Revistă online editată de Uniunea Cineaștilor din România

Premiul pentru publicistică 2015 al Asociaţiei Criticilor de film



​Deloc răsfăţată de film, şi totuşi…


     Interpreţi şi roluri
     Femeia aceea fragila, care vede „faţa nevăzută” a unor lucruri, fiinţa aceea bântuită de imagini, în Hyperion şi femeia care urca, împovărată de sacoşe, o scară de bloc în Alo, aterizează străbunica, sunt una şi aceeaşi cu zeloasă gazetariţă din mai noul Cine iubeşte şi lasă, cu inepuizabiIa împărţitoare de soluţii de viaţă; sunt una şi aceeaşi cu Adela Mărcu­lescu, actriţa deloc, dar chiar deloc răsfăţată de film. La drept vorbind, perspectivele vreu­nei excesive mângâieri din partea cinemato­grafului nu se întrevăd nici acum, la vârsta plinei maturităţi pentru că interpreta nu pare câtuşi de puţin dispusă să se refugieze într-un gen anume.
     Frumuseţea, eleganţa interioară, cărora li se adaugă semnele unei certe instrucţii intelectuale i-ar fi hărăzit, ele singure, rolurile acelor personaje distinse dar cărora puţini ci­neaşti ştiu să le dea o justificare, până la ca­păt. Căldura, vulnerabilitatea, totala neade­renţă la ceea ce ar putea însemna pitoresc l-au deschis mai degrabă porţile către film, atât cât i-au fost ele date la o parte. Aşa se face, că exceptând Hyperion-ul lui Mircea Ve­roiu, acea partitură de excepţie, cu trăiri la margine de vis şi de realitate, prima reacţie în faţa veştii distribuirii Adelei Mărculescu într-o peliculă sau alta a fost, mai degrabă, una de deconcertare. Ce să caute actriţa într-o co­medie precum Alo, aterizează străbunica? pâna la urma, ştim ce a găsit: imaginea încăr­cată de tandreţe a unei femei care se ignoră pe sine însăşi, în vălmăşagul vieţii de toate zilele. Întâmplarea face ca întrebărilor puse de acest film să le răspundă, într-un fel, zia­rista Andra Trifan în Cine iubeşte şi lasă, per­sonajul de ultimă oră al Adelei Mărculescu. Specialista inimilor în restrişte ştie de unde să ia şi unde sa orânduiască fiecare „felie de viaţă”, de viaţă a altora, pentru că în ceea ce ­o priveşte, ora interogaţiilor o găseşte nepre­gatită. Instinctul actriţei a condus eroina în plina realitate a tristeţii unei bătălii pierdute şi a făgăduinţei unui război câştigat. 
(Cinema nr. 9, septembrie 1982)


Galerie Foto

Cuvinte cheie: adela marculescu, alo aterizeaza strabunica film, cine iubeste si lasa film, hyperion film, interpreti si roluri, magda mihailescu

Opinii: