Luni, 25 martie, ora 19.00, la Librăria Humanitas de la Cișmigiu (Bd. Regina Elisabeta, nr. 38) va avea loc lansarea cărții „Reprezentarea de gen în cinematograful românesc” de
Iulia Voicu, apărută de curând la Editura Pro Universitaria. Alături

de autoare vor fi
Dana Duma, critic și istoric de film, și
Andrei Gorzo, critic de film.
În prima parte a cărții se găsește o sinteză a valurilor de feminism. Partea a doua a lucrării se concentrează pe următoarele întrebări: care sunt pozițiile cheie legate de interpretarea filmelor din perspectiva criticilor de film feminiști? În ce fel de cinema crede teoria de film feministă a anilor '70? Care sunt posibilele poziții critice în prezent în decodarea unor obiecte artistice din trecut care pot revela ceva femeilor de astăzi despre ele însele, despre istoria genului lor? Care sunt particularitățile ce diferențiază membrele acestui grup mare denumit "femei"? În capitolul dedicat teoriei de film feministe, cartea trasează principalele puncte de vedere care au ramas pe harta academică în analiza și teoria de film feministă și rezumă grilele propuse de teoreticienele si teoreticienii feminiști, precum Laura Mulvey. Partea a treia este dedicată unor studii de caz: filme românești din anii 1970-1980, pe care se aplică anumite concepte teoretice descrise anterior în carte.
Filmografie:
„Autoarea pornește de la ideea ca grila feministă de interpretare a filmelor este prea puțin cunoscută și aplicată în România. De aceea, dupa ce definește feminismul și analizează folosirea sa din punctul de vedere al intereselor politice, se oprește asupra unor filme, realizate înainte de 1989. Lucrarea include studii de caz considerate relevante. Tema este foarte actuală, iar diversificarea lucrarilor teoretice au nuanțat metodele de analiză și perspectiva pluridisciplinară asupra acesteia.” - Prof. univ. dr. habil. Dana Duma, Universitatea Națională de Artă Teatrală și Cinematografică „I. L. Caragiale” (UNATC)
„Studiul reprezentărilor relațiilor de gen în filme românești mai vechi sau mai noi constituie în prezent un domeniu de imens interes, obiect al unei bibliografii științifice care crește de la un an la altul. Lucrarea Iuliei Voicu revizitează pagini din istoria cinemaului românesc, epoca Ceaușescu, din perspectiva teoriei cinematografice feministe dezvoltate, mai ales in anii 1970, în câmpul academic anglo-american. Extrem de binevenite sunt mai ales studiile de caz pe trei filme realizate de Lucian Bratu (1924-1998) –
Drum în penumbră (1972),
Orașul văzut de sus (1975) și
Angela merge mai departe (1981) –, care pot fi ințelese ca formând o trilogie. Un film de rasunet lansat de
Radu Jude in 2023,
Nu aștepta prea mult de la sfârșitul lumii, a readus în atenție discretul și insuficient recunoscutul cinema feminist-socialist al lui Bratu (al cărui film din 1981 este luat de Jude in propriul film ca un fel de partener de conversație), iar analizele aplicate ale Iuliei Voicu, meticuloase, prezentate clar, scrise cu plăcere, accesibile și cititorului nespecialist, vin la momentul potrivit ca sa contribuie la redescoperirea exegetică a acestui cinema caracterizat prin modestie și cu atât mai surprinzator prin rezonanța lui contemporană. ” - Conf. univ. dr. habil. Andrei Gorzo, Universitatea Națională de Arta Teatrală si Cinematografică „I. L. Caragiale” (UNATC)
Despre autoare:
Iulia Voicu predă la Universitatea Națională de Artă Teatrală și Cinematografică „I. L. Caragiale” (UNATC) în cadrul Facultății de Film și la Centrul de Pregătire Pedagogică și Didactică. În 2016 a început să se dedice atelierelor de film pentru liceeni și studenți, iar în prezent se ocupă de activități de educație cinematografică pentru mediul preuniversitar la Centrul de Pedagogie și Studiu al Imaginii „Sorin Botoșeneanu” (UNATC). Scrie pentru liceeni resurse pedagogice de istoria filmului în cadrul programului „Ora de cinema”, dezvoltat de Festivalul Internațional de Film Transilvania (TIFF). A făcut parte din jurii de film (juriu de preselecție Premiile Gopo, Festivalul de Film Alter-NATIVE). Lucrează pentru All About Romanian Cinema, publicația online a Uniunii Cineaștilor din România. Lucrările de licență, disertație și doctorat au fost dedicate studierii perspectivei de gen și a teoriei de film feministe aplicate pe filme considerate de artă sau filme de gen, populare (cu număr mare de spectatori), iar cartea Reprezentarea de gen în cinematograful românesc (Editura Pro Universitaria, 2023), apare în urma acestor cercetări.