestea, poate cel mai neașteptat merit al scurtmetrajului este de a fi redat în film celebrul caz real al jafului din Piatra Neamț, la nu mai puțin de șapte ani înainte ca acesta să fie adaptat liber în serialul „
Bani Negri” care nu poartă nici ambițiile stilistice, dar nici viziunea ingenioasă cu care e înzestrat „
Brigada neagră”. (Emil Vasilache,
cinepub.ro)