Les Films de Cannes à Bucarest este întrucâtva un răsfățat al festivalurilor de film autohtone: neavând un program curatoriat cu adevărat de la zero, așadar propriu-zis original, evenimentul patronat de către Cristian Mungiu – fără dar și poate cel mai diplomatic cineast român – este în bună măsură sold out încă dinainte de a-și anunța selecția. O excepție, nu întotdeauna singura, însă aceea notabilă de fiecare dată, este Andrei Tănăsescu, cel care se ocupă de selecția anuală a scurtmetrajelor românești, de programul Work in Progress, unde curatori ai unor mari festivaluri internaționale (Cannes, Veneția, Locarno etc.) iau legătura cu cineaști aflați în lucru la o producție sau co-producție românească, precum și de secțiunea Avanpremierele Toamnei, în care sunt prezentate filmele românești care urmează să intre în săli. Tănăsescu lucrează la firul ierbii cu tot felul de cineaști, fie ei studenți sau consacrați, astfel încât este printre cei mai în măsură să vorbească despre starea de fapt a industriei.
După proiecție, pe scenă i s-au alăturat câțiva dintre cineaștii ai căror filme au făcut parte din calup: Gabriela Suciu, producătoarea noului scurtmetraj al Roxanei Stroe, Appalachia, Costel Cașcaval, actor în același film, Nicu Ilfoveanu, unul din directorii de imagine ai Neale azbuiratoare (r. Alexandra Gulea), Bogdan Balla (Eram somnambul atunci când am văzut toate acele culori), Teona Galgoțiu (Locuri ascunse), Serghei Chiviriga (Sasha).
Dintre aceștia, doi sunt proaspăt absolvenți ai UNATC, încă în prelungiri cu ultimele proiecte de școală: Galgoțiu cu Vreau să sparg sera, scurtmetraj anunțat anul trecut în programul FILM+, iar Balla cu lungmetrajul său de debut.
Gabriela Suciu a vorbit mai pe larg despre complicata producție internațională a Appalachia și despre Roxana Stroe ca apariție în industria de film de la O noapte în Tokoriki încoace.