Cronica animaţiei
Oricit de mult am iubi dinamismul şi hazul animaţiei, trebuie să recunoaştem că ne lăsăm cuceriţi şi de faţa ei poetică, luminată de melancolie sau de sentimente delicate, atât de delicate încât este nevoie de multă pricepere ca ele să nu ia calea dulcegăriei. Printre autorii care s-au dedicat acestui domeniu cu ispite şi riscuri se numără şi
Liana Petruţiu, inspirată ilustratoare a cărţilor pentru copii şi admiratoare a desenului infantil. Observaţia că lipsa de prejudecăţi a proporţiilor şi culorii este o mână de aur pentru animaţie pare o descoperire deja patentată, dar includerea ei în programul artistic poate deveni atu-ul unui stil personal. Filmele regizoarei —
Domnul Goe,
Poveste cu buline,
Punguţa cu doi bani,
Ghicitori,
Să ne jucăm de-a Terra,
Călătorie în plantă — sunt mărturii despre această consecvenţă, a cărei ultimă satisfacţie se numeşte
Inima cea mică. Deci, din nou despre lumea copilăriei, dar fără dorinţa de a coborâ la presupus coborâtul ei nivel de înţelegere. Semnat de Lucia Olteanu, scenariul imaginează o pagină din jurnalul ilustrat al unui băieţel. Tema de meditaţie: propria inimă. După ce desenează conturul acestui spaţiu al iubirii, eroui începe să-I umple cu personaje şi întâmplări ale fragedei sale vieţi. Părintii, bunicii şi prietenii de joacă îi inspiră portrete afectuoase, din care nu lipseşte însă tandra ironie. Lumea văzută de băiat seamănă destul de bine cu cea reală dar conţine modificări ce dovedesc dorinţa protagonistului de a interveni în favoarea celor dragi. Casa bunicilor este salvată de ploaie printr-o originală soluţie: va fi pusă la adăpostul unei imense flori. Pentru a înveseli «o păpuşă tristă din porţelan», el inventează un elefant în pijama. Cu creionul şi guma, copilul schimbă contururile lumii după pofta inimil sale. Gândurile naive, răzbunările caraghioase şi elanurile eroice sunt comunicate printr-un monolog interior scris cu simţul măsurii şi rostit de o voce încurajator de normală, fără alintări şi graseieri inutile. Acum, când prezenţa cuvântului în filmul de animaţie este privită neîncrezător de teoreticienii obsedaţi de specific şi de practicienii care iubesc exclusivist gagul grafic, iată că asistăm la reabilitarea comentariului.
Inima cea mică este într-adevăr o întâlnire fericită între sugestia verbală şi cea vizuală, vorba şi desenul nu se ilustrează reciproc ci dialoghează spontan şi surprinzător. Farmecul acestei imagini a lumii văzute de copii datorează mult desenului Lianei Petruţiu. Prospeţimea culorilor, compoziţia care îngăduie formelor realităţii să îmbrătişeze afectuos hotarele visului, proporţiile fanteziste, sunt calităţi ale graficii infantile pe care autoarea le-a adaptat cu ajutorul unei inteligenţe stilizări. Personajele sale au şi gingăşie dar şi neastâmpăr, par anume făcute pentru copiii erei tehnocratice. Mai multă curiozitate şi mai puţină naivitate, pare să creadă regizoarea despre eroii şi spectatorii ei constanţi.
Inima cea mică arată că filmul pentru copii poate vorbi emoţionant despre copilărie cu tandreţe reţinută, adică fără tremolo în glas şi lacrimi de duioşie.