Cu doi ani în urmă, o echipă-beton armat (scenarist
Eugen Barbu secondat de Nicolae Paul Mihail, regizor
Doru Năstase, operator
Vasile Vivi Drăgan) ne-a dăruit, cum frumos spunea la premiera actualului film Dumitru Fernoagă, directorul Casei de filme numărul Cinci, un Trandafir Galben la sfârşitul filmului numit, cu profundă sfidare faţă de prejudecata titlului,
Drumul oaselor. Trandafirul era Florin Piersic, zis şi Mărgelatu, pe lângă el se aflau şi alte flori ale actorimii noastre —
Marga Barbu,
lurie Darie,
lon Marinescu,
Ernest Maftei. Ce era de urmat a urmat.
Trandafirul galben există şi înfloreşte victorios pe mai multe ecrane deodată, începând cu primul ecran al capitalei: sala Patria.
Drumul oaselor era un film de aventuri istorice şi de istorii aventuroase, la care s-au spart geamurile cinematografelor, despre care a curs multă cerneală, s-au tocit câteva condeie de cronicari şi s-au bucurat multe suflete de spectatori. Ispita comparaţiei este pe cât de mare, pe atât de omenească:
Drumul oaselor era mai bun decât
Trandafirul galben?
Trandafirul galben o fi mai bun decât
Drumul oaselor? Ele au ieşit de sub aceeaşi pană a scriitorului Eugen Barbu, însoţită fidel de pana scriitorului Nicolae Paul Mihail, au fost dirijate de aceiaşi mână — şi minte regizorale, Doru Năstase şi se bucură de prezenţa aceloraşi doi eroi principali Mărgelatu şi Agatha Slătineanu, interpretaţi, fireşte, de aceiaşi actori — că doar pentru ei au fost scrise rolurile —
Florin Piersic şi Marga Barbu. Buni cunoscători ai psihologiei publicului — publicul are întotdeauna tendinţa „să ţină” cu cel dintâi venit, cu ineditul, cu neaşteptatul, publicului îi place să fie luat prin surprindere, iar
Drumul oaselor i-a satisfăcut din plin plăcerea, măcar şi pentru că i-a pus în faţa unui Florin Piersic cu altă faţă la propriu şi la figurat, autorii — şi acum mă gândesc la scenarişti — au prevăzut pericolul comparaţiei şi s-au sustras cu o băgare de samă pe care aş numi-o mare artă. În primul rând, ei s-au apucat temeinic să pulverizeze ideea de serial propusă chiar de ei la sfârşitul filmului
Drumul oaselor. Un avan-generic lung, e drept, dar foarte bine gândit, deschide
Trandafirul galben cu o punere în temă asupra sus-numitului personaj aşa încât ai văzut sau nu
Drumul oaselor „puţin importă”,
Trandafirul galben ni se oferă ca film de sine stătător. În acelaşi rând (pentru că un al doilea nu există totul este gândit dintr-o bucată), ei au dat actualului film altă faţă şi altă viaţă, în ideea înţeleaptă că să nimereşti de două ori în aceeaşi ţintă, cu aceeaşi armă, se prea poate să nu se poată.
