Revistă online editată de Uniunea Cineaștilor din România

Premiul pentru publicistică 2015 al Asociaţiei Criticilor de film



​O hartă a sentimentelor


     Cronica animației
     Constatăm nu demult că reprezentan­tele artei a opta sunt în plină formă. Cu riscul de a fi bănuită de feminism, dar din dorința de a ține pasul cu noutatea, revin la ideea de animație feminină. Termenul este foarte potrivit filmelor semnate de Tatiana Apahideanu care, după premiera peliculei sale, Țara mea, consolidează poziția realizatoarelor noastre pe tărâmul cinematografului animat. Autoarei i-au fost recunoscute întotdeauna câteva însu­șiri: grația, duioșia, tandrețea. lată câteva calități pe care fanaticii gagului le-ar pu­tea considera ca inamice ale specificului genului. Prejudecățile de acest tip sunt contrazise de multă vreme chiar și de creația disneyană. În cazul Tatianei Apa­hideanu, preferința pentru tonul duios nu a amorțit instinctul metamorfozării spec­taculoase și nu a anihilat ambiția ingenio­zității. Realizatoarea și-a mobilizat inspirat fantezia, încercând expresivitatea unor materiale noi, obiecte banale devenite personaje savuroase în Mărgele năzdrăvane sau Fetița de turtă dulce. Înțelegând apoi nevoia realizării unor episoade de serial, în care intențiile didactice să nu umbrească farmecul poveștii, ea reușește să-și pună amprenta personală și în ca­drul producției așa-zisă de serie (Avionul de hârtie, Vântul, Fotografii buclucașe). Marea poftă de a-și împrospăta mijloa­cele se vede însă în filmul de autor recent prezentat publicului, Țara mea, un poem în care vibrația formelor și culorilor vor­bește despre sentimentul celei mai mari iubiri, cea față de pământul natal.
     Declarația de dragoste nu are gesturi ample și nici tremolouri de efect căutat. Realizatoarea mizează pe o linie drama­turgică de inspirată simplitate. Harta sen­timentală a meleagurilor noastre este de­senată de un copil care ține un fel de jur­nal în imagini al călătoriilor sale prin țară. Peisajele montane sau marine, acuarelele ce descriu exuberanța sau măreția naturii comunică nu numai admirația micului protagonist în fața locurilor văzute ci și afecțiunea față de oamenii pe care îi întâl­nește. Impresia de sinceritate este sporită de câte un amănunt care poartă pecetea vârstei candorii, ca de pildă apariția unor munți pierduți în cețuri în chip de moș­negi care fumează din pipă. Imaginile se metamorfozează armonios unele în altele, mulțumită unei animații de zile mari, și întregesc senzația de echilibru al ansam­blului. Moderne, fără ostentație, grafica și decorul sunt concepute cu remarcabilă acuratețe. Tatiana Apahideanu datorează acest succes incontestabilei sale maturi­tăți profesionale, dar și curajului de a ră­mâne feminină. 
(Cinema nr. 2, februarie 1984)


Galerie Foto

Cuvinte cheie: avionul de hartie film de animatie, cronica animatiei, dana duma, fetita de turta dulce film de animatie, tara mea film de animatie, tatiana apahidean

Opinii: