Ca regizor
― După o lungă absență, Francisc Munteanu, intrați în producție cu...
― Cu «Spaima de la miezul nopții», scenariul lui
Petre Sălcudeanu.
― După prima mirare: o absență de un an jumătate de pe platouri, o a doua: filmați un scenariu care nu vă aparține. E prima, dată, îmi pare, că apelați la un alt scenarist.
― Prima a fost
Dincolo de barieră, după «Domnișoara Nastasia» lui G.M. Zamfirescu.
― Aveți convingerea reușitei acestei antreprize?
— Am convingerea necesității ei.
― Când și unde e localizată acțiunea?
― În 1949-50, într-un sat din Ardeal, în perioada colectivizării. Satul e terorizat de o bandă condusă de fostul stăpân al moșiei expropriate. Un om e ucis, un comisar primește misiunea de a descoperi criminalii.
― Un erou în genul popularului comisar Roman?
― Dimpotrivă, un anti-erou, gen
Mircea Diaconu, să-i spunem, care-și folosește mai mult creierul decât pistolul. Rolul lui e mai restrâns decât în clasicul policier, dar e foarte important.
— Oricum, se desfășoară tot în cadrul unei acțiuni polițiste.
― Unei drame sociale, mai degrabă, cu o tentă de aventură. Există și o tipologie diferită de cea a genului polițist.
— În ce sens?
― Oamenii sunt mai domoli, mai așezați, țin mai mult de personalitatea lui Sălcudeanu, decât de cea a personajelor mele de până acum. lată avantajul de a face un film după alt text decât al meu: am asupra lui o viziune mai critică. Ăsta-i și motivul pentru care un scenariu recent scris de mine l-am încredințat lui
Sergiu Nicolaescu.
Ca scenarist
— Despre ce scenariu e vorba?
— Unul din cele cinci prezentate Caselor de filme într-un an. Cel intitulat
«Dacă toți copacii ar fi la fel».
― Metafora din titlu...
— ...nu e absolut obligatorie în film. Locul central îI ocupă portretul directorului unei mari uzine metalurgice din provincie, dar despre el o să vă vorbească mai bine regizorul. Mă bucur că face acest film Sergiu Nicolaescu: e pe temperamentul lui dramatic, cu multe întorsături psihologice. Sper să mai colaborez cu el.
― Tot în calitate de scenarist?
― De ce nu? E o profesie onorabilă!
― Dar e al doilea scenariu de actualitate pe care îl încredințați unui alt regizor. De ce nu realizați și singur un film contemporan?
— Am realizat cândva unul:
La vârsta dragostei. La o vârstă, e drept, mai jună. Pot să vă asigur însă că după «Spaima...» lui Petrică Sălcudeanu, am să fac negreșit și film de actualitate. Mulțumiți?