Drumul oaselor a fost prin excelenţă un film de acţiune? Atunci,
Trandafirul galben să fie,da, de acţiune plus încă ceva pe deasupra. Încă ceva însemnând mai multă „politichie”, mai multă intrigărie, mai multa diplomaţie, ceva, de ce nu?, poezie, o poezie dulce, bărbătească, cum ar fi întâlnirea dintre Mărgelatu şi un căpitan de vas, între acelaşi Mărgelatu şi un fost ocnaş, între acelaşi Mărgelatu şi un „litinant" cu treburi diplomaticeşti la Viena, dar cu verişoară preţioasă în ţară, pentru că nevastă de Ghica şi viitoare nevastă de Bibescu... Bătătura filmului s-a mărit considerabil. În ea încap pe lângă trandafir şi spini, şi spioni şi talpa ţării, şi intelighenţia ei şi simpatizanţi, şi diplomaţi, şi un agă fanatic şi soldaţi cu mâna pe armă, şi ţărani gata să pună mâna pe armă şi bancheri şi docheri şi etc. Lărgirea bătăturii a tras după sine medii noi, acţiuni noi şi locuri noi de desfăşurare. Nu ne mai aflăm cu o mână de personaje pe uscatul drum al oaselor, ne aflam cu mai multe personaje pe tot felul de drumuri, chiar şi pe cel de apa, ne aflăm pe strazile Vienei, ne aflăm în interioare luxoase, în budoare somptuoase, în cafenele elegante îmbogăţirea mediilor a impus o îmbogăţire a limbii, o diversificare a exprimării. Ceea ce se simte, dar mai ales se aude cu urechea ciulită (preţ de vreo zece minute cu urechea ciulită chiar la propriu, pentru că vorbele nu sunt cele de circulaţie în zilele noastre) este o mare plăcere a autorilor de a pune în funcţiune limba timpului, adică a mijlocului de secol trecut. Mariţica Ghica, cea râvnită de Bibescu drept soaţă, pleacă la Viana pentru că are „nerfele zdruncinate din pricina divorsului”; Rosetti explică baronului Bukhardt cum că Bălcescu este „poatrinar” şi a avut „tuşiri cu sânge” — mai neaoşă, Agatha îl face de-a dreptul „ofticos”. Litinantul Corlătescu declară Agathei că a văzut-o în ,,Amlet" şi a „bisuit-o", Agatha îi propune să facă împreună „colibeturi”, câinele ei este bănuit a fi „constiparisit”, litinantul Deivos trebuie „arestuit”, Mariţica nu „permeteaze” ca vărul ei să fie suspectat, vremea e „desfătătoare”, şampania e ca o spumă de mătase blondă, etc. Voluptatea vorbirii vechi îşi găseşte pereche în voluptatea — de astădată regizorală — creării ambianţelor elegante ale epocii (decoruri: arh.
Dodu Bălăşoiu), cancelaria consulului austriac la Bucureşti, cancelaria consulului român la Viena, camera Agathei de la Băi, mănăstirea din Viena, unde ea este închisă, biroul bancherului vienez, toate sunt decoruri vii, căutate mult şi găsite bine. Pereţi lambrisaţi. Mobile de epoca. Obiecte preţioase, de-adevăratelea, decorul din secvenţele cu pricina miroase bine a lemn sau a zid gros de mănăstire, miroase a tapet de mătase şi a pluşuri grele, simţi calitatea cristalului oglinzii care răsfrânge, o clipă, imaginea Agathei, înainte să i se ucidă iubitul de-o noapte, simţi argintul sfeşnicelor şi pluşul catifelat al fotoIiilor. Aceeaşi voluptate a ambianţei, aceeaşi dorinţe de a reconstitui epoca în toată somptuozitatea ei, respiră din costume (Cristina Păunescu), armonizate iscusit la culorile ambianţelor. Într-un interior dominat de roşul lemnului de cireş, rochia vişinie a Agathei „se lipeşte” insinuant, pe vas, culorile devin luminoase, albul şi albastrul deschis concurează albul vasului şi albastrul cerului într-o baie cromatică „desfătătoare” ochiului şi, fireşte, în contrast cu mantaua în negru slinos şi pălăria pe măsura a Mărgelatului. Contrastul între eleganţa
beau-monde-ului şi slinoseala Mărgelatului nu se opreşte la imagine, ci se întinde, firesc, cu drept de lege, asupra viziunii regizorale. El spune mult despre plăcerile şi puterile regizorului. Puterile îl duc oriunde îl duce scenariul, oriunde cere acţiunea, oriunde trebuie, adică. Plăcerile — plăcerea ar fi mai corect — se citeşte în scenele „în aer liber”, în secvenţele „de acţiune”, în planurile şi prim-planurile, tensionate de focurile schimburilor de focuri. Urmăririle, cavalcadele, căderile de pe cal, îngenuncherile cailor, rostogolirile, caretele năpustite spre spectator sau, dimpotrivă, urmărite de la distanţa, lateral, apropiate, depărtate, filmate de Iângă roată, de sub roată, de pe cal, un galop pe malul Dunării, într-o irizare de apus, bătăile între Mărgelat şi urmăritori sunt momentele de sărbătoare ale filmului susţinute minunat de imaginea lui
Liviu Pojoni. Acţiunea este, se vede cu ochiul liber, terenul pe care Doru Nastase se mişcă precum peştele apă. Sărbătoarea pereche — sunt actorii. Mărgelatu, aici „filat de regizor” ca o carte mult aşteptată la pocher, pus cu bună ştiinţa în umbră, în ideea că el şi dacă nu apare tot acolo e, este jucat de Florin Piersic ca şi cum între primul film şi actualul n-ar fi trecut nici cinci minute, dară-mi-te doi ani. Agatha Slătileanu acră, strepezită, repezită, cum numai o actriţă inteligentă ca Marga Barbu îşi putea îngădui să fie şi să se arate spectatorilor. Mariţica Ghica pe care loana Pavelescu o joaca într-adevăr cu „nerfele zdruncinate”. Litinantul Deivos, un George Motoi sec, flegmatic, calm englezesc şi umor neaoş.
Traian Stănescu, un agă fanatic, numai lame de cuţit în privire, gheţos, tăios cum nu s-ar fi bănuit a fi Mihai Mereuţă cu al său Oseac, pe care numai el putea să-I facă să spună, cu atâta candoare ţărănească, „da' pen'şe?”. lon Dichiseanu, căpitan de vas, băiat bun, iubitor de ciorbă de peşte şi de neveste frumoase, personaj „pitoresc”, de fapt, firesc, firesc.
Papil Panduru, Marţolea, eminenţă cenuşie, personaj strălucitor, culmea, prin tăceri! Dinu lanculescu, diplomat turc, pe cât de insinuant pe atât de fermecător. Este neîndoielnic: Doru Năstase şi-a făcut o distribuţie „mare” şi, în mare, fără cusur. Mai puţin fără cusur în mic. Dar cine mai stă să asculte cum rosteşte replica o doamnă figurantă din planul trei, când în prim plan se află Marga Barbu, stăpânindu-şi cu greu dracii, cine mai stă să se uite la un soldat nefericit ales, când lângă el, înfipt pe cal, stă Florin Piersic, cu carâmbul cizmei înglodat şi mâna pe celebrul sau pistol cu butoi, cine mai are timp să observe, de pildă, că litinantul Corlătescu (
Vistrian Roman, bine instalat în rolul lui de fanfaron galant) se îmbată fără să bea şi spune tocmai ce i s-a spus se nu spune nimănui, dară-mi-te Agathei, când după colţ, — după colţul secvenţei, aşteaptă Manţolea-Papil Panduru, întunecat ca moartea şi la fel de tăcut ca ea, cine mai are timp să audă cum Agatha comandă oştenilor să-l prindă viu pe Mărgelatu, căci astfel îl doreşte aga, în timp ce sus-numiţii oşteni trag in el cu toate gloanţele, când după sus-numita replică urmează o secvenţă uluitoare de cascadorie executată de
Cseh Szabolcs, alias Buză-de-lepure (ce actor minunat se dovedeşte profesorul de cascadorie!), saltul de pe un balcon pe altul şi, de acolo, prin tereastră, au ralenti, fix în încăperea în care se află Mărgelatu şi fix pe un scaun de unde trage cu piciorul, rostind o replică acoperită de aplauzele spectatorilor. Cine mai are timp, vreau să spun, să ia la bani mărunţi un film la care nici „un aplauz” nu este obţinut de pomană şi fiecare este răspunsul corect la un efort, şi el corect, de mulţumire a spectatorului, de „desfătare” a sufletului său, nu prea des desfătat cu filme de acţiune aventuroase, făcute cu bun simţ şi cu simţul măsurii.
Trandafirul galben este un asemenea film. Scopul lui, urmărit până în pânzele albe de toată echipa (să nu trecem peste montajul Ancăi Dobrescu, să nu trecem peste coloana sonoră a lui
Silviu Camil, dar mai ales să nu trecem peste muzica lui George Grigoriu, care însoţeşte filmul, dar şi spectatorul la ieşirea din sală), o echipă condusă până în pânzele albe de un regizor energic şi neobosit întru împlinirea a ceea ce şi-a propus, scopul, deci, este destinderea „nerfelor spectatorilor"”.
Trandafirul galben este un film prin excelenţă pentru public. Şi de public.
La premieră, în timp ce Florin Piersic, costumat în Mărgelatu, îşi prezenta colegii, afară, în holul cinematografului, s-a auzit zgomot mare de geamuri sparte.
Zgomotul acela era prima literă din prima cronică a spectatorului. Evident, ea nu era, nu putea să fie şi ultima...