Revistă online editată de Uniunea Cineaștilor din România

Premiul pentru publicistică 2015 al Asociaţiei Criticilor de film



​O amintire cu rang de metaforă


     Cronica animației
     Ce mai poate spune cinematograful des­pre Hiroshima? Coșmarul unuia dintre cele mai mari masacre ale epocii moderne este surprins „pe viu” și zguduie mai puternic de­cât reconstituirile cu iscusite efecte speciale ale filmului de ficțiune. Acesta încearcă în schimb să trezească privitorului alte emoții, disecând drama în probleme de conștiință enunțate ca „raportul dintre individ și istorie” (vezi serialul Enola Gay) sau ca „tragedia personală confruntată cu cea colectivă” (vezi Hiroshima, dragostea mea de Alain Resnais). Când posibilități atât de nuanțate ale cinema­tografului au fost mobilizate pentru a răscoli dureroasa amintire, a evoca pustiirea orașului nipon într-un film de animație este un act de încumetare. Cel care a riscat este lon Truică, iar semnătura sa pe genericul peliculei Hiros­hima, prezentă în aceste zile pe ecranele noastre, poate surprinde pe admiratorii dese­nului său cu siluete prelungi și grațioase. Pentru mulți cinefili autorul este un poet al fragilității.
     Această imagine nu este, de fapt, dezmin­țită nici de ultima sa creație. Filmul lui de opt minute nu reconstituie faptele de la Hiros­hima ci încearcă să ridice la rangul de meta­foră semnificația lor. Războiul nu apare cu recuzita sa sinistră de crucișătoare nichelate și avioane în flăcări liniile în mișcare nu descriu etapele cataclismului provocat de om ci compun o dureroasă diagramă a pierderii stării de pace. Forfota orașului dinaintea bombardamentului este surprinsă în câteva scene de gen, cu pescari aplecați peste nă­vod, gheișe pășind grațios și grăbiți oameni cu ricșa. Hieratismul graficii lui lon Truică găsește un teren fertil în evocarea atmosferei nipone. Prospețimea culorilor și alura perso­najelor amintesc solarele desene ale lui Ho­kusai. Numai că peisajul senin cu un răsărit auriu și flori înrourate este tulburat de ecoul sirenelor care anunță prea târziu pericolul. Norul de cenușă acoperă tabloul unei lumi armonioase și smulge pescarii, gheișele și oamenii cu ricșa din atitudinile lor milenare. Peisajul dimineții liniștite se rupe. La propriu. Sfâșierea desenului în momentul cataclismu­lui și încercarea de recompunere a lui după încetarea bombardamentului mi se pare cea mai bună idee regizorală a filmului. Atunci când totul s-a încheiat, când supraviețuitorii încearcă să creadă că „viața merge înainte”, cicatricele orașului torturat apar de pretutin­deni și activează memoria. Peisajul sfâșiat re­fuză să-și adune fragmentele ca înainte, lini­ile nu mai izbutesc să se îmbine la fel de ar­monios. lon Truică a reușit să transforme li­mitele procedeului său în forță de expresie. Convenția devine într-un moment al demon­strației metaforă. Intențiile sale sunt slujite și de excelenta partitură a compozitorului Călin loachimescu, sugerând spasmele unei lumi care își pierde tradiția dar nu și memoria. Imaginile din acest film tulbură ca o replică obsedantă din filmul lui Alain Resnais, șop­tită de un supraviețuitor chinuit de amintiri: „nu, tu n-ai văzut nimic la Hiroshima.”
(Cinema nr. 4, aprilie 1984)


Galerie Foto

Cuvinte cheie: cronica animatiei, dana duma, hirosima film de animatie, ion truica

Opinii: