Cronica animaţiei
Fructificând adesea posibilităţile dinamice ale umorului, animaţia noastră se caracterizează însă prin vocaţia poetică.
Laurenţiu Sîrbu,
lon Truică şi
Sabin Bălaşa suint realizatorii cei mai reprezentativi ai registrului liric, acordându-I cu reprezentări plastice de inconfundabilă personalitate. Înclinat spre ironie, Gopo nu se Îndepărtează de această tendinţă fundamentală a filmului nostru de animaţie. Aventurile comice ale omuleţului său sunt întotdeauna traversate de o undă de lirism, de un sentiment de tandreţe pentru acest univers ostil şi familiar totodată. Asociindu-se «curentului poetic», câţiva tineri realizatori încearcă să găsească noi resurse de expresivitate. Benone Şuvăilă, lon Manea şi Nicolae Alexi sunt numele unor plasticieni a căror filme traduc în imagini idei generoase, utilizând un modern registru liric. Filmele lor au în comun preocuparea pentru originalitatea alurii desenului şi refuzul dramaturgiei tradiţionale.
Neaflându-se la prima întâlnire cu animaţia, Benone Şuvăilă valorifică în
Carul de flori preocupările picturii sale. O tulburătoare baladă cântată de Tudor Gheorghe este suportul muzical al unei metaforice desfăşurări de imagini. Motive stilizate ale folclorului oltenesc se combină după cerinţele ideii poetice, sugerând trecerea anotimpurilor şi vârstelor, gândurile de permanenţă ale poporului nostru. Deşi monotonia ritmului oboseşte pe alocuri, filmul se remarcă prin capacitatea de a crea atmosferă şi prin nobleţea formelor grafice.
De o sensibilitate aparte, lon Manea face din filmul său de debut,
Casa bunicilor, o probă de curaj a supralicitării lirismului. Scenariul Constanţei Buzea demonstrează necesitatea salvării lumii poveştilor în prezentul grăbit şi lucid. Imaginile cu contururi tremurătoare traduc un sentiment poetic de generoasă substanţă, sugerând puritatea copilăriei şi forţa metaforică a fanteziei acestei vârste. Personaje de basm străbat cu mers plutitor acest univers mirific în care regnurile nu au bariere iar timpul nu cunoaşte limite. Metamorfozele de linii şi culori evidenţiază valoarea sentimentală a «casei bunicilor», statutul ei de spaţiu simbolic. Cromatica incandescentă a filmului se asociază unei plastici de delicată stilizare, dovedind deplinele aptitudini ale lui lon Manea pentru genul poetic. Eforturile sale viitoare se cer însă îndreptate înspre concentrarea expresiei, stăvilirea elanului imagistic ajutându-l la o mai fermă structură dramaturgică.
Inspirat tot de copilărie, filmul
Zmeul de Nicolae Alexi se remarcă prin modernitatea formelor graficii şi prin capacitatea de a le subordona tramei. De la desenul analitic, cu bogate detalii, se trece la forme stilizate, transformarea sugerând două viziuni diferite asupra lumii şi confruntarea lor nostalgică. Adulţii şi copiii privesc aceeaşi realitate pe care fantezia infantilă o împodobeşte cu feerice culori. Ameninţarea violenţei trimite câteva ecouri în acest univers al purităţii şi scurta tulburare devine un avertisment adresat celor maturi. Originalitatea plasticii situează debutul lui Nicolae Alexi sub zodia speranţelor. Ca şi ceilalţi doi realizatori, el confirmă vocaţia poetică a animaţiei noastre, demonstrând că noutatea expresiei se naşte din cultivarea însuşirilor specifice.