Dacă zicem serial, zicem „va urma". Dacă zicem ,,va urma", zicem suspans prelungit. Dacă zicem suspans prelungit, zicem naraţiune cinematografică întreruptă într-un punct culminant. Cam acestea sunt ticurile cu care ne-a obişnuit serialul de televiziune. Animaţia a dovedit însă că se poate şi altfel. Ea nu mizează atât pe farmecul detectiv, cât pe acela al personajelor. Nu o acţiune, ci sute de furtunoase aventuri trăiesc pe rând nevricosul Donald, încrâncenatul Popeye, nătafleţii Fred şi Barney, neobosiţii Tom şi Jerry. Serialul este pentru animatie un fluviu de gaguri, dar şi o mâna de aur (la propriu). Episoadele unui ciclu cu protagonişti simpatici aduc încasări deloc neglijabile. Pricepând avantajele artistice, dar şi materiale ale acestui gen, studioul „Animafilm" îşi orienteaza cea mai însemnată parte a producţiei înspre serial. Cifrele de încasări in valută vorbesc despre inţelepciunea opţiunii. Dar nu despre avantaje economice vreau să vorbesc, ci despre eroii unor filme merituoase şi despre autorii lor care, fără satisfacţiile realizatorilor de „unicate", fac aceasta muncă de „şmotru" cu fantezie şi cu stimabilă exigenţă profesională.
Simpatia pentru cei mai mici spectatori animă pe cei care lucrează la serialul
Clubul curioşilor. Lămuriri despre fenomene ale naturii, noţiuni elementare de ştiinţă şi unele principii morale constituie temele acestor episoade care nu povăţuiesc cu degetul aratător rigidizat, ci explică în forma unor poveşti amuzante, cu urmăriri, gaguri şi risipă de culori. În toate „lecţiile" lor, profesorii dovedesc poftă de joacă.
Tatiana Apahidean,
lulian Hermeneanu,
Zaharia Buzea şi
George Sibianu acordă conţinutului didactic forma atrăgatoare a divertismentului. Tinerii realizatori
Ion Manea şi
Lucian Profirescu li se alătură cu încrederea în farmecul tonic al gagului. Ce sunt vânturile, cum se fabrică ciocolata, cum se construieşte o casă sau de ce are minciuna picioare scurte, iată câteva dintre temele pe care aceşti realizatori le-au transformat în episoade amuzante ale unui serial având ca protagonişti un băieţel mirat, un cotoi năbădăios şi un buldog cu caracter.
Tot o urmărire este pretextul
Misiunii spaţiale Delta. De data aceasta ne aflăm în plin
science-fiction, unde membrii unui echipaj participă la tot soiul de aventuri declanşate de dereglarea unui robot. Evident, este vorba despre un serial dedicat adolescenţilor şi tuturor celor cărora poezia spaţiului le spune ceva. O echipa de realizatori încercaţi participă la elaborarea acestui ciclu cu suspans şi cu recuzită tehnologică:
Victor Antonescu,
Laurenţiu Sîrbu,
Virgil Mocanu. Şi lor li s-a alăturat un grup de tineri receptivi la chemarea cosmosului.
Călin Cazan,
Mircea Toia, Constantin Păun şi-au pus episoadele sub semnul lecţiei
Războiul stetelor, îmbogăţind scenografia şi personajele cu amuzante şi ciudate
gadget-uri. Marele merit al acestui serial este nivelul absolut european al realizării.
Regizoarea
Luminiţa Cazacu a iniţiat în urmă cu patru ani, un ciclu de filme cu mare priză la public:
Ulise şi Penelopa. El continuă să brodeze pe tema eterna a cuplului poveşti savuroase despre veşnicele cusururi ale bărbaţilor şi cronicele slăbiciuni ale femeilor. Viziunea este însă optimistă, căci la tot pasul apar şanse de conciliere. Episoadele semnate de Luminiţa Cazacu (dintre care cităm mai noile
Penelopa şi Scufiţa rosie şi
Ulise şi uriaşii cei răi) se caracterizeaza printr-o anume ironie amabilă şi prin acurateţea punerii în pagină. Parcă pentru a demonstra putinţa de afirmare a personalităţii în cadrul serialului, filmul semnat de
Florin Angelescu (
Ulise şi omuleţii albaştri) impune o viziune mai sarcastică iar cel al lui
Adrian Nicolau (
Ulise şi gelozia) un umor mai popular. Legenda şi viaţa de zi cu zi continuă să inspire moderne şi amuzante interpretări. Păcat însă că accesul pe ecran al acestor eroi este destul de limitat. Programate împreună cu lungmetraje, aceste filme vor stârni interesul chiar dacă vor fi proiectate în cele zece minute dominate de scârţâitul de scaune. Poate că prezenţa lor pe ecrane ar putea să-i facă pe spectatori mai punctuali.