Online Magazine Edited by The national union of filmmakers

Film Critics Association 2015 Award for Best Film Journalism



”Berliner”, adică din Salonta, un film de Marian Crișan


     A fost odată un orășel cuminte de provincie, numit Salonta. Toată lumea știe pe toată lumea, oamenii își dau binețe când se întâlnesc pe stradă, fiecare își vede de treaba lui. Viața are un ritm mai liniștit, ”ardelenesc”, pe care îl simțim în cadrele lungi, ce te trimit în acel spațiu. Pentru Berliner, Marian Crișan a colaborat cu directorul de fotografie Oleg Mutu.
     Viorel (Ovidiu Crișan) este un tractorist trecut de a doua tinerețe, care ară la ”15, nu la 30” (cum s-a învoit), pentru că ”s-a scumpit motorina, domnu’ inginer”.
     Toate bune și frumoase, până când o mașină se strică la capătul tarlalei pe care o ară Viorel. Om cumsecade, tractoristul nostru vrea să dea o mână de ajutor și găsește trei bărbați, pe care îi duce acasă, până se repară mașina: Silvestru Mocanu (Ion Sapdaru), candidat la Parlamentul European din partea PUP (Partidul Unității Populare), domnul Tibi (Emil Rușcuț), șofer, bodyguard și ce mai e nevoie, și Adi (George Dometi), marketing manager de campanie, băiatul cu laptop și idei. Rodica (Maria Junghietu), nevasta lui Viorel, le pune masa, îi așează în odăile bune, ca orice gospodină și gazdă primitoare.
     De aici încolo lucrurile o iau ușor la vale. Mocanu, alunecos și manipulator, se instalează în campanie. Păstrează aparența de băiat bun, spune ”bună ziua” și ”mulțumesc”, se oferă să cumpere pâine și pleacă cu bicicleta prin oraș. Mocanu face parte din categoria ”dinozaurilor politici”, care crede că ”la vremuri noi, tot noi”. Se întâlnește cu primarul (Sorin Cociș), un băiat care știe rosturile și pregătește terenul pentru campanie. Avem discursuri sforăitoare, în noul limbaj de lemn, cu câteva erori de exprimare, dar nu agramat, artiști locali care se produc pentru atmosfera sărbătorească, toate acele lucruri pe care le vedem la jurnalele de știri. Ca să-și arate atașamentul față de localnici, Mocanu face o trimitere la ”Ich Bin ein Berliner”, afirmația lui JF Kennedy din 1963, și zice că, la fel, și el este din Salonta. Titlul filmului este o trimitere acidă la faptul că Mocanu este complet străin de locul respectiv, ca și cum ar fi ”berliner”.
     Copleșit de atenția care i se acordă, tractoristul Viorel apare în fotografii de campanie, participă la întâlniri, primește promisiunea unui tractor nou ”pe fonduri europene, nerambursabile”. Prietenia cu candidatul Mocanu îi aduce o notorietate nemaintâlnită, care îl transformă din omul cuminte în susținător fervent al politicianului. Barierele morale nu mai sunt la fel de clare.
 
     Regizorul și scenaristul Marian Crișan, care a scris împreună cu Gabriel Andronache această poveste, mărturisește că l-a avut în minte pe Ion Sapdaru pentru partitura lui Mocanu. Crișan a vrut să filmeze la Salonta, pentru că este orașul lui natal și a fost ajutat de toată suflarea, iar mulți actori sunt de la Teatrul ”Regina Maria” din Oradea.
 
     Elegantul actor Ovidiu Crișan este de nerecunoscut în rolul tractoristului Viorel și mărturisește că, la început, l-a speriat condiția impusă de regizor de a sta în Salonta pe toată perioada filmărilor, dar recunoaște că asta l-a ajutat să rămână în personaj.
Imagine: Nicolae Cara
Montaj: Radu Georgescu
(4.03.2021)

Tags: berliner film, ion sapdaru, mandragora, marian crisan, ovidiu crisan, rova film

Comments: