Într-una din serile lunii trecute am urmărit mai atent ca de obicei (pentru că am fost reţinut în faţa televizorului mai eficient ca de obicei) emisiunea-concurs intitulată «Viitorul începe azi». O emisiune-concurs de creaţie şi educaţie tehnico-ştiinţifică pentru tineret. Rezultatul? Am căutat cu interes în programele televiziunii următorul episod al ciclului, l-am văzut şi pe acela, şi mi-am confirmat părerea că respectiva emisiune materializează câteva dintre cele mai substanţiale iniţiative ale realizatorilor din ultima vreme. «Viitorul începe azi», deci: redactorul televiziunii, loan Simion Pop, el însuşi un concurent cu faimă în emisiunile micului ecran pe vremea în care nu era redactor la televiziune, întreprinde, de fapt, două operaţii principale realizând acest ciclu de emisiuni în cadrul «Orei tineretului». Prima reabilitează ideea de concurs pe micile ecrane. Au fost de-a lungul anilor câteva tele-emisiuni concurs cu frumoasă carte de vizită. Ne amintim, cu toţii, desigur, de multe dintre ele, cu «dialoguri la distanţă», cu «stele fără nume», cu «flori în grădină», cu «unul din doi», cu «unul din trei», şi aşa mai departe, cu «cine ştie câştigă» În genere... Ideea de concurs pierduse, însă, teren, la televizor (chiar dacă s-au inventat între timp nişte noi concursuri pioniereşti sau — pe vremea iernii trecute — nişte «serbări ale zăpezii» care au semănat cu modelele lor cam ca un fulg de nea... cu o prună uscată). loan Simion Pop reabilitează ideea teleconcursului, şi nu oricum, ci aşezând-o trainic pe criterii ştiinţifice şi pe teritorii de cercetare ştiinţifică, aducând concursul «mai acasă la el», pentru că altfel — s-o recunoaştem — sunt destul de greu de măsurat, cu centimetrul sau cu punctele, florile din grădină sau stelele fără nume. Aceasta ar fi o a doua operaţie utilă întreprinsă în emisiunea-concurs «Viitorul Incepe azi»; stimularea reală a cercetării şi creaţiei ştiinţifice în rândurile tineretului, obiectiv primordial şi de esenţă al Festivalului naţional «Cântarea României». Poate că pentru unii telespectatori criterille concursului acesta par puţin cam sofisticate (deşi forma susţine aplicat, zic, conţinutul emisiunii, cu toată avalanşa de puncte, subpuncte, taloane şi date sistematizate şi prelucrate de felurite computere chemate în sprijin); poate că pentru unii tele-spectatori montarea spectacolului e cam prea teatrală (cu telefoane, dialoguri la distanţă, legături telegrafice ad-hoc cu mapamondul etc., etc., deşi în toate e o preocupare notabilă pentru atractivitatea reală). Sigur, «Viitorul începe azi» lansează şi impune în fiecare ediţie
idei noi în domeniul creaţiei tehnice, idei cu valabilitate ştiintifică şi cu aplicabilitate socială. Acest fapt, singur, ar fi suficient pentru validarea acestei iniţiative de rezonanţă. Şi ar mai fi un lucru de spus: emisiunea îşi justifică foarte clar, foarte direct, foarte simplu, titlul:
Viltorul începe azi se demonstrează prin fiecare idee creatoare cu şanse de durată lansată şi impusă în orele tineretului. E bine. Mai puţin bine este că nu toate tele-orele reprezintă pe măsură, totdeauna, ora tineretului contemporan: este loc în multe dintre ele de noi şi noi minute de inspiraţie şi gând, minute de inspiraţie şi gând creator.
Viitorul începe azi... Pentru multe dintre emisiunile televiziunii, de toate genurile (să zicem pentru tele-enciclopedie — care pare că a intrat într-o nouă zodie de existenţă — sau pentru tele-teatru, care a oferit în ultimele săptămâni câteva interpretări actoriceşti de excepţie, ca aceea a
Valeriei Seciu din piesa lui Octavian Sava sau acelea realizate de
George Motoi şi
Cezara Dafinescu în elegia inspirată de Turgheniev), pentru toate emisiunile bune ale televiziunii, chiar şi pentru cele care au deocamdată numai trecut, există, trebuie să existe un viitor, viitorul care începe azi sau care va începe mâine..