Cronica animației
Niciodată animaţia românescă n-a arătat atâta grijă pentru schimbul de mâine ca în ultimii doi ani. După apariţia şi rapida consacrare a lui Zoltan Szilagyi s-au făcut câteva inspirate pariuri pe nume noi. Din primele încercări s-au impus
Dinu Șerbescu, Lucian Profirescu şi tinerii semnatari ai filmului de debut colectiv
Caligrafie: Lajos Nagy,
Olimpiu Bandalac,
Zeno Bogdănescu,
Radu Igazsag. Deşi regia în grup s-a dovedit un norocos „ax de colaborare” (vezi premiul obţinut la Costineşti şi diploma de merit a Festivalului internaţional de la Chicago), cei patru autori şi-au propus să-şi încerce forţele şi în formula „de unul singur”. Practic, să mai încerce emoțiile unui nou debut. Primul care a trecut cu succes acest prag este Radu Igazsag, semnatar al noului film
Fotografii de familie.
Ca remarcabil grafician, tânărul regizor nu se apropie de animaţie abordând deviza „nu contează cum arată, ci contează cum se mişcă”. Fără să disprețuiască metamorfozele liniei, el se preocupă de înnobilarea formelor ei. Pe țărmul multicolor al artei a opta a încetat demult bătălia pentru simplificarea cu orice preţ a desenului. Câştigă tot mai mult teren plastica rafinată. Pe urmele acestei căutări se îndreaptă Radu Igazsag când concepe grafica poematicului său film
Fotografii de familie. Răsfoirea unui album cu poze îngălbenite de vreme devine o tulburătoare călătorie în memorie. Personaje în atitudini stereotipe se desprind din cadrul zimțat al unor „instantanee” pentru a retrăi momente de viaţă de inegalabilă intensitate. O nuntă, primii paşi ai copilului, o permisie de recrut sunt scene care ies din banalitate prin hipertrofierea unui amănunt înviat de parfumul amintirii. Cu tulburătoare nostalgie este evocat momentul unui vals, magistral animat de altfel. Că autorul se pricepe de minune să sugereze momente de delicată psihologie o dovedesc şi alte detalii. Există în film un moment în care este reînviată o poză cu bunicii în tinerețe, evident stânjeniţi în faţa aparatului. Retrăirea evenimentului pune în prim-plan gestul unuia dintre personaje, un bărbat care, cu pălăria ţinută cu sfială în poală, îşi netezeşte ţărăneşte părul peste cap. Este o secvenţă care comunică un fluid autentic de emoţie. Puterea de sugestie a intensităţii memoriei afective se datorează şi muzicii filmului, semnată de un nume de autoritate, Ștefan Zorzor. Dacă partitura sa are puterea de a descrie tărâmurile cu ceţuri dar şi cu lumini orbitoare ale amintirii, este meritul regizorului că şi-a cadenţat imaginile în aceste ritmuri.
Fotografii de familie impresionează prin armonia ansamblului. Preocupat de modernitatea graficii şi a coloanei sonore, Radu Igazsag nu are însă orgolii experimentaliste. El păşeşte cu dreptul în zona filmului de autor. El este un nume de care, cu siguranţă, se va mai vorbi